Čtvrtek 24. září 2020, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 24. září 2020 Jaromír

Zlínský kraj chystá průlom, na železnici pustí i soukromníka

  8:27
Na regionálních tratích ve Zlínském kraji má skončit monopol Českých drah. Nově je doplní soukromá společnost Arriva. Takový plán schválila krajská rada a dnes o tom budou hlasovat zastupitelé. Vlaků má jezdit víc, což ale bude výrazně dražší. Liší se i názor koaličních stran.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Arriva

Státní dopravce má další čtyři roky jezdit mezi Zlínem a Otrokovicemi a po koridoru Přerov - Břeclav. Arriva pak má na deset let získat východní část kraje, jehož páteří je Vlárská dráha.

„Železnice je páteří integrovaného dopravního systému, který se snažíme vybudovat. Pokud se s tím zastupitelé ztotožní, budeme dál dojednávat smluvní podmínky s dopravci a v únoru bychom mohli podepsat smlouvy,“ řekl náměstek hejtmana přes dopravu Pavel Botek z KDU-ČSL.

Vedení Zlínského kraje už dříve rozhodlo, že od konce roku 2019 najezdí vlaky na regionálních tratích mnohem více kilometrů než dnes, aby se zvýšila nabídka cestování. Má to být o 1,3 milionu kilometrů ročně víc, denně má tedy přibýt asi třináct tisíc kilometrů.

Posílí spoje v přepravních špičkách ve směrech ze Zlína do Přerova či Uherského Hradiště a Veselí nad Moravou nebo také mezi Valašským Meziříčím a Vsetínem.

Škrtat se bude v odborech

Krajští radní vycházeli z tržních konzultací pracovní skupiny. Ta porovnávala nabídky dopravců, tedy poměr cena/výkon. ČD dostaly svoji část na kratší dobu, neboť se chystá elektrifikace železniční trati z Otrokovic do Vizovic, což se dotkne i koridoru do Přerova. Po dokončení se bude muset zakázka přesoutěžit.

Více kilometrů ale znamená i více peněz. V roce 2020 má Zlínský kraj železničním dopravcům zaplatit o 300 milionů korun více, což je zhruba dvojnásobek současné částky. S tím má problém řada zastupitelů, včetně těch koaličních.

Krajská rada tento bod schválila jen nejtěsnější většinou, pro byli lidovci a radní Petr Gazdík ze STAN. Zástupci ANO, ODS a náměstek Josef Zicha ze STAN byli proti.

„Není to dobře připravené. Máme obavy z toho, jak to dokáže kraj zafinancovat, když ještě chce stavět novou nemocnici,“ prohlásil Zicha.

„Navýšení je obrovské a škrty jsou navržené v rozpočtovém výhledu. Požadavky na navýšení drážní dopravy musí být kryté úsporami,“ podotkl ekonomický náměstek Jiří Sukop (ANO).

Zlínský kraj chce ušetřit peníze škrty v téměř všech krajských odborech. Investice by přišly o osmdesát milionů korun, doprava o padesát milionů. Takže by bylo na úkor železniční dopravy méně peněz na opravy cest či jiné plánované akce.

„Budeme muset omezit některé investice. Myslím si ale, že to bude k dobrému. Některé činnosti kraje jsou zbytečné,“ uvedl lidovecký hejtman Jiří Čunek. Konkrétnější však teď být nechtěl.

„Zlínský kraj dává ve srovnání s podobně velkými kraji nejméně peněz na veřejnou dopravu a zároveň tady občané najezdí nejméně kilometrů. Takže můžeme jezdit tak málo jako doposud, nebo dát do veřejné dopravy více peněz a přilákat více lidí,“ dodal.

Podle Čunka se kraj musí starat hlavně o veřejnou dopravu a zdravotnictví. „Ale někteří se domnívají, že taková podpora regionální dopravy není potřeba,“ řekl hejtman.

Kraj zaplatí více i za autobusy

Výsledek hlasování zastupitelů se tak dá jen těžko předvídat. Záleží na tom, jestli koaliční ANO, STAN a ODS budou svorně hlasovat proti. „Budeme se o tom ještě bavit,“ přiblížil Zicha.

