Diskuse k článku

Nevyhnutelný a spravedlivý. Na odsunu Němců ale Čechům vadí násilí

Většina Čechů považuje odsun Němců po druhé světové válce za nevyhnutelný a spravedlivý, ale odsuzuje jeho násilnou podobu. Vyplývá to z průzkumu agentury NMS Market Research a sbírky Paměť národa.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D82a88v71i45d 46B30o39h63á32č63e21k 5941588927770

Marně přemýšlím, co je na jakékoli etnické čistce spravedlivého.

+1/0
22.5.2015 13:55

K15a38r70e55l 74D58r73d32a 6723655727329

Československá říše nacionálního zla začala protikatolickým obrazoborectvím brouka Pytlíka - Franty Sauera, což šokovalo všechny věřící (zvláště na Slovensku) a česká nacionální sekulární Praha ztratila jakoukoliv důvěryhodnost v očích katolíků. Následoval dlouholetý konflikt s Vatikánem, který gradoval Masaryk vyvěšením husitské vlajky nad Hradem při oslavách upálení mistra Jana Husa. (Letos je opět kulaté výročí 600 let od upálení a Zeman by mohl zvládnout stejné pěkné gesto.) ;-D

  Následovalo dobývání českého pohraničí armádou a masakry sudetských Němců. Třeba v Kadani byl "čirým nedopatřením" dav německých demonstrantů pokropen kulometem. 18 mrtvých, nějakých 100 zraněných. Velitel zásahu spáchal sebevraždu.

  Také se objevil živelný pogrom na Židy spáchaný čs. vojáky v Holešově, kdy byli zastřeleni dva Židé hájící své domovy. Soud s pachateli vyzněl směšně. Československo utrpělo mezinárodní ostudu. Plno českých Židů se pak i nadále raději přiklánělo k Němcům než k Čechům.

  Zhruba takovými "citlivými mírovými kroky" získávali Češi spojence pro ideu "oblíbeného českého státu". A aby měli všichni jasno, jezdil po světě brouk Pytlik - Beneš a poučoval všechny o právech menšin v Československu. Evropa začala hloupé a namyšlené Čechy upřímně nenávidět. Češi se stali skutečnou osinou v zadku. Hradní pisálkové Čapek a Peroutka lhali až se z nich kouřilo, aby lež o vyvoleném oblíbeném československém národě tatíčka Masaryka udrželi při životě.

  Pak přišel Mnichov a Evropané bouchali lahve šampaňského, že se jim zlý sen "český stát" podařilo spláchnout do záchoda, kam tento nepovedený paskvil patřil.

  Češi, oblíbení asi jako Rusové a štěnice, nalezli ochranu své další existence jen u Stalina za cenu ochotného zaprodání své vlastní babičky. Odsun, komunisté, Moskva... byl jediný funkční koncept existence českého státu a k němu jsme směřovali už hluboko před rokem 1918.

+3/−5
20.5.2015 23:46

A36n37t28o62n95i22n 85K95a46d44l98c12e49k 9262559621606

Bravo, aplaus, ;-DR^

0/0
21.5.2015 0:14

B70o21r46i44s 59P43o96u33z15a42r 5838188655987

No to je tedy výblitek

+3/0
21.5.2015 7:00

K78a72r96e12l 35D14r11d25a 6823725967409

Pokus o nastínění české sebereflexe v souvislosti s vesměs úspěšnou likvidací 33% "nečeských" občanů Československa: Němců, Maďarů, Židů a Rusínů. ;-D

  Češi si zcela záměrně přivodili světově nejvyšší ztrátu svého obyvatelstva v souvislosti s druhou světovou válkou. Přitom u nás válečné události napáchaly minimální škody. ;-)

+1/−1
21.5.2015 21:06

J70a38n 67F15r58a13u21e71n12b54e35r87g 7765934307380

Vyhnání, bylo zločinem. Zejména to "divoké".

+4/−1
20.5.2015 23:38

J90i78r12k86a 80M45a30t39e52s 1246291583595

Máte pravdu. Když v roce 1939 hnali němci mojí babičku z příhraničí, tak ji zmrzačili a dva její bratry zastřelili. Směla si vzít jen kufřík se šaty, všechno ostatní jí zabavili. Ale dneska slyším, že na to měli právo. Dělá se mi špatně z našich politiků, kteří celou událost bagatelizují a neustále mluví o omluvě Němcům. Ale hlavně je mi líto mladých lidí, kteří jim to baští.

