Sobota 24. října 2020, svátek má Nina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. října 2020 Nina

Cyklistů ve městech přibývá. Brzdí je však strach, předsudky i zákony

  5:25
Lidí, kteří v českých městech používají jízdní kolo jako dopravní prostředek, přibývá. Třeba v hlavním městě se jejich počet za poslední dva roky zdvojnásobil. Městské cyklisty však stále svazuje strach, předsudky a nelogická pravidla. Problém je také mnohdy pokřivené chápání kola jako výhradně sportovního náčiní.

Cyklostezka v centru Liberce. | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Strach z městského provozu, nevyhovující infrastruktura, nedostatek míst k bezpečnému parkování kol - to jsou hlavní důvody, které Čechům stále brání šlápnout do pedálů a jízdní kolo využívat jako běžný dopravní prostředek například pro cestu do práce či do školy.

Vyplynulo to z výzkumu vypracovaného agenturou GfK v Praze. Shodují se na tom však i představitelé dalších českých měst, která se letos v červenci sdružila do Asociace cykloměst, aby usilovala o změnu zákonů ve prospěch cyklodopravy a větší propagaci jízdy na kole.

Cyklodoprava se neustále rozvíjí a cyklistů přibývá, v hlavním městě se například počet cyklistů za poslední dva roky zdvojnásobil. Všude také přibývá cyklostezek. Tento trend však v poslední době zpomaluje. Cyklisté na silnicích se necítí bezpečně.

"Dostávají se do situací, které jsou pro ně nepohodlné, obtížné a nebezpečné. To je odrazuje. Takže nakonec jezdí jen ti, kteří jsou velmi otrlí," vysvětluje Vratislav Filler ze sdružení AutoMat.

Propagátoři městské cyklistiky za problémem vidí především zastaralou a často nelogickou legislativu. "Ta se pak odráží v terénu. V některých situacích pravidla nastavená pro cyklisty nejsou bezpečná. Uvedu příklad: Na kruhovém objezdu je pro cyklistu bezpečnější jet v levém pruhu, aby ho auto nechtělo předjíždět. Ale to je chování, které není podle současných předpisů dovolené," uvedl Filler. Takto nelogická je podle něj celá řada pravidel vztahujících se na cyklisty.

Jaroslav Martinek z Asociace cykloměst by přivítal například "cyklistické ulice" v místech, kde jsou školy a kde se zároveň předpokládá velký počet cyklistů. "Je to na principu pěší zóny. Mohou tam sice všichni, ale auto se musí přizpůsobit. Zkrátka páni by zde byli cyklisté," uvedl Martinek.

Pro Čechy je kolo stále spíše sportovní náčiní

Podle Fillera čeští zákonodárci v podpoře cyklodopravy nevidí svou prioritu. "Na ministerstvu dopravy je pracovní skupina dopravních odborníků, kteří navrhli změny, ale dopracovat to do podoby konkrétních legislativních změn je obtížné," uvedl Filler.

Evropský týden mobility

Alternativní způsoby dopravy ve městech propaguje také Evropský týden mobility, který začal v pondělí. Letos se pyšní heslem: "Čistý vzduch - je to na nás!" Města proto připravují řadu akcí. V Praze se například ve středu ráno konal závod mezi cyklisty, tramvají a řidiči automobilu (více čtěte zde).

Jaroslav Martinek vidí situaci optimističtěji. Přestože legislativa v oblasti cyklodopravy je zastaralá a nevyhovující, blýská se podle něj na lepší časy. "S poslanci už jsme výborně zahájili spolupráci a podepsali memorandum, bohužel se pak rozpustila sněmovna. Ale plán už máme, takže po volbách města osloví své poslance. Trojúhelník měst, ministerstva dopravy a poslanců je na tyto změny připraven," řekl Martinek. Osobně sází na to, že cyklodoprava je apolitické téma, které by po parlamentních volbách měla podpořit jakákoli strana.

Návrhy změn jsou v nové Cyklostrategii 2013, kterou schválila vláda v květnu tohoto roku.

Podle Martinka však problémem není jen nevyhovující legislativa, ale také přežívající stereotypy. Pohled Čechů na jízdní kolo je prý pokřivený. "Lidé kolo stále vnímají výhradně jako sportovní náčiní a nikoli jako běžný dopravní prostředek," domnívá se Martinek.

Cílem Asociace cykloměst není zvýhodňovat cyklisty před řidiči automobilů. "Chtěli bychom vyváženou pozornost pro všechny modely, ať už je to auto, kolo nebo veřejná doprava," vysvětluje Martinek. Pokud část řidičů sedne na kolo místo za volant, doprava bude pro všechny pružnější a rychlejší. "Nejde o boj mezi cyklisty a řidiči. Jsme lidé, kteří jednou použijí auto, podruhé jízdní kolo," doplnil Martinek.

