- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
U li-ion baterií, složených z mnoha menších článků se toto stává. U jednoho článku se prorazí separátor, vznikne vnitřní zkrat a místem zkratu pak protéká vysoký proud, který dané místo velmi rychle přehřeje. Pokud bude článek "sólo" se nemusí nic tragického stát (taky může zahořet), ale pokud je článků paralelně spojených víc se do poškozeného článku začne tlačit proud z ostatních paralelně spojených článků. To zkrat mohutně přiživí, dojde k takzvané "thermal runway", kdy si článek sám vyrábí kyslík a už to jede. Od jednoho chytnou další a je "vymalováno" (no spíš vysmažíno). Jako jistá ochrana proti tomuto jevu se používá metoda odjištění každého článku samostatnou pojistkou (pojistným drátkem). Má to tak udělané Tesla a někteří samo domo výrobci bateriových článků to taky tak dělají. Dokáže to hodně pomoci, ale není to na 100%.
Ve své FVE jsem kvůli tomuto riziku použil baterie LiFePo4, které při zkratu začnou dýmit, ale zpravidla nezačnou přímo hořet a vybuchovat. Jsou sice dražší, ale bezpečnější.
A co takhle baterii rozdělit do menších celků, aby to všechno nebylo uložené u sebe, a od jedné baterie nechytla hned druhá díky uvolněnému teplu? Napadlo to už někoho?
Bylo je otázkou času, kdy bude první. Technika má prostě občas závadu. Koloběžky a kola už začínají hořet běžně. Akumulátorovnu do každého rodinného domu. A panely na střechu, aby se hasilo zásadně s nebezpečím úrazu. Do bytu alespoň elektrokolo nebo koloběžku. A samozřejmě elektroauto do garáže nebo před dům. Jedinému článku z akupacku se prorazí separátor ... V kole jsou jich desítky, v autě stovky.
Americké pojišťovny nejen nedoporučují nabíjení EV v garážích domů, ale radí majitelům, aby neparkovali ani nabitá auta ve svých garážích, ale pro jistotu venku před domem z důvodů samovznícení. Navíc pojištění EV je dražší než benzíňáků jelikož jsou samozřejmě dražší a navíc při bouračce jsou totálně na odpis. Jak je vidět baterie jak obojí , elektrárny i auta nejsoustále ještě docela bezpečné.
Tohle mě děsí, proto bych nechtěl elektrickou koloběžku. A i powerbanky mám v nehořlavém obalu.
Baterie fotovoltaické elektrárny zapálila rodinný dům na Zlínsku. Dobro došli..
Zjevne to bylo samodomo z cylindrickych clanku.
Kdyby bylo všechno dokonalé, tak by nebyly potřeba pojišťovny.
Ja az si budu delat solary, tak baterka pujde do minikontejneru mimo barak.
Nejbezpecnejsi a nejlevnejsi reseni.
https://www.youtube.com/watch?v=fcCjpTZSv64&t=170s&pp=ygUJc3TFmcOtYnJv
Taky mne to napadlo, dát to mimo, pokud to někdy budu delat.
Ono ostatně dovnitř se to stejně nevejde :D