+1/0
21.5.2015 14:55

M54a37r73t46i29n 71H68u65l98a82k 1795961920950

Vzhledem k tomu, ze 80 % Cechu nevi, Co je genocida, jsou ty tvrzeni dost odvazna

0/0
20.5.2015 21:15

P34a47v19e35l 41B82r71o34ž 6131690209588

zločiny na Němcích při divokém odsunu byly amnestovány......???!

0/0
20.5.2015 19:29

M35i18l38a62n 44B82í61l22e56k 5264609501

Bohužel, skoro to tak bylo. Onen "zvláštní" zákon z května 46 to víceméně umožňoval.

+1/0
20.5.2015 20:01

M56a31r60t72i91n 94S32y88k86o48r95a 5919425889876

Bohužel ano.

0/0
20.5.2015 20:02

J74a86n 30F34r14a36u69e46n60b36e45r48g 7955454807490

ano.

0/0
20.5.2015 23:39

M17i85l67a77n 19C32h97v42o17j47k30a 8719866212461

Bohužel historie neustále přináší další poučení o tom, že mlčící a neutrální většina, která zůstává netečná k určitým událostem, nakonec bývá potrestána společně s těmi, kteří svinstva aktivně provozovali. To se týká i sudetských Němců, kteří se nijak aktivně nepodíleli na perzekucích českého národa a po válce je zcela nespravedlivě potrestali za to, že jsou Němci. Po roce 1948 se mlčící většina národa českého nevyjádřila zcela jasně proti sílícímu vlivu bolševiků a nakonec byla odsouzena k životu  v tomto marasmu dlouhých 40 let. A tak je to pořád dokola....

+8/−3
20.5.2015 19:17

J29a54r94o86s35l35a91v 56Č24á85p 4843106460552

Ale podíleli.

+5/−2
20.5.2015 19:26

M56i35l53a16n 97C87h15v73o20j77k52a 8879876262651

Zdaleka ne všichni, ale všichni to odnesli....

+4/−2
20.5.2015 19:52

J15a97r59o48s88l25a93v 11Č58á55p 4233256380532

Zdaleka ne všichni to odnesli, ale většina ...

0/−2
20.5.2015 20:03

T91o34m31á61š 85T60a22t76í64č87e33k 5400552440268

Sudeťáci byli rozhodně nejhorlivější fašisti aneb národní socialisti v celé Třetí říši.

+3/−1
20.5.2015 20:30

P43a46v46e74l 90K18o86l34á60č56e40k 9614344942601

Bingo!

0/0
20.5.2015 21:18

P83a72v76e30l 28K53o30l36á12č64e53k 9384434702251

To patřilo k příspěvku pana Chvojky.

0/0
20.5.2015 21:19

D58a69v59i83d 24Š18a75f49r47á45n14e98k 5707154557973

Nevyhnutelný asi byl, spravedlivý asi sotva. Neexistuje žádná spravednost na národnosti.

+3/−1
20.5.2015 19:02

J86a80n 13U13l59r63i35c25h 7720223208448

Byl velmi mírný, taky proto, že lidé ještě nevěděli o těch největších zvěrstvech.

+1/−3
20.5.2015 19:03

D19a46v78i53d 63Š45a97f70r12á50n79e51k 5177334387833

Tak já si pod slovem Velmi mírný představuju něco jiného. Spíš bych napsal, byl přiměřený tehdejším okolnostem.

Trochu odbočím, byl jsem přes vánoce lyžovat v Petříkově. Do války osídleno převážně pracovitými Němci, dnes tam dožívají tři stálí obyvatelé, což je evidentně situace celého regionu. A jsou na tom pořád řádově lépe, než Šlunkovsko. Jestli je to dobře, nebo špatně, když v Tyrolsku dvě národnosti normálně fungují, přenechávám na vás.

+5/−1
20.5.2015 19:12

J24a53r59o30s55l66a66v 56Č39á66p 4653936440432

Bohužel asi neznáte historii národnostních sporů na přelomu 19. a 20. století v Čechách a na Moravě, které vyvrcholily nástupem Hitlera k moci.

+1/−2
20.5.2015 19:21

M20i12l97a41n 39B10í65l60e45k 5354179841

Tady ale o lidi moc nešlo - míníte-li tím obyčejné Čechy; čs. armáda, místo toho, aby zajišťovala v Sudetech pořádek, byla od vlády zaúkolována dostat přes hranice co nejvíc sudetských Němců (od začátku června 45) - zřejmě s úmyslem postavit Spojence v Postupimi před hotovou věc.

