Páteřní cyklostezka, která vede krajským městem podél řeky Dřevnice, se dočkala novinek včetně podjezdů pod frekventovanými cestami. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Projet na kole Zlínem je bezpečnější, pomohly nové podjezdy i úpravy ulic

  • 9
Mříže zahrazující vjezd do nově zbudovaných podjezdů na Cigánově a na Čepkově konečně zmizely a cyklistům se oficiálně otevřel nový úsek páteřní cyklostezky vedoucí Zlínem podél řeky Dřevnice. Nyní se tak bezpečně dostanou po Fügnerově a Tyršově nábřeží až na ulice Výletní a Mladcovská, odkud lze pokračovat dál na Otrokovice.

Na celé této trase jsou stěžejní právě podjezdy pod frekventovanou silnicí, které cyklistům výrazně uleví.

„Hodně to pomůže. Po vozovce se přes den táhnou kolony aut a překonávat ji neustále po přechodu pro chodce bylo dost nepohodlné,“ řekl cyklista Štěpán Talaš.

„Jezdíme tudy do zoo. Když s sebou máte děti, jste klidnější, pokud se vyhýbáte místům, kde jezdí auta,“ dodal Ladislav Honzík.

Práce na novém úseku trvaly přes rok a město vyšly na 51 milionů korun, z toho 37 milionů pokryly dotace. Lidé vyhlíželi otevření cyklostezky už několik týdnů, stavbaři však ještě dokončovali poslední kosmetické úpravy, zejména svislé a vodorovné dopravní značení.

„Původně bylo v plánu otevřít cyklostezku o dva tři měsíce dříve, ale v projektu jsme provedli zásadní stavební změnu. Nechali jsme cyklopodjezdy přebudovat na piloty, aby byla stavba stabilnější,“ vysvětlil zlínský radní pro dopravu Michal Čížek.

Jednosměrka, snížená rychlost, zákaz stání

Vybudování cyklostezky zároveň doprovázejí dopravní změny v okolí Čepkova, které platí už od jara.

„Lokalita ulic Tyršovo nábřeží, Smetanova a Čepkovská byla navržena jako zklidněná část a platí zde omezení rychlosti,“ zmínil Čížek.

Auta tudy mohou jet jen rychlostí 30 kilometrů v hodině, platí přednost zprava a je omezený vjezd vozidel nad 3,5 tuny. Tyršovo nábřeží je jednosměrkou z Cigánova na Čepkov, sloužit má však jen místním a dopravní obsluze.

Průjezd tímto úsekem je nově zakázán a po celé délce platí zákaz stání. Město proto žádá řidiče mířící do obchodního centra Čepkov, aby využívali trasu po levém břehu řeky Dřevnice, tedy Benešovo nábřeží.

Naopak cyklisté projedou Tyršovým nábřežím v obou směrech. Využijí silnici, na které jsou vyznačené takzvané piktokoridory, tedy prostory při kraji vozovky vyznačené obrázky. Chodník podél vody na Tyršově nábřeží je určený pouze pro chodce, naopak podjezdy pod mosty mohou využívat výhradně jen cyklisté.

Řešení dopravy na této ulici tak může vypadat složitě. Radnice to vysvětluje tím, že bylo nutné umožnit vjezd k nemovitostem, zajistit možnost zastavení, obousměrný průjezd cyklistů i bezpečný pohyb chodců.

Ke změně došlo také v úseku na Fügnerově a Havlíčkově nábřeží na pravém břehu Dřevnice směrem k nemocnici. Zatímco dříve úsek oficiálně sloužil jen lidem jedoucím na kolech, nyní se z něj stala cyklostezka se smíšeným provozem chodců a cyklistů. Město tím chce napravit situaci, kdy chodci byli v této části nuceni chodit po okraji vozovky.

„Toto řešení bylo velmi nešťastné. Bohužel po dobu desetileté doby udržitelnosti se kvůli dotacím s cyklostezkou nesmělo nic změnit,“ popsal Čížek.

U továrního areálu pomůže Pravobřežní komunikace

Cyklisté křižující Zlín se nyní díky nově otevřenému úseku dostanou od areálu krajské nemocnice až do Otrokovic. Cyklostezka však zatím neumožňuje projet podél Dřevnice v úseku továrního areálu. Lidé musejí tento úsek objet po ulicích U Stadionu a Cyklistická za průmyslovým areálem Rybníky. K cyklostezce podél řeky se znovu napojují v Prštném u hypermarketu Albert.

„V rámci plánované výstavby Pravobřežní komunikace ve směru do Prštného se však do budoucna počítá s cyklostezkou podél řeky Dřevnice,“ naznačil mluvčí magistrátu Tomáš Melzer.

Město rovněž plánuje na tuto páteřní stezku napojit sídliště Jižní Svahy. Trasa má vést z ulice Výletní přes křižovatku na Gahurově směrem k univerzitní budově s budoucím napojením na cyklostezku podél ulice Okružní.

V plánu je také dokončení úseku na ulici K Pasekám, která propojí části Mokrá, Zlínské Paseky s páteřní trasou. S tímto úsekem se počítá nejdříve v roce 2022.

Dlouhodobý plán propojit Otrokovice a Zlín s Vizovicemi na území krajského města brzdí ještě dva nedořešené úseky.

„Cyklostezka u areálu Krajské nemocnice T. Bati podél Havlíčkova nábřeží je naplánovaná, ale čeká se na rozhodnutí o opravě, nebo výstavbě krajské nemocnice. Poslední chybějící úsek je mezi Lužkovicemi a Lípou, kde výstavbě brání nedořešené majetkoprávní vztahy,“ doplnil Melzer.