"Odhaduje se, že za každou čtvrtou nehodu může agresivní či netolerantní chování řidiče. Chtěli jsme tudíž zmapovat právě tento velmi závažný problém," říká Mirko Novák, profesor dopravní fakulty ČVUT.
Agresivní řidiči se zbavují stresuPodle psychologů neumí tito agresoři ovládat emoce |
Chování šoférů zkoumali odborníci přímo v terénu. Do takzvaných plovoucích vozidel nainstalovali videokamery. Na ně pak natáčeli provoz a zaznamenávali prohřešky, například rychlou jízdu, předjíždění přes plnou čáru, jízdu na červenou nebo třeba i obscénní gestikulaci. Plovoucí auta najezdila 10 478 kilometrů na různých typech silnic po celém Česku. Kamery odhalily celkem 637 pirátů.
Kdo je agresivníTypický agresivní řidič je muž do 35 let, který sedí za volantem audi. Jeho typickými prohřešky jsou rychlá jízda, riskantní předjíždění, kličkování a tzv. myšky nebo problikávání pomalejších řidičů. Zdroj: Průzkum ČVUT, Besip a Policie ČR |
Jejich nejčastějším přestupkem byla nepřiměřená rychlost (téměř dvě třetiny případů), následovalo nedovolené a nebezpečné předjíždění, kličkování mezi auty (oblíbené zejména u motorkářů) a problikávání, kterým agresor například na dálnici vybízí pomalejší řidiče k vyklizení levého jízdního pruhu.
Pozor na řidiče v audi
Jak zjistili odborníci, na silnicích se jako agresoři projevují nejčastěji muži ve věku do 35 let. Výzkum také odhalil, že bezohledné chování je více příznačné pro řidiče dražších aut. "V porovnání počtu přestupků a zaregistrovaných vozů vedou řidiči značky Audi. Na dalších místech je volvo, BMW a mercedes," uvedla šéfka Besipu Zuzana Ambrožová.
Auto samo o sobě za to však samozřejmě nemůže. Třiatřicetiletý majitel Audi A8 Ivan Kačala z Úval u Prahy si nemyslí, že by jej jeho vůz sváděl k riskování. "Audi jsem si koupil, protože je bezpečné a pohodlné. Ale moji známí mají BMW a říkají, že jim to nedá, nešlápnout pořádně na plyn," uvedl.
Data z výzkumu jsou důležitá i pro policii. "Měl by odhalit i to, co agresivitu při řízení vyvolává. A také najít způsoby, jak tomu předcházet. To jsou věci, které se z běžných statistik nedozvíme," říká šéf dopravní policie Leoš Tržil.