Češi mohou pro sebe objevit španělského mistra - fotografa Marína

  15:40
Česká republika je první zahraniční zemí, v níž Cervantesův institut mimo španělské území vystavuje tvorbu Luise Ramóna Marína (1884–1944). Při spatření těch snímků nelze než říct: je to pro nás čest. Zhruba šest desítek záběrů skýtá v nejlepším slova smyslu podívanou, při níž jednak můžeme obdivovat autorovo obrazové mistrovství jako takové, jednak nám naskakují české asociace umělecké i politické.
Americká herečka, tanečnice a zpěvačka Josephina Bakerová v šatně; Madrid 1930

Americká herečka, tanečnice a zpěvačka Josephina Bakerová v šatně; Madrid 1930 | foto: Luis Ramón Marín

Před deseti lety se česká veřejnost dozvěděla, že během rekonstrukce domu ve Vodičkově ulici v Praze, kde v období 1880–1948 sídlil ateliér Langhans, byl učiněn pozoruhodný nález. V zaprášené skříni přečkalo budování světlých zítřků na šest tisíc negativů s portréty jak řadových občanů, kteří se do ateliéru přišli nechat zvěčnit, tak elit domácích i zahraničních, pokud tedy do Prahy a k Langhansovi dorazily. Začalo se s restaurací negativů a s postupným zveřejňováním obrazového dědictví z Vodičkovy 37.

O výstavě

Marín

Fotografie 1908-1940

Cervantesův institut (Na Rybníčku 6, Praha 2).

Výstava trvá do 16. dubna 2010, vstup na ni je volný, otevřena je ve všedních dnech od 13 do 18 hodin.

Španělsko zažilo ve dvacátém století rovněž desítky let temna, byť dostalo jinou podobu než německá okupace a posléze stalinistická vláda v Československu. V roce 1939 se vlády nad Madridem ujal režim generála Franka. Jedním z důsledků bylo poničení obrazové paměti země. A když Frankův režim v sedmdesátých letech konečně padl, obrazová paměť se na Pyrenejském poloostrově obnovovala podobně jako u nás. A patřily k té obnově i nálezy, které nám mohou připomínat objev u Langhanse.

"Žádná jiná disciplína tvořivého umění nebyla zasažena tak jako ta oblast, kterou rozvíjeli fotografové z generace našeho autora," podotýkají Rafael Levenfeld a Valentín Vallhonrat, kteří zpracovávali Marínův archiv. "Zmizely tituly novin, v nichž pracovali, v mnoha případech zmizely celé podniky, autoři byli vystaveni pronásledování, jejich archivy byly zabaveny, rozprášeny a v mnoha případech zničeny. Negativy odevzdané novinovým podnikům potkal osud jejich titulů." Takže i "nějaký" Marín byl zapomenut.

Autoportrét; Madrid, 1928

Autoportrét; Madrid, 1928

Hodná dcera

Co se však nestalo! - L. R. Marín fotografoval mimo jiné pro společnost Telefónica. V jejím obrazovém archivu hledali citovaní Levenfeld a Vallhonrat v 90. letech snímky fotografa zvaného Alfonso a naráželi i na Marínovy práce. Netušili, o čí snímky jde. Začala mravenčí dohledávací a restaurátorská práce. Zatímco totiž v obrazovém archivu Telefóniky se nacházely jen dobové zvětšeniny, vyšlo najevo, že fotografova dcera Lucía Ramón Plá schraňuje otcův archiv originálních negativů doma. Ten pak předala do Nadace Pabla Iglesiase (zakladatele Španělské socialistické dělnické strany). Šlo o osmnáct tisíc negativů, většinou o skleněné desky, plus některé další, méně početné položky.

To všechno, a hned třikrát, Levenfeld a Vallhonrat kus po kuse prošli. Vybrali 4800 záběrů, které se jim zdály "technicky správné, schopné obnovení, s tóny schopnými vyvolání a rozeznatelným obsahem". Z tohoto materiálu pak další a další selekcí, skenováním, opravami a vytištěním digitálních zvětšenin vznikla výstava i kniha; vázaná, dobře vytištěná publikace je v Cervantesově institutu ke koupi za velmi lidových sto korun a návštěvník obdrží i brožuru s překladem většiny textů z ní.

Pohlédni zde

Základní seznámení se s Marínovou tvorbou umožňuje i internet, na následující adrese klikněte na políčko La exposicion:

www.fundacion.telefonica.com/arteytecnologia/exposiciones/marin/

Levenfeld a Vallhonrat nezastírají, že výsledný soubor je "jejich" Marín, že to skutečné dílo leží v autorově archivu, oni jen vybírali a pracovali podle určitých zásad, které také v katalogu vysvětlují. Na druhou stranu, podotýkají, každý archiv zůstává nehotový, dokud s jeho plody nevejde v kontakt divák.