Mekkou českých cyklistů jsou Pardubice. Praha má co zlepšovat

Situace je v jednotlivých českých městech velmi různorodá. Příkladné podmínky pro cyklisty nabízí třeba Pardubice. Právě tam se také tento týden koná Národní Cyklokonference, na níž debatují odborníci, propagátoři cyklistiky i politici.

Dobré podmínky jsou dále například Olomouci, Uherském Hradišti či Hradci Králové. Vratislav Filler vyzdvihuje rozvoj Jihlavy, která si buduje image cyklistického města, přestože terén je zde výrazně kopcovitý. "V kopcovitých městech je to obtížnější, protože to vyžaduje dělat věci s větším rozmyslem. Stezky je třeba plánovat tak, aby vedly mírnějším stoupáním. Jihlava v tomto dosáhla značného úspěchu. Staví cyklostrasy. Počet cyklistů se rapidně zvyšuje," uvedl Filler.

A která města cyklistům naopak nepřejí? "Někde jsou však kopce skutečně překážkou, třeba v Liberci či Karlových Varech. I tato města se snaží, ale mnoho lidí tam zatím na kole nejezdí," uvedl Filler. Také Praha má co zlepšovat. Přestože cyklistů zde přibývá, na kole stále jezdí jen asi dvě procenta Pražanů.

Západním metropolím, kde je cyklistika zcela přirozenou součástí městské dopravy, zatím nemůže konkurovat žádné české město. "Stačí se podívat za hranice, třeba do Drážďan. Úžasnou cyklostrategii má také Berlín," uvedl Martinek.

Vratislav Filler vidí nejlepší příklad v anglickém Bristolu, kde je podobně kopcovitý terén jako v Praze. Cyklodoprava tu i přesto tvoří 14 procent veškeré dopravy po městě. Stejně tak se s kopcovitým terénem vyrovnali i ve švýcarských městech, například v Curychu či Bernu. 

Biochemik v Rozstřelu: Na trhu nejsou technologie, které by umožňovaly plošné testování

  • Nejčtenější

Vláda uzavřela maloobchod a služby, omezila pohyb na nákup a práci

Vláda se na mimořádném jednání rozhodla, že od čtvrtka od 6 hodin uzavře maloobchody a služby, s výjimkou prodejen se...

Protest se změnil v bitku se zraněnými, policie nasadila vodní děla a slzný plyn

Na demonstraci proti vládním opatřením se na pražském Staroměstském náměstí sešly více než dva tisíce lidí. Účastníci...

Prymula odmítl rezignovat navzdory Babišově výzvě. Ať mě odvolá, míní

Ministr zdravotnictví Roman Prymula odmítl přijmout výzvu premiéra Andreje Babiše, aby rezignoval za pochybení, kterého...

Bez roušky a v restauraci. Prymula porušil zákazy, opozice žádá rezignaci

Ministra zdravotnictví Romana Prymulu přistihli reportéři Blesku ve středu v noci u jedné z pražských restaurací. Podle...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Špička epidemie 11. listopadu, opatření zpřísníme, řekl Prymula poslancům

Vrchol druhé vlny epidemie koronaviru v Česku přijde okolo 11. listopadu, řekl poslancům ministr zdravotnictví Roman...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Babiš navrhl odvolání Prymuly. Zeman se sejde s jeho kandidátem do vlády

Premiér Andrej Babiš předal prezidentovi Miloši Zemanovi návrh na odvolání ministra zdravotnictví Prymuly. Navrhl mu i...

Laboratoře prověřily nevídaných 46 tisíc testů za den, třetina je pozitivních

Oproti předchozímu dni v pátek počet nově nakažených opět vzrostl. Za poslední pracovní den přibylo k šesté hodině...

Šedo, nebo Blatný? Prymulu nahradí expert s mezinárodními zkušenostmi

Poté, co premiér Andrej Babiš požádal ministra zdravotnictví Romana Prymulu o rezignaci, se začalo spekulovat o možných...

Do dvou týdnu vznikne přehledný web o opatřeních. Feri se dohodl s Babišem

Nové vládní webové stránky, na nichž budou srozumitelně shrnuta veškerá opatření vyhlášená kvůli koronavirové epidemii,...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

Tři týdny a konec. Prodloužení restrikcí by nás zničilo, tvrdí obchodníci

Vládní rozhodnutí o uzavření obchodů a služeb jejich provozovatele rozzlobilo, přestože většina z nich tento krok...