D1 i zatáčky na Kokořínsku. 200 míst, která jsou magnetem na nehody

  16:59aktualizováno  16:59
Jenom za prázdniny letos policisté zaznamenali skoro dvacet tisíc nehod. Na českých silnicích existují místa, kde hrozí zvýšené riziko dopravní nehody. Problematické mohou být rovné úseky dálnice i nepřehledné zatáčky.

Skončily prázdniny, nejnebezpečnější doba na českých silnicích. Za celé prázdniny, které letos začaly koncem června a končily první zářijový den, bylo 121 obětí na životech.

„Během letošních letních prázdnin policisté předběžně evidovali celkem 19 248 dopravních nehod,“ uvedla tisková mluvčí policejního prezidia Hana Rubášová. Potvrdila čísla policejních statistik, která dlouhodobě ukazují, že červenec a srpen jsou nejnebezpečnější měsíce. MF DNES z dat Centra dopravního výzkumu vytvořila mapu nejnebezpečnějších úseků posledních let, kde se nejvíce bourá.

Fotogalerie

Silnice I/9 se poklidně táhne mezi rozlehlými lesy Kokořínska. Projížďka po klikaté silnici, která spojuje Mělník s Jestřebím, může milovníkům romantických projížděk připadat trochu jako motoristický ráj na zemi. Jenže z hlediska dopravní bezpečnosti je to spíš peklo.

Silnice dlouhodobě patří mezi nejnebezpečnější v Česku. Na osmnáctikilometrovém úseku mezi obcemi Želízy a Dubá se jenom mezi lety 2016 a 2018 stalo 150 dopravních nehod. Obzvlášť nebezpečných je pět nepřehledných zatáček. Největší respekt budí hned první náročnější úsek za Želízy. Na konto esovité zatáčky připadlo 31 nehod.

Tyto zatáčky vytipovalo Centrum dopravního výzkumu jako takzvané shluky – místa, kde podle statistik hrozí řidiči extrémně vysoké riziko dopravní nehody. Podobných míst je na českých silnicích okolo dvou set. Řidiči by si měli dát pozor v zatáčkách i na některých rovných úsecích dálnic.

Mapa nejnebezpečnějších úseků silnic v Česku

Mapa nejnebezpečnějších úseků silnic v Česku

Zatímco kokořínské serpentiny lze vylepšit jen těžko, jinde může pomoci investice do infrastruktury. Příkladem může být třeba silnice I/37 mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. V letech 2009 až 2011, kdy ještě čtyřpruhová nebyla, se zde stala řada nehod s vážnými a smrtelnými zraněními, pak se jejich počet snížil.

Legendární dálnice

Redakce MF DNES vytipovala v Česku deset úseků, kde by si měli řidiči dát obzvlášť pozor. Co se týče počtu rizikových míst, nemá v Česku dálnice D1 konkurenta. Jenom na úseku mezi Prahou a Brnem je celkem 25 míst, kde se vyplatí být opatrný. Svou roli hraje velké množství aut a kamionů i probíhající modernizace. 

I na nejdelší tuzemské dálnici ale existuje úsek, který je obzvlášť rizikový. „U Humpolce v příkrém kopci často bouraj politici,“ zpívala punková kapela Tři sestry už začátkem devadesátých let. Humpolec je pro řidiče postrach i o čtvrtstoletí později. Kolem města na Vysočině se táhne zhruba dvacet kilometrů, kde se nakumulovalo celkem devět obzvlášť nebezpečných úseků.

Největší respekt budí dálnice kolem Speřic. Mezi lety 2016 a 2018 tady řidiči bourali víc než devadesátkrát.

Vážné problémy dělá řidičům také nebezpečný trojúhelník mezi Hradcem Králové, Pardubicemi a Holicemi. Podle dat Centra dopravního výzkumu je na tomto úseku celkem šest míst se zvýšeným rizikem neštěstí. Od roku 2016 došlo na těchto úsecích k deseti smrtelným dopravním nehodám. Místní dopravě by mělo pomoci vybudování nového úseku dálnice Opatovice–Časy. Stavba začala letos na jaře a dokončena by měla být v lednu 2022.

V Česku je přeznačkováno

Podle Romana Budského, předsedy expertní rady Vize 0 , což je sdružení, podporující aktivity, zaměřené na zvýšení bezpečnosti silničního provozu, může při vzniku velmi nebezpečných míst na silnicích hrát roli několik různých faktorů, třeba kvalita povrchu silnice, počasí; některé cesty jsou při námraze nebezpečnější než jiné. Riziko vzniku dopravní nehody zvyšuje kromě intenzity dopravy také množství lesní zvěře, která přes silnici přebíhá.

Jednoduchou cestou, jak snižovat počet dopravních nehod, je kvalitní značení. Ne vždy to znamená jen ceduli v každé zatáčce. Naopak. Důležité je umisťovat značky s rozumem. „V Česku máme dopravních značek někdy až moc, řidiči až polovinu dopravních značek vůbec nevnímají,“ upozorňuje Budský. Šoférovi, který místo dobře nezná, se tak může stát, že se ve velkém množství informací jednoduše ztratí. Tím roste riziko, že přehlédne nějakou opravdu důležitou dopravní značku, čímž rapidně vzroste nebezpečí dopravní nehody.

Samotné množství dopravních nehod není jediným kritériem, které určuje nebezpečnost dopravního úseku. Jsou místa, kde se bourá často a nejtragičtější nehody se jim vyhýbají, a pak jsou úseky, které co do počtu incidentů sice nijak zvlášť nevybočují, ale následky nehod zde bývají fatální.