Neznal hranic

Česká fotografie nemá žádného svého Marína, rozuměj univerzálního fotografa, který by se během prvních čtyř desetiletí minulého století naprosto suverénně pohyboval mezi rozličnými vrstvami společnosti a byl schopen tvorby portrétní, reklamní a samozřejmě reportážní fotografie v takovém rozsahu a v takové kvalitě jako milovník technického pokroku Marín. Španělsko ovšem, což lze vyčíst z jeho záběrů i bez znalosti moderní španělské historie, bylo v té době dynamickou zemí, v níž se mohutně střetávaly tradice, primárně odvozené ze silného katolictví, s modernitou technické civilizace a se sociálními konflikty z toho vyplývajícími. Energie pohybu i protipohybu neměla tu zdrženlivost co u nás. Všeho tam bylo víc: zabitých, sirotků, demonstrací, lidí v davech, střelby; ale i třeba herců na jevišti a pompéznosti. Marín tomu všemu uměl naslouchat s kontrolovanou vášní pracovitého, cílevědomého svědka, který se umí jednou dostat do blízkosti a soukromí královské rodiny, podruhé mezi proletariát v madridských ulicích.

Král Alfonso XIII. hledí na Madrid, rok 1929

Král Alfonso XIII. hledí na Madrid, rok 1929

Nejstarší Marínovy snímky pocházejí z konce prvního desetiletí minulého století. Technicky jsou samozřejmě limitovány tehdy dostupnými přístroji a materiály (digitální zpracování se citlivě snaží působit v intencích předlohy), ale obrazově předbíhají svou dobu. Marín, tenkrát ještě ne třicetiletý, už byl vynikajícím pozorovatelem se smyslem pro působivou kompozici, kterou při prohlížení prakticky nevnímáme, ale ona "tam je". Účinná, dodnes podmaňující jednoduchost je však, podotýkají zde zmiňovaní znalci jeho díla Levenfeld a Vallhonrat, výsledkem nesčetných variací, opakovaných expozic. Rozhodující okamžik, pojem zavedený následující fotoreportážní generací Henriho Cartiera-Bressona, není u Marína bressonovsky polapený, bleskově vytažený z reality, nýbrž je ze skutečnosti vytvarován, vydestilován, někdy očividně inscenován.

Pláž v Biarritzu, 1924

Pláž v Biarritzu, 1924

Protože však řadoví lidé v první třetině minulého století v sobě vesměs ještě nesli - oproti nám - určitou obrazovou negramotnost či nevinnost, působí na Marínových fotografiích nestrojeně, ačkoliv dívají do objektivu. Respektive: působí tak přirozeně právě proto, že se do objektivu dívají. Ještě totiž nedokázali zobrazovací techniku ošálit jako my, v jejich upřenosti leží více pravdivosti než v hrané spontánnosti dneška, kdy se řada z nás umí před objektivem lichotivě nastavit, byť se tváříme, že jsme ztělesněný odvaz. 

Vše výše řečené ovšem u Marínových děl platí jen do druhé poloviny třicátých let, konkrétně do těch okamžiků, než začal dokumentovat projevy a následky občanské války se zástupy uprchlíků, se zabitými a zraněnými. To už měl u sebe moderní kinofilmový přístroj a exponoval momentky, které technicky nedosahují parametrů záběrů z předchozích mírových časů, jakkoliv dramatických. Najednou tu jsou zrno a neostrost, syrovost. Tyto události také symbolicky i fakticky uzavřely Marínovo dílo, ostatně nedlouho po nich zemřel. A autor se vrací na scénu až nyní, a to triumfálně.

Létající balóny v Madridu, rok 1913

Létající balóny v Madridu, rok 1913

Autor:

Z politiky se vytrácí obsah, mluví do ní natřásající se tetky, říká Decroix

  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

U nás cyklostezky, v Polsku dálnice. Využít dotace EU jsme vždy nezvládli, říká expert

4. května 2024

Premium Od vstupu Česka do Evropské unie uplynulo 1. května 20 let. Jak tu dobu zhodnotit? Podle politologa...

Alijev má majetek i u vás, EU zavírá oči, říká novinářka o korupci v Ázerbájdžánu

4. května 2024

Premium Leyla Mustafajeva je prozatímní šéfredaktorkou ázerbájdžánského protikorupčního serveru Abzas...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  19:54

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Lepru mezi sebou ve středověku šířili lidé a veverky, tvrdí studie

4. května 2024  19:40

Lepra se ve středověké Anglii přenášela mezi lidmi a veverkami. Zjištění podporuje teorii, že při...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...