Jasné však je, že záměr nepodpoří opozice. „Bez ohledu na nemocnici je to obrovské skokové navýšení. Nejsem si jist, že je v pořádku. Je třeba to lépe zdůvodnit,“ sdělil opoziční zastupitel za ČSSD Petr Navrátil.

„Dojde k neskutečnému nárůstu mandatorních výdajů. Zvýšení frekvence vlaků více cestujících nepřinese, jen se vyplýtvají peníze na vlaky, které budou jezdit prázdné,“ podotkl Tomáš Pajonk (Svobodní).

Podle Botka nebudou škrty v rozpočtu tak zásadní, aby to kraj ekonomicky ohrozilo. Musí ovšem počítat s tím, že kraj začne v roce 2020 více platit autobusovým dopravcům, protože u nich navyšuje zakázku o pět milionů kilometrů ročně. Tendr na dopravce chce uzavřít před koncem ledna 2019.

Autor:
  • Nejčtenější

Frustrovaný Zlín po Spartě. Jsme morální vítězové. Zloba kvůli penaltě

Zlínský stoper Václav Procházka kroutil hlavou. "Byl jsem v šoku, že jsem měl já udělat faul na penaltu." Jeho trenér...

Sparta - Zlín 3:1, domácí dlouho prohrávali, pomohla jim přesilovka a vlastní gól

Padesát minut to vypadalo na překvapení. Fotbalová Sparta se doma proti Zlínu trápila, prohrávala, ztěžka se dostávala...

Toxická látka zabila v Bečvě tuny ryb, do řeky nemají vstupovat lidé ani psi

Enormní množství ryb uhynulo v neděli na řece Bečvě na hranicích Zlínského a Olomouckého kraje. Podle České inspekce...

V Bystřici pod Hostýnem rapidně přibylo nakažených, město ruší vnitřní akce

Kvůli nárůstu počtu případů nákazy koronavirem jsou zrušené kulturní, společenské a sportovní akce uvnitř budov v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Kunovicích se srazil spěšný vlak s traktorem, vlak vykolejil

Na přejezdu v Kunovicích na Uherskohradišťsku se odpoledne srazil spěšný vlak s traktorem. Vlak se zhruba čtyřicítkou...

Nebezpečná místa Česka: brněnský Cejl. Místo, kde vidíte policii jen projíždět

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Němci kritizují Česko a vzkazují: Podívejte se na naše opatření. Fungují

Premium Koronavirová propast mezi Českem a Německem se nadále prohlubuje. Z premianta třídy se stal problémový žák, popisují...

Když ne jeho, tak aspoň jeho dítě! Psycholog Šmolka nejen o zoufalých milenkách

Premium Ve třiceti už se neprovdáš. Věta, kterou kdysi běžně slýchaly dívky nad třicet let, považované už za staré panny. Dnes...

  • Další z rubriky

V kraji vypukla houbařská mánie, lesníkům ale překážejí odstavená auta

Lesy ve Zlínském kraji jsou plné bedel, pravých hřibů, ale i málo vídaných rarit. Nejlepší úlovky hlásí lidé z oblasti...

Politici před volbami zahájili stavbu D55, byť trvá spor archeologů

Ředitelství silnic a dálnic ve středu slavnostně zahájilo stavbu osmikilometrového úseku dálnice D55 Babice - Staré...

Mrtvé ryby v Bečvě už hlásí i Přerov, smrtící látka stále není známá

První výsledky analýzy ryb, které od neděle uhynuly v řece Bečvě, nepřinesly kýžené odpovědi. Česká inspekce životního...

Učitelům a žákům pomáhá v přípravě na dálkové studium škola z Otrokovic

Školy věnují maximální pozornost přípravě na případné pokračování distanční výuky. Jako příklad dobré praxe může...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Volali ji k večeři, ale nepřišla. Zemřela s ohořelým mobilem v ruce

Patrně neoriginální příslušenství si vybralo další z mnoha obětí. Stala se jí šestnáctiletá thajská školačka. Poté, co...

Vyzkoušeli jsme eRoušku 2. Podívejte se, jak může pomoci i vám

Největší nadějí na zpomalení šíření covidu-19, která navíc nikomu nezkomplikuje život, je malá aplikace pro chytré...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...