Porotu ohromila chytrá zastávka, o problému na trati se lidé dovědí okamžitě

  10:10aktualizováno  10:10
Nejlepší nápady se rodí po dvou dnech intenzivní práce. Platí to alespoň v případě programátorského maratonu, který proběhl uplynulý víkend v Praze. 60 účastníků z Česka i ze světa vyvíjelo chytrá řešení pro dopravu. Vítězný tým Čechů si za návrh chytré zastávky odnesl odměnu 5 000 eur a příslib dalšího rozvoje projektu.

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

„Máme inteligentní zastávku, která v reálném čase stahuje a aktualizuje data o jízdních řádech. Člověk se připojí na náš interface, aby se dozvěděl, jak se dostane třeba do zoo nebo kde je nejbližší hospoda. Navíc tam budou senzory pro sběr dat o teplotě, vlhkosti, hluku, snímač kouře nebo gyroskop proti vandalům,“ popsal iDNES.cz student ČVUT Viktor Koropecký z vítězného týmu Student Dreamers.

Nápad čtyřčlenného týmu pracuje s takzvaným internetem věcí - zařízení na zastávkách budou propojená do sítě, kterou může spravovat město a stahovat z ní velké množství dat. Později z nich může čerpat informace například pro rozvoj infrastruktury. „Je možné, že se dostaneme do plzeňského projektu Technické IT léto. Mohli bychom být vybráni do dalšího vývoje pro město  Plzeň,“ dodal Koropecký.

Fotogalerie

Na akci Smart Mobility Hackathon přijelo do Prahy 20 týmů z celého světa. Každou skupinu tvořil vizionář, designér a programátor, aby společně mohli přijít s nápadem, navrhnout jeho podobu a pak ho převést do formy funkčního prototypu nebo aplikace. 

Tématem letošního Hackathonu (název vznikl složením slov hack a marathon) byla mobilita, kam se řadí témata od chytrých řešení pro městskou hromadnou dopravu po vývoj autonomních aut.

„Přihlásilo se 150 lidí z celého světa a my jsme vybrali 60 nejlepších, které jsme pozvali do Prahy. Přijeli z Oxfordské univerzity, z Technologického institutu Karlsruhe, z Číny a pak hlavně z okolních zemí a z České republiky. Bylo tady hodně studentů ČVUT a měli jsme tady poprvé i 13 a 14leté hackery,“ popsal iDNES.cz pořadatel akce Tomáš Studeník.

Téměř nonstop programování a dvě hodiny spánku denně

Celá akce trvala 48 hodin, během nichž měli účastníci zajištěno jídlo, pití, zdravotníky, mentory a relaxační zónu. „Dva dny jsou tak akorát, kdy člověk vydrží pracovat na jedné věci. Spousta kolegů z IT je zvyklá pracovat v noci a přes den spát. Nikomu nevnucujeme konkrétní plán, záleží jenom na nich. Více než polovina z nich standardně spí nebo se v týmech střídají v práci a odpočinku. Od nás mají nonstop podporu,“ dodal Studeník.

„Za den jsme naspali tak dvě nebo tři hodiny. Nikdy se nestalo, že by celý tým spal. Vždycky byl někdo vzhůru a programoval s čerstvou hlavou, ostatní odpočívali a nepřekáželi mu,“ popsal Adam Rojík ze Student Dreamers.

Účastníci měli k dispozici také až 40 mentorů, kteří jim s nápady pomáhali. Odborníci pocházeli z firem, které Hackathon podporovaly, například Škoda Auto, ČEZ, České dráhy, České radiokomunikace, IBM, Liftago, Operátor ICT nebo Technologická agentura ČR.

Účastníci berou Hackathon jako bránu do světa

„S čím za námi účastníci chodí? Chtějí si ověřovat myšlenku či nápad tak, aby byly uplatnitelné na trhu. Nejlépe uplatnitelné nápady se potom odrazí v hodnocení týmů na konci akce a to je pro ně důležité. V další fázi, jak přistupují k realizaci nápadu či produktu, se už ptají na technické detaily, jako je design, jak by zákazník měl produkt ovládat a jak se napojit na data, v našem případě z automobilu,“ popsal mentor Pavel Tůma ze Škoda Auto, kde má na starosti vývoj konektivity a mobilních on-line služeb.