+2/−1
20.5.2015 19:23

J94a46r11o61s94l36a35v 50Č11á29p 4613886870522

Kde jste to četl?

+1/0
20.5.2015 19:27

M79i32l23a95n 78B13í35l68e39k 5774529751

Viz níže. "Vysídlení Němců a proměny českého pohraničí"

0/−1
20.5.2015 19:34

P93e37t28r 63S18m34e23j70k70a29l 3558765708385

Z tehdejšího hlediska byl odsun pravděpodobně správný z dnešního pohledu se jeví jako chyba, protože republika mohla mít o cca 3 miliony pořádkumilovných a pracovitých obyvatel více a vzkvétající pohraničí. Místo toho máme pohraničí takové jako máme a Cikány.

+8/−1
20.5.2015 18:44

M68i92r42o90s49l19a52v 85M30e43d 3464486

No jo - chování všech Čechů k sudetským Němcům nebylo po válce úplně lidské, stejně jako chování všech Sudeťáků vůči Čechům v době, která tomu předcházela. Jenže stejně tak jako nebyl každý sudetský Němec členem nacistických bojůvek, nebyl ani každý Čech členem RG. Na čí straně bylo víc těch hodných a nebo zlých, eventuálně těch, kterým bylo víc ublíženo, to se sice můžeme dohadovat, nicméně to je asi tak všechno. Já osobně cítím velkou úctu k sudetským Němcům, kteří se aktivně podíleli na obraně našeho státu (ať již v řadách RW a nebo později v protinacistickém odboji) a je mi líto, že nebyli náležitě oceněni a že se o nich málo ví. Přesto však odsun vnímám jako součást řetězce nešťastných událostí, který nevznikl vinou Čechů a proto nevidím důvod se v tom donekonečna patlat a dohadovat se, jestli nebylo někomu ublíženo (určitě bylo, jenže co se stalo, to už se stejně neodstane a pochybuji o tom, že by se potomci Sudeťáků donekonečna dohadovali, jestli Čechům za války moc neublížili).

+12/0
20.5.2015 18:32

M55i13l58a36n 16B32í18l29e42k 5964329471

Ono jde také o to přiznat si, že to nebyly zdaleka jen RG, kdo ubližoval. Bohužel zásadní roli v divokém odsunu sehrál čs. stát. A snad by nebyla taková slabost reflektovat tuto ne tak růžovou část našich dějin...

+5/−2
20.5.2015 18:44

J20a37r74o27s81l59a75v 45Č35á50p 4443426350482

Máte ke svému tvrzení i příslušné důkazy? Já jsem zatím takové nenašel.

+1/0
20.5.2015 19:23

M38i43l33a17n 17B83í26l69e78k 5204229431

Edice pramenů "Vysídlení Němců..."; namátkou: vojenské rozkazy, zápisy ze zasedání vlády, hlavního štábu MNO, Vojenská kancelář prezidenta republiky, údaje o vysídlování "referátu B" MV, statistika vysídlování MNO, instrukce MNO a MZ atd. atd.

0/−1
20.5.2015 19:33

J23a33r68o51s95l71a69v 93Č79á22p 4433356130692

Hm, zajímavé. Budu se na to muset mrknout. Pokud vím, tak stát od Postupimské dohody organizoval standardní způsob odsunu. Ten tzv. divoký odsun v červnu 1945 prováděli často samozvaní jedinci.

+2/0
20.5.2015 19:41

M66i10l22a15n 67B25í10l67e92k 5744949341

Už od června začaly masivní transfery (i vyčišťovací partyzánské akce byly konzultovány s MNO - Podorlicko). A ani Postupimská dohoda neznamenala nějakou změnu - koukněte se na její znění, článek XII požadoval okamžité ukončení probíhajících transportů až do zasedání Kontrolní rady (tuším někdy v prosinci 45) - což čs. vláda nevzala v potaz a dále vyzvala k vysídlování (které skončili až sami Sověti). Celý rok 45 čs. stát vyhošťoval protiprávně...

+2/−1
20.5.2015 19:50

J88a47r30o50s57l64a14v 48Č46á52p 4763826530722

Tak o transportech z ČSR v r. 1945 slyším poprvé. Pokud vím, byli Němci z jednotlivých obcí od června - července 1945 shromažďování v zajateckých táborech. A odtud byli teprve transportováni mimo naši republiku. Znám organizované transporty - za účasti státu a pod dohledem ČČK - až v roce 1946.