Silničáři v ohrožení

K takovým úsekům patří silnice I/48 od Hranic do Frýdku-Místku na severní Moravě, kterou ŘSD postupně přestavuje na regulérní dálnici D 48. Dne 20. srpna zde došlo k nejtragičtější nehodě prázdnin; po čelní srážce dvou aut zemřeli čtyři lidé, pátého záchranáři ošetřili se středně těžkým poraněním hrudníku. Řidič vjel z dosud nezjištěných příčin do protisměru, kde došlo k čelnímu nárazu s protijedoucí autem s přívěsem. Silnice byla vybudována před zhruba čtyřiceti lety, jako čtyřpruhová komunikace bez středního dělicího pásu a krajnic pro nouzové odstavení vozidla. Pokud by tu svodidla byla, mohla střetu zabránit.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ve spolupráci s policií, kraji a dopravními odborníky stav silnic sleduje. Kontrolují dopravní značení, odbočovací pruhy, kvalitu silničního povrchu, vodorovné značení a navrhují případné změny či doplnění.

Ze statistik vyplývá, že nejčastější příčiny dopravních nehod jsou nepřiměřená rychlost, neopatrná jízda a nepozornost za volantem. To dokládá i jedna smutná statistika ŘSD. „Jen v letošním roce máme čtyři desítky rozbitých kusů techniky, do kterých někdo, většinou kamion, narazil,“ popisuje mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Od roku 2011 registrují podobných nehod víc než pět set a za pět let mají bilanci tří mrtvých a pětačtyřiceti zraněných.

Fakta Nehody na českých silnicích v roce 2018

  • Policie eviduje 104 764 nehod, což je o 943 víc než předloni. 
  • Na dálnicích bylo 4 053 nehod, na silnicích I. třídy 14 618 a nejvíce na místních komunikacích 38 594.
  • Nejčastější příčinou (19,9 %) je opakovaně, že se řidič plně nevěnoval řízení, pak nesprávné otáčení nebo couvání (10,5 %) a nesprávná jízda (9,9 %). 
  • U 16,8 % nejtragičtějších nehod bylo jejich příčinou nepřizpůsobení rychlosti technickému stavu vozovky nebo přejetí do protisměru.
  • Loni zahynulo na našich silnicích 565 osob, 349 řidičů (z toho 38 cyklistů), 113 chodců a 103 spolujezdců. Zdroj: PČR


Nejčtenější

Nalezen po 22 letech. Zmizelého muže objevil bývalý soused přes Google Maps

Potopené auto s tělem Williama Moldta se podařilo najít díky satelitním mapám...

Trvalo to 22 let, ale pozůstatky tak dlouho pohřešovaného muže se nakonec našly díky tomu, že někdejší obyvatel Floridy...

Lidé létali jeden přes druhého, líčil strojvedoucí havarovaného vlaku

Kabina vlaku po srážce s kamionem na přejezdu v Uhříněvsi (6. září 2019)

Jednal rychle a pohotově. Strojvedoucí Tomáš Kadlec minulý týden u Uhříněvsi zabránil neštěstí. „Od prvního momentu,...

Známe výherce soutěže, který se vydá na exkluzivní cestu kolem světa

Barevná Indie - Taj Mahal

Sedm her velké soutěže, kterou uspořádaly iDNES.cz a CK S.E.N u příležitosti třiceti let svobody, připomnělo v průběhu...

Drama v Děčíně. Sedmnáctiletý syn shodil svého otce z balkonu, muž zemřel

ilustrační snímek

Těžko uvěřitelné drama se minulý týden odehrálo v severočeském Děčíně. Sedmnáctiletý syn zde podle policie shodil z...

Jak obejít povinnost. Majitelé psů přemýšlejí, jak čip vyříznout z kůže

Strážníci kontrolují povinné očipování psů v Ostravě.

Do povinného čipování všech psů zbývají poslední tři měsíce. Na internetu už ovšem lidé vymýšlejí, jak nařízení obejít....

Další z rubriky

Zdravotní pojišťovny lákají na bonusy a výhody. Na změnu zbývá pár dní

Zubař, ilustrace

Nespokojení klienti zdravotních pojišťoven mají letos poslední šanci na její změnu. Přihlášku ke změně pojišťovny mohou...

Chytří divočáci se stěhují do měst, strážníci je vytlačují auty

divoké prase

Přes léto si divočáků lidé všimli jen málokde, prasata byla většinou v lesích a ve své oblíbené kukuřici. Jenže teď se...

Babí léto bude pokračovat, příští týden teploty vystoupají i k 24 stupňům

10.10.2018 Hradec Králové podzimní počasí

Víkendové babí léto vydrží podle meteorologů až do konce září. V druhé půlce příštího týdne se teploty vyšplhají...

ČSSD udělala čistku v Ostravě a vrací se jí Kajnar, má být i lídr do voleb

Petr Kajnar

Sociální demokraté udělali velkou čistku v Ostravě, když zrušili 17 místních sdružení z 26. Po jednání předsednictva...

Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?
Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?

Někteří je vnímají jako výstřelek pro alternativně založené maminky. Fyzioterapeuti zase prohlašují, že nic lepšího pro nohy neexistuje. My jsme se je rozhodli otestovat na dvou kolegyních z kanceláře a zjistit, kde je pravda.

Najdete na iDNES.cz