„Máme finanční odměnu 5 000 eur (127 500 korun), aby se lidé přihlásili. Většina ale nejede pro peníze, spíše chtějí přijet do Prahy a vymyslet něco zajímavého a prodat to partnerům. Chtějí přijít na smysluplné řešení. Díky velkým firmám to berou jako bránu do světa,“ vysvětlil Studeník.

Úspěšný byl v tomto ohledu tým ToporAuto z Petrohradu, který vymyslel způsob, jak může město pasivně odhalovat výmoly a nerovnosti na silnicích. Stačí k tomu pohybové senzory na autech, které budou posílat informace do centrálního serveru, kde se budou vyhodnocovat spolu s GPS souřadnicemi. „Pomohl nám Tomáš Studeník, se kterým jsme vyrazili autem do města a jezdili po výmolech a zpomalovacích retardérech,“ popsal Ilja Skipachev z týmu, jehož nápad ocenila společnost Škoda Auto DigiLab a umožnila mu rozvoj po dobu šesti měsíců v inkubátoru startupů v Drážďanech.

Z předchozích českých Hackathonů se řada nápadů uchytila a momentálně se pracuje na jejich uplatnění na trhu. Jedním z nich je systém zrychlování nástupů do metra, jehož implementaci nyní zvažuje pražský dopravní podnik. Praha se zajímá také o myšlenku dobíjení elektromobilů mezi sebou, aby nebyla nucená stavět v historickém centru příliš mnoho dobíjecích stanic. Nápad rozvíjí i Škoda DigiLab.


  • Nejčtenější

S Gottem se na Žofíně loučilo téměř 50 000 lidí. Dostalo se i na poslední

Na pražském Žofíně lidé dávali poslední sbohem zesnulému zpěvákovi Karlu Gottovi. Rozloučení skončilo deset minut před...

Rakev s Karlem Gottem vyprovodily ze svatého Víta rodina, potlesk a zvon

Stovky hostů z řad umělců, sportovců, politiků a blízkých se rozloučily se zesnulým Karlem Gottem na zádušní mši v...

Turecko vede pozemní útok proti Sýrii, po dělostřelecké a letecké přípravě

Turecko zahájilo ve středu večer pozemní boje na severu Sýrie. Invazi předcházelo letecké a dělostřelecké bombardování...

Komunista Ondráček opisoval ve své disertační práci, bral si celé odstavce

Komunistický poslanec Zdeněk Ondráček opisoval ve své disertační práci, díky níž na Univerzitě Palackého v Olomouci v...

Rybář, či fanoušci z Německa. První lidé přišli na Žofín 16 hodin předem

Na rozloučení se zesnulým zpěvákem Karlem Gottem čekají u paláce Žofín v centru Prahy už první fanoušci. Jako vůbec...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Jaká byla Husákova role během totality? Zeptáme se autora jeho biografie

Česko si letos připomíná 30 let svobody a tedy konec komunistického režimu. S normalizační érou 70. a 80. let je úzce...

Soud v Náchodě rehabilitoval Pavla Wonku za to, že nedocházel na VB

Okresní soud v Náchodě otevřel po 31 letech případ politického vězně komunistického režimu Pavla Wonky. V dubnu 1988...

Na ledvinu se čeká rekordně krátkou dobu, čas by mohl být ještě kratší

Na transplantaci ledvin čekají pacienti v České republice zhruba jeden rok. Na západě Čech je to jen kolem čtvrt roku....

Nejsou lidi. Třem čtvrtinám kojeneckých ústavů chybí lékaři a fyzioterapeuti

Téměř tři čtvrtiny dětských domovů a center pro děti do tří let nemají potřebný personál tak, jak jim ukládají...

Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky
Další pochybení pardubické nemocnice. Novorozenci nepodali včas léky

Nemocnice v Pardubicích čelí dalšímu obvinění. Při porodu novorozence tamní personál včas neodhalil problém, který bylo možné vyřešit medikací. Dítě bude mít doživotní následky.

Najdete na iDNES.cz