0/−1
20.5.2015 20:08

M71i41l67a26n 98B97í13l47e26k 5264569731

No, ta edice je opravdu svým způsobem převratná (i když pamětníci už dříve udávali to, co se nyní prameny potvrzuje - a zdaleka ne jen ti němečtí).

0/−1
20.5.2015 20:40

B51o95ž42e54n39a 93K55u71r81f31ü73r38s63t78o30v64á 1325247326396

Reakce P.Smejkal,M.Med,M.Bílek,,,,zhodnoťme svoji historickou zkušenost a přenesme se o 70let zpět a připomeňme si v kostce Mnichovskou dohodu a Protektorát.Nástupem A.Hitlera k moci r.1933 byl zahájen proces mezinárodních vztahů a trval až do konce r.1945 a byl dějinami velmocí Francie,Itálie,Anglie a USA a pochopitelně snažením Německa do Evropy.Německo začalo hrát významnou roli,kde reprezentovala Henleinova Sudotoněmecká strana,která posléze přešla do služeb nacistického Německa.Po připojení Rakouska k Německu v březnu r.1938 si vytýčila požadavek samosprávy německých oblastí a to i pod zákonem ochrany německého jazyka v českých oblastech vystupovat svobodně,bezkonfliktně a přiznávat německý,nebo řekněme spíše nacistický názor a vů bec se orientovat jako na Německo.Proto Henleinovci stupňovali napětí v pohraničí ať už šlo o antifašistické organizace,anebo odpůrce nacizmu a to s jediným cílem připojit sudetské území k Německu.Němci začali obsazovat hranice s cílem bojovat ČSR a ta nenechala na sebe dlouho čekat a vyhlásila mobilizaci.I přes veškerá jednání mezi oběma stranami to nevedlo k žádnému ústupku,poněvadž Německo o takové dohody nestálo,ba naopak stupňovalo napětí.Henleinovci se nakonec pokusili o převrat v pohraničí,avšak neuspěli.Připomeňme,že Němci si chtěli zachovat svůj národní jazyk,svoji identitu,což jim nebylo umožněno,přestože neustále vyvíjeli nátlak na československou vládu.Rozuzlení nastalo,když Britové zastávali názor vyhovět požadavkům A.Hitlera a připojit sudetské území k Německu.Spolu s francouzskou vládou vypracovali plán na odstoupení a nakonec se do celé věci vložili všechny čtyři mocnosti,které byli v mezinárodním výboru složeny z britské a americké diplomacie a zúčastnil se ho i A. Hitler,italský diktátor Mussolini britský premiér Neville CHamberlain a francouzský premiér Ed.Daladier.Tito pánové podepsali dohodu 30.září1938 o německých požadavcích a tím vlastně akceptovali,nebo chcete-li naplnili německou dohodu,,,,,,,jak to bylo dál,už

+1/−1
20.5.2015 21:56

J94i53n68d98ř76i74c96h 31H51r31d14l93i82č23k18a 4156904229824

".Připomeňme,že Němci si chtěli zachovat svůj národní jazyk,svoji identitu,což jim nebylo umožněno,přestože neustále vyvíjeli nátlak na československou vládu"

Tak tohle tvrzení je naprostý nesmysl. Němci měli v ČSR kompletní školství až po university, knihovny, divadla a další kulturní instituce.

+4/0
20.5.2015 22:04

B81o89ž49e66n38a 61K30u76r47f24ü11r92s26t22o55v51á 1725547626286

ReakceJ.Hrdlička,,,ano,souhlasím,ale v tuto  dobu to už bylo v čase minulém.Při zániku nebo zrušení Třetí říše bylo pohraničí na základě Postupimské dohody připojeno k ČSR a to už se psal rok 1945,kdy drtivá většina hlásící se k německé národnosti byla násilně vystěhována a tím připravena o veškerý majetek.Byl to velmi masivní úpadek německých občanů,nejsem si jista,ale jednalo se až o dva miliony Němců mohli zůstat pokud jeden z manželů byl Čech,no a ti byli nahrazeni Volyňskými Čechy,byli tam různé národnosti ať už Řekové,Rumuni,Maďaři,Bulhaři a cikáni i když v té době cikánů tam zas až tolik nebylo,,,bydlela sem s rodiči v pohraničí,takže si ještě lecos pamatuji,,,,;-)

0/0
20.5.2015 23:35

L58u49b40o10š 69M44a79r65e22k 1592415126491

K čemu vlastně takové průzkumy?

