"Nejdřív mi to vyprávěla moje matka, protože dědeček měl doma na stěně v kuchyni velkou fotografii. Byla na ní má sestřenice s patentkou v oku," popisuje učitelka z gymnázia.
Fotografii již rodina dávno nemá, ale podle ostatních zachovaných dobových obrázků z rodinného archivu je mladá Marie Starková skutečně dívce s patentkou velmi podobná.
Marie Starková pracovala za první světové války a krátce po ní v pražské továrně Koh-i-noor jako úřednice. V roce 1920 odjela do USA, kde se usadila a později tam i zemřela.
"Dědeček byl na mou sestřenici velmi pyšný. Všem o tom vyprávěl," popisuje Prebslová.
Vzpomínky Marie Prebslové jsou však v rozporu s oficiální verzí. Podle ní obraz vznikl podle fotografie, kterou nechal pořídit úspěšný továrník a vynálezce patentky Jindřich Waldes na lodi plující z Evropy do USA. Dívkou, která si tam dala do oka patentku, prý byla Američanka Elisabeth Coyens.
Právě takto byla uvedena historie obrazu při jeho nedávném vystavení v galerii v Lidicích. "Jméno mladé dámy, která je na původním fotu s patentkou, bylo vždy uváděné jako Elisabeth Coyens a zdá se, že je to jméno pravé," řekla Jiřina Nováková, která je dědičkou Waldesových a o továrnu i obraz se dlouhé roky neúspěšně soudila.
Spor skončil teprve koncem loňského roku, kdy Ústavní soud rozhodl, že továrna (i obraz) byla zabavena podle platných Benešových dekretů, a původní majitelé na ni tedy nemají nárok.