Zlínský kraj chystá průlom, na železnici pustí i soukromníka

  8:27aktualizováno  8:27
Na regionálních tratích ve Zlínském kraji má skončit monopol Českých drah. Nově je doplní soukromá společnost Arriva. Takový plán schválila krajská rada a dnes o tom budou hlasovat zastupitelé. Vlaků má jezdit víc, což ale bude výrazně dražší. Liší se i názor koaličních stran.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Arriva

Státní dopravce má další čtyři roky jezdit mezi Zlínem a Otrokovicemi a po koridoru Přerov - Břeclav. Arriva pak má na deset let získat východní část kraje, jehož páteří je Vlárská dráha.

„Železnice je páteří integrovaného dopravního systému, který se snažíme vybudovat. Pokud se s tím zastupitelé ztotožní, budeme dál dojednávat smluvní podmínky s dopravci a v únoru bychom mohli podepsat smlouvy,“ řekl náměstek hejtmana přes dopravu Pavel Botek z KDU-ČSL.

Vedení Zlínského kraje už dříve rozhodlo, že od konce roku 2019 najezdí vlaky na regionálních tratích mnohem více kilometrů než dnes, aby se zvýšila nabídka cestování. Má to být o 1,3 milionu kilometrů ročně víc, denně má tedy přibýt asi třináct tisíc kilometrů.

Posílí spoje v přepravních špičkách ve směrech ze Zlína do Přerova či Uherského Hradiště a Veselí nad Moravou nebo také mezi Valašským Meziříčím a Vsetínem.

Škrtat se bude v odborech

Krajští radní vycházeli z tržních konzultací pracovní skupiny. Ta porovnávala nabídky dopravců, tedy poměr cena/výkon. ČD dostaly svoji část na kratší dobu, neboť se chystá elektrifikace železniční trati z Otrokovic do Vizovic, což se dotkne i koridoru do Přerova. Po dokončení se bude muset zakázka přesoutěžit.

Více kilometrů ale znamená i více peněz. V roce 2020 má Zlínský kraj železničním dopravcům zaplatit o 300 milionů korun více, což je zhruba dvojnásobek současné částky. S tím má problém řada zastupitelů, včetně těch koaličních.

Krajská rada tento bod schválila jen nejtěsnější většinou, pro byli lidovci a radní Petr Gazdík ze STAN. Zástupci ANO, ODS a náměstek Josef Zicha ze STAN byli proti.

„Není to dobře připravené. Máme obavy z toho, jak to dokáže kraj zafinancovat, když ještě chce stavět novou nemocnici,“ prohlásil Zicha.

„Navýšení je obrovské a škrty jsou navržené v rozpočtovém výhledu. Požadavky na navýšení drážní dopravy musí být kryté úsporami,“ podotkl ekonomický náměstek Jiří Sukop (ANO).

Zlínský kraj chce ušetřit peníze škrty v téměř všech krajských odborech. Investice by přišly o osmdesát milionů korun, doprava o padesát milionů. Takže by bylo na úkor železniční dopravy méně peněz na opravy cest či jiné plánované akce.

„Budeme muset omezit některé investice. Myslím si ale, že to bude k dobrému. Některé činnosti kraje jsou zbytečné,“ uvedl lidovecký hejtman Jiří Čunek. Konkrétnější však teď být nechtěl.

„Zlínský kraj dává ve srovnání s podobně velkými kraji nejméně peněz na veřejnou dopravu a zároveň tady občané najezdí nejméně kilometrů. Takže můžeme jezdit tak málo jako doposud, nebo dát do veřejné dopravy více peněz a přilákat více lidí,“ dodal.

Podle Čunka se kraj musí starat hlavně o veřejnou dopravu a zdravotnictví. „Ale někteří se domnívají, že taková podpora regionální dopravy není potřeba,“ řekl hejtman.

Kraj zaplatí více i za autobusy

Výsledek hlasování zastupitelů se tak dá jen těžko předvídat. Záleží na tom, jestli koaliční ANO, STAN a ODS budou svorně hlasovat proti. „Budeme se o tom ještě bavit,“ přiblížil Zicha.