Vadí nevadí! A co?

Když byli Němci na vrcholu, tak ti následně odsouvaní měli místo krucifiksu na zdi Adolfa.

V lágrech umírali lidé po statisících a za nenahlášenýho králíka byl provaz.

Tak proč pořád dokola řešit odsun?

A násilí?

Ano vadilo mi násilí, ale v těch lágrech, vypálených vesnicích a na frontě samotné.

+6/−2
20.5.2015 18:29

M11i78l15a14n 11B70í24l53e29k 5824379291

Odsun třeba reflektovat, aby nám nezapleveloval současnost. Určitě se téma zase vynoří u nějakých dalších voleb...Onou reflexí nemyslím odsouzení tehdejších aktérů, ale přinejmenším fakta by známa být měla. A nedávno vyšla rozsáhlá edice pramenů, kterou však - příznačně -  málokdo zná...

+1/−1
20.5.2015 18:38

P20a76v69e66l 65O41d45r59a63z77i41l 6594489967930

Rusáky tady plno lidí nemůže cejtit 25 let od revoluce, přestože nás okupovali spolu s ostatními Sověty a řadou dalších zemí.

A někdo se diví, že týden po válce někdo nesnášel všechny Němce, co byli v dostahu.

Ó jak zvláštní, že.

+7/−1
20.5.2015 18:17

J80a64n 64B87i82e98l53i24k 2437507471708

no vidíte a pořád se najde plno humanistů co to nechápou R^

+1/−1
20.5.2015 18:29

J83a47r74o38m66í13r 80N58o66v20o97t55n27ý 7949517841334

Huš,Němci!

0/0
20.5.2015 18:00

J47a54n 64B14i75e42l88i63k 2947547291668

Já pořád nechápu něčí potřebu to řešit. Stalo se jak se stalo, můžeme se z toho poučit, ale hlavní vina leží pořád jen a jen na Němcích. Veškeré věci, které se staly až do konce studené války mají svůj počátek v nacismu. Bohužel se ukazuje, že se lidstvo nepoučilo a pořád se zabývá křivdami, které se stali v minulosti a které pamatuje už jen hrstka lidí.

+9/−1
20.5.2015 17:23

J61i36n26d27ř69i61c22h 88V49l73a56s67á47k 6370707655182

Taky bych řekl a nemůžu se zbavit dojmu, že tohle vytahování starých věcí, má nějaký svůj úmysl do budoucna a nebude to úmysl čistý.

+5/−3
20.5.2015 17:29

B69o86h57u67s90l94a94v 82K66r17á14l84í73k 2711570609916

Ani nacismus nevznikl z ničeho a ve vakuu. Ani jeho podpora v Sudetech. Pokud vás zajímá počátek nebo vina, musíte jít mnohem, mnohem hlouběji. Ale bohužel existuje určitý typ lidí, který nemá potřebu nic řešit, ale to nebrání jejich potřebě mít na všechno i bez znalostí hotový názor.

+6/−2
20.5.2015 17:30

J14i82n81d38ř56i43c39h 95H82r72d97l95i65č48k71a 4326554349664

I dnešní Němci samotní v otázce viny tak trapně nekličkují jako někteří česky komunikující jedinci:-/

+2/0
20.5.2015 17:35

B71o97h70u40s31l43a13v 53K17r13á74l12í97k 2171550329876

Laciná prohlášení ještě nejsou skutečnou reflexí.

+2/−1
20.5.2015 17:43

P83a79v23e52l 27O70d18r31a95z86i11l 6684429627280

Pro vás je jediná reflexe uznání nevinnosti Němců a zločinnosti všech okolo, tak to řekněte rovnou.

+4/−1
20.5.2015 18:18

J47i90n87d93ř43i51c60h 94H53r89d31l92i18č70k10a 4886204259824

Všeobecné výkřiky, navíc mimoběžné s příspěvky oponentů, taky ničemu nepomohou.

0/0
20.5.2015 21:08

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Dějiny čtvrcení v Praze. Nejděsivější případy rozřezaných těl

Děsivé kriminální případy. O těchto čtyřech vraždách mluvila celá republika. Brutální a hrůzostrašné „kouskování“...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

Najdete na iDNES.cz