Instalace kolejnice 21. budovy, po níž se pohyboval závěsný koš s umývačem oken...

Instalace kolejnice 21. budovy, po níž se pohyboval závěsný koš s umývačem oken (autor neznámý, rok 1938–39). | foto: Archiv Nadace Tomáše Bati

„Nejde - neexistuje!“ Dobarvené fotky baťovského Zlína jsou k vidění online

  • 26
Přes dvacet kolorovaných dobových snímků života v baťovském Zlíně ukazuje online výstava na webu Nadace Tomáše Bati. Podzimní klasická výstava v kavárně nadace totiž kvůli koronavirové pandemii postrádala návštěvníky.

Pohled do interiéru dílen, fotografie budov v továrním areálu a zaměstnanců firmy, ale i znázornění každodenního života v baťovském Zlíně včetně například snímku chlapce při testování kolečkových bruslí v roce 1938.

Tyto a další fotografie jsou k vidění v rámci online výstavy s názvem „Nejde – neexistuje“ Barevný svět Baťa, kterou připravila Nadace Tomáše Bati.

„Námětem pro vznik výstavy se pro nás stal náš osobní zážitek, jejž jsme v nadaci shodně měli při pohledu na první kolorovanou fotografii Tomáše Bati, kterou nám ukázal Vladimír Parízek. Skrze barevnou fotografii nám byl zvláštním způsobem bližší,“ uvedla projektová manažerka nadace Gabriela Končitíková.

„Černobílé fotografie mají své nepopiratelné kouzlo a atmosféru, ale působí na nás většinou historickým dojmem. Při pohledu na kolorovanou fotku se však dostavuje pocit bližší známosti,“ dodala.

Autory snímků jsou tehdejší firemní fotografové, kteří jejich prostřednictvím zmapovali běžný život v baťovském Zlíně v době jeho největšího rozmachu, konkrétně v letech 1920–1945.

Náročné techniky kolorování se ujal zmíněný Parízek. Musel si nastudovat původní barvy, jež mohly být v tehdejším městě k vidění, při kolorování postav a jejich oblečení ale zároveň mohl použít i vlastní fantazii.

„Technika kolorování spočívá ve vytvoření nových vrstev fotografie, kdy jsou jednotlivé části ručně překresleny a nahrazeny barvou, která se prolne do stupňů šedi a zachová tak původní vzhled bez násilného překrytí,“ vysvětlil Parízek.

„K dosažení reálného výsledku se nanáší další vrstvy odstínu základní barvy, aby se zvýraznily hrany záhybů oblečení, vrásky, části objektů atd. Další vrstvy obsahují například nečistoty a rez. Zkombinováním průhledností vrstev, dosycením a úpravou světelnosti vzniká finální obraz,“ doplnil.

Expozice nabízí i možnost porovnání černobílé a barevné varianty, každý návštěvník si totiž může pouhým pohybem kurzoru myši sám vyzkoušet přechody mezi nimi. Obsahuje také texty, které uvozují každý snímek a čtenáře uvádějí do baťovského způsobu myšlení a vnímání města Zlín.

Podchod u vily Tomáše Bati ve Zlíně je nově vyzdobený baťovskými myšlenkami a známými i méně známými tvářemi zlínské historie (více zde):