Jasné však je, že záměr nepodpoří opozice. „Bez ohledu na nemocnici je to obrovské skokové navýšení. Nejsem si jist, že je v pořádku. Je třeba to lépe zdůvodnit,“ sdělil opoziční zastupitel za ČSSD Petr Navrátil.

„Dojde k neskutečnému nárůstu mandatorních výdajů. Zvýšení frekvence vlaků více cestujících nepřinese, jen se vyplýtvají peníze na vlaky, které budou jezdit prázdné,“ podotkl Tomáš Pajonk (Svobodní).

Podle Botka nebudou škrty v rozpočtu tak zásadní, aby to kraj ekonomicky ohrozilo. Musí ovšem počítat s tím, že kraj začne v roce 2020 více platit autobusovým dopravcům, protože u nich navyšuje zakázku o pět milionů kilometrů ročně. Tendr na dopravce chce uzavřít před koncem ledna 2019.

Autor:

Nejčtenější

Je konec, hokejová Sparta je vyřazena. Zlín vyrovnal sérii s Boleslaví

Zklamaní hokejisté Sparty po vyřazení z předkola s Vítkovicemi

Hokejová Sparta i po roce končí v předkole. V rozhodujícím duelu doma nestačila na Vítkovice 1:5 a celkově v sérii...

Boj o baráž: vsetínská šance ještě žije, Kladno zdolalo Jihlavu

Patrik Machač z Kladna (vpravo) a Miha Štebih z Jihlavy.

Hokejisté Vsetína v semifinále Chance ligy do dnešního duelu nevstřelili Českým Budějovicím ani gól, ale tentokrát se...

Sparta ještě šanci má, Vítkovice porazila. Boleslav uspěla ve Zlíně

Hráči Sparty se radují z druhého gólu, který dal Lukáš Klimek (vlevo). Vpravo...

Hokejisté Sparty ve čtvrtek na domácím ledě porazili Vítkovice 4:3 a snížili stav série na 1:2. Ještě tak drží šanci na...

První odsouzenou ženu s náramkem čeká za porušení pravidel soud

Filip K. dostal za neplnění podmínky trest domácího vězení. Umožňuje mu to...

Vůbec první odsouzená žena, kterou při domácím vězení monitoroval elektronický náramek, neobstála a kvůli porušení...

Jihlava srovnala sérii s Kladnem, Budějovice podruhé uspěly ve Vsetíně

Kladenský Jaromír Jágr (vlevo) přijíždí ke skrumáži hráčů během druhého...

Budějovičtí hokejisté důrazně našlápli k účasti v baráži o extraligu. V druhém semifinálovém zápase na ledě Vsetína...

Další z rubriky

Zloději ukradli kolo za 30 tisíc, majitel to považoval za žert kamarádů

Muž v centru Zlína přišel o kolo za 30 tisíc korun.

O jízdní kolo za víc než třicet tisíc korun přišel v noci na sobotu v centru Zlína devětatřicetiletý muž. Bicykl opřel...

Lidé chtěli stromy zachránit, Zlín některé z nich přesto pokácel

K zemi šla nakonec jedna borovice a dvě lípy, jež byly staré přibližně...

Obyvatelé Družstevní ulice na zlínském sídlišti Jižní Svahy částečně prohráli boj s radnicí o tamních deset vzrostlých...

Zlínský kraj schválil nové autobusové dopravce, podpisy musí počkat na ÚOHS

Ilustrační snímek

Radní Zlínského kraje schválili výběr nových autobusových dopravců, kteří budou vozit lidi dalších 10 let. Cestující se...

Advantage Consulting, s.r.o.
PROJEKTOVÝ KOORDINÁTOR – ABSOLVENT

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj, Olomoucký kraj, Zlínský kraj
nabízený plat: 35 000 - 200 000 Kč

Najdete na iDNES.cz