"Více pozměnovacích návrhů už snad ani nelze vymyslet," komentoval před začátkem debaty ministr dopravy Milan Šimonovský, který novelu zákona předkládal. Návrhů na změnu se sešlo přes 300.
Návrh předpokládá mimo jiné zavedení bodového systému při trestání přestupků. - více zde
Poslanci a poslankyně kolegům líčili své zážitky ze silnic a dálnic, tepali řidičské nešvary a horovali pro své pozměňovací návrhy. Řeč přišla na dopravní policisty, přilby pro cyklisty, korupci.
Poslanec ODS Petr Pleva dokazoval nesmyslnost bodového systému na příkladu. "Minimálně za parkování by měli všichni pražští řidiči přijít o řidičské průkazy," řekl. Mimopražský poslanec pak ironicky dodal, že by se tak alespoň metropole zprůjezdnila.
Během svého proslovu ale prokázal, že ani on sám na tom není se znalostí učiva autoškoly zrovna nejlépe. Při zmínce o celoročním svícení hovořil o dvoustopých a čtyřstopých vozidlech.
Potom poslanci přistoupili k podrobné rozpravě a od řečnického pultíku už zněly jen paragrafy a návrhy na přidání či vyjmutí určitého slova a přejmenování jednotlivých bodů zákona. Podle odhadů poslanci propustí návrh s určitými pozměňovacími návrhy do třetího čtení.
O trestání řidičů jednali poslanci v Den bez aut. Řada politiků tuto akci podpořila a do úřadů vyrazili pěšky nebo na kole. - více zde
Co je v návrhu zákona • tvrdší pokuty • bodový systém, když motorista nasbírá 12 trestných bodů, policie mu odebere řidičský průkaz • povinné používání autosedaček pro děti při každé jízdě (rodiny s více dětmi budou mít zřejmě výjimku) Čím chtějí poslanci zákon doplnit • návrat k nejvyšší povolené rychlosti v obci na 60 kilometrů v hodině • přísněji by za přestupky měli být trestáni profesionální řidiči • povinné svícení po celý rok • pokuta až sto tisíc za použití antiradaru • obecní strážníci by mohli stavět auta a pokutovat řidiče za rychlou jízdu |