Zlínský kraj chystá průlom, na železnici pustí i soukromníka

  8:27aktualizováno  8:27
Na regionálních tratích ve Zlínském kraji má skončit monopol Českých drah. Nově je doplní soukromá společnost Arriva. Takový plán schválila krajská rada a dnes o tom budou hlasovat zastupitelé. Vlaků má jezdit víc, což ale bude výrazně dražší. Liší se i názor koaličních stran.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Arriva

Státní dopravce má další čtyři roky jezdit mezi Zlínem a Otrokovicemi a po koridoru Přerov - Břeclav. Arriva pak má na deset let získat východní část kraje, jehož páteří je Vlárská dráha.

„Železnice je páteří integrovaného dopravního systému, který se snažíme vybudovat. Pokud se s tím zastupitelé ztotožní, budeme dál dojednávat smluvní podmínky s dopravci a v únoru bychom mohli podepsat smlouvy,“ řekl náměstek hejtmana přes dopravu Pavel Botek z KDU-ČSL.

Vedení Zlínského kraje už dříve rozhodlo, že od konce roku 2019 najezdí vlaky na regionálních tratích mnohem více kilometrů než dnes, aby se zvýšila nabídka cestování. Má to být o 1,3 milionu kilometrů ročně víc, denně má tedy přibýt asi třináct tisíc kilometrů.

Posílí spoje v přepravních špičkách ve směrech ze Zlína do Přerova či Uherského Hradiště a Veselí nad Moravou nebo také mezi Valašským Meziříčím a Vsetínem.

Škrtat se bude v odborech

Krajští radní vycházeli z tržních konzultací pracovní skupiny. Ta porovnávala nabídky dopravců, tedy poměr cena/výkon. ČD dostaly svoji část na kratší dobu, neboť se chystá elektrifikace železniční trati z Otrokovic do Vizovic, což se dotkne i koridoru do Přerova. Po dokončení se bude muset zakázka přesoutěžit.

Více kilometrů ale znamená i více peněz. V roce 2020 má Zlínský kraj železničním dopravcům zaplatit o 300 milionů korun více, což je zhruba dvojnásobek současné částky. S tím má problém řada zastupitelů, včetně těch koaličních.

Krajská rada tento bod schválila jen nejtěsnější většinou, pro byli lidovci a radní Petr Gazdík ze STAN. Zástupci ANO, ODS a náměstek Josef Zicha ze STAN byli proti.

„Není to dobře připravené. Máme obavy z toho, jak to dokáže kraj zafinancovat, když ještě chce stavět novou nemocnici,“ prohlásil Zicha.

„Navýšení je obrovské a škrty jsou navržené v rozpočtovém výhledu. Požadavky na navýšení drážní dopravy musí být kryté úsporami,“ podotkl ekonomický náměstek Jiří Sukop (ANO).

Zlínský kraj chce ušetřit peníze škrty v téměř všech krajských odborech. Investice by přišly o osmdesát milionů korun, doprava o padesát milionů. Takže by bylo na úkor železniční dopravy méně peněz na opravy cest či jiné plánované akce.

„Budeme muset omezit některé investice. Myslím si ale, že to bude k dobrému. Některé činnosti kraje jsou zbytečné,“ uvedl lidovecký hejtman Jiří Čunek. Konkrétnější však teď být nechtěl.

„Zlínský kraj dává ve srovnání s podobně velkými kraji nejméně peněz na veřejnou dopravu a zároveň tady občané najezdí nejméně kilometrů. Takže můžeme jezdit tak málo jako doposud, nebo dát do veřejné dopravy více peněz a přilákat více lidí,“ dodal.

Podle Čunka se kraj musí starat hlavně o veřejnou dopravu a zdravotnictví. „Ale někteří se domnívají, že taková podpora regionální dopravy není potřeba,“ řekl hejtman.

Kraj zaplatí více i za autobusy

Výsledek hlasování zastupitelů se tak dá jen těžko předvídat. Záleží na tom, jestli koaliční ANO, STAN a ODS budou svorně hlasovat proti. „Budeme se o tom ještě bavit,“ přiblížil Zicha.

Jasné však je, že záměr nepodpoří opozice. „Bez ohledu na nemocnici je to obrovské skokové navýšení. Nejsem si jist, že je v pořádku. Je třeba to lépe zdůvodnit,“ sdělil opoziční zastupitel za ČSSD Petr Navrátil.

„Dojde k neskutečnému nárůstu mandatorních výdajů. Zvýšení frekvence vlaků více cestujících nepřinese, jen se vyplýtvají peníze na vlaky, které budou jezdit prázdné,“ podotkl Tomáš Pajonk (Svobodní).

Podle Botka nebudou škrty v rozpočtu tak zásadní, aby to kraj ekonomicky ohrozilo. Musí ovšem počítat s tím, že kraj začne v roce 2020 více platit autobusovým dopravcům, protože u nich navyšuje zakázku o pět milionů kilometrů ročně. Tendr na dopravce chce uzavřít před koncem ledna 2019.

Autor:

Nejčtenější

Hala pro Ledové království se po otevření zřítila, návštěvníky stihli zastavit

V Rožnově pod Radhoštěm se zřítila dřevěná hala s výstavou Ledové království...

V Rožnově pod Radhoštěm se v sobotu zřítila speciální dřevěná hala s výstavou Ledové království. Nikdo z návštěvníků...

Brankářská rošáda v extralize: Sedláček do Sparty, Kašík opouští Kometu

Brankář Brna Libor Kašík v utkání proti Zlínu.

V hokejové extralize proběhla velká brankářská rošáda. Spartu posílí Jakub Sedláček ze Zlína, kterého v týmu nahrazuje...

Kladno i Vsetín slaví výhru, oba ztrácejí na Jihlavu osm bodů

Momentka z utkání první hokejové ligy mezi Jihlavou a Vsetínem.

Kladenští hokejisté zdolali ve 44. kole první ligy Třebíč 4:2 a udrželi druhou pozici před Vsetínem. Svěřenci Jiřího...

Nemáš předpoklady, slyšel Holík. Z nevýhody ale udělal přednost

Český hokejista Petr Holík (vlevo) v souboji s  Benediktem Kohlem z Německa.

Loni, když hokejová Kometa mašírovala za obhajobou extraligového titulu, si vytyčil prostý úkol: Hlavně ostatním moc...

Hokej mě bavil se vším, co přinášel, říká Čajánek

Petr Čajánek

Třikrát zvedl nad hlavu pohár pro mistra světa, získal bronzovou medaili na olympiádě, vyhrál domácí extraligu, úspěšně...

Další z rubriky

Zlín plánuje úpravy parku za divadlem, povolení má však soukromník

Současná podoba parku za zlínským divadlem.

Zlínská radnice chce upravit park za Městským divadlem a v lednu vypsat architektonickou soutěž. Na zastavění území...

Byla to životní chyba, řekl expolicista. Za prodej drog dostal podmínku

Ilustrační snímek

Tříletý trest s pětiletým podmínečným odkladem dostal u Okresního soudu v Kroměříži bývalý policista Lukáš Jakubec. Za...

Příprava D49 stojí, soud přiřkl odkladný účinek další stížnosti aktivistů

Ministr dopravy Aleš Řebíček (vlevo) a hejtman Zlínského kraje Libor Lukáš...

Soud opět zastavil přípravu dálnice D49 ve Zlínském kraji na základě stížnosti ekologických aktivistů. Zdržení úseku z...

Najdete na iDNES.cz