Na jednání vlády program pomoci pro dopravní společnosti přinesl vicepremiér Karel Havlíček. Podporu pro svůj návrh Havlíček získal, protože jde o obecnou podporu, ne jen o selektivní podporu pro jednu společnost.
S pomocí pouze letecké společnosti Smartwings nesouhlasila ministryně financí Alena Schillerová.
Smartwings propouští i přes státní záruky, jiné dopravce pomoc překvapila |
„Je to jednoduchá věc, která srovnává COVID Plus, že mohou žádat i všechny ostatní firmy,“ řekl při příchodu na vládu Havlíček. Jde o pomoc společnostem, které mají nad 250 zaměstnanců a mohou požádat o záruky do 2 miliard korun.
„Všechny velké společnosti, s výjimkou dopravních, na to mají nárok. Nám jde o to, aby ty dopravní měly úplně stejné podmínky. Jestli požádají o záruku 300 milionů nebo 700 milionů a s jakou bankou se domluví, to už je čistě na nich. Stát do toho nebude vstupovat,“ uvedl vicepremiér.
Smartwings propustí 600 zaměstnanců
Letecká společnost Smartwings, která dříve řekla, že usiluje o vládní záruku za úvěr 900 milionů korun, hraje o čas.
Smartwings je i vlastníkem ČSA a odboráři upozornili, že ve firmě hrozí velké propouštění v aerolinkách a že ČSA mohou podle nich propustit až 60 procent lidí. Firma už na jaře oznámila výrazné snížení mezd. A Smartwings bojuje o to, aby přežil. V pondělí odpoledne oznámil, že postupně propustí 600 lidí.
Propouštění se bude týkat pilotů, stewardů i provozních a administrativních pracovníků. Firma bude propouštět ve vlnách od července do února příštího roku. Dosud má společnost 2500 zaměstnanců.
Stát nebude tlačit, kolik lidí má ve Smartwings zůstat
„My jsme pochopitelně věděli, že společnost má problémy,“ reagoval na oznámené masivní propouštění v letecké společnosti Havlíček. Stát podle něj nebude tlačit na to, kolik zaměstnanců má ve firmě zůstat.
Vicepremiér, který se dlouhodobě snažil, aby vláda společnosti, která má přibližně půl na půl české a čínské vlastníky, uspěl až poté, když výslovně podpořil to, co minulý týden řekl hospodářský výbor Sněmovny, že podpora má jít všem dopravním společnostem, ne jen jedné.
„My se řídíme doporučením hospodářského výboru a podvýboru, který podle mého názoru docela správně rozhodl, nebo doporučil, abychom srovnali prostředí, aby firmy z dopravy měly stejné možnosti jako ostatní firmy, zejména co se týká velkých záruk. Dopravní firmy bohužel žádat nemohly. Tím možná mohlo být už dávno vyřešeno vše, co se týká Smartwings,“ uvedl vicepremiér.
„Jsem proti selektivním podporám obecně, aby se podporovaly jednotlivé firmy. Pokud by to byla obecná, neselektivní podpora, tak jsem připravena o tom jednat,“ řekla Schillerová před jednáním vlády, na němž všichni přítomní ministři pro rozšíření programu Covid plus zvedli ruku.
15. června 2020 |