Plánovaná trasa zbývající části dálničního obchvatu Otrokovic.

Plánovaná trasa zbývající části dálničního obchvatu Otrokovic. | foto: ŘSD

Pozemky pro obchvat Otrokovic čeká vyvlastnění, majitelé neustoupili

  • 39
Vyvlastnění posledních pozemků, přes které povede druhá část dálničního obchvatu Otrokovic, se blíží do finále. Jde o zhruba 320 metrů čtverečních, kvůli kterým se nedaří postavit dálnici D55 na desetitisících metrech čtverečních.

Potíž je v tom, že majitelé zmíněných pozemků – bratři Pavel a Milan Gregůrkovi – se už třetím rokem nemůžou se silničáři dohodnout na výkupní ceně, což důležitý projekt dostavby obchvatu Otrokovic brzdí.

V časovém harmonogramu je jako aktuální termín zahájení uvedená druhá polovina letošního roku. Počítá s tím i stát, který má připravené peníze. D55 navíc zcela jistě opět bude mezi vládními prioritami v dopravě.

Ačkoliv stále schází stavební povolení, rok 2018 je přece jen reálný. Majetkoprávní odbor otrokovické radnice chce totiž vydat rozhodnutí o vyvlastnění klíčových pozemků.

„Vydané bude zhruba do měsíce,“ uvedla mluvčí města Romana Stehlíková.

Pokud chtějí silničáři získat stavební povolení, musejí mít pozemky ve svém vlastnictví. Všechny ostatní plochy, které jsou pro novou čtyřproudovou silnici potřeba, už vykoupili. Zasekli se na těchto posledních a nemůžou se s jejich majiteli dohodnout na ceně.

„Vyvlastnění nepokračuje takovým tempem, jak bychom si přáli. Teď by ale měl úřad konečně rozhodnout,“ věří šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek, podle něhož Gregůrkovi pozemky v trase obchvatu koupili „se spekulativním záměrem“.

Dohoda ztroskotává na posudcích, které si obě strany sporu nechaly na potřebné plochy zpracovat. „Diametrálně se od sebe lišily, rozdíl v ocenění ploch byl stonásobný. Vyvlastňovací úřad si tak zadal vlastní posudek, na základě kterého rozhodne,“ sdělil Chudárek.

Právní zástupce majitelů případ nesmí komentovat

Silničáři nabídli v rámci vyvlastnění asi 150 korun za metr čtvereční, což je osminásobek bonity půdy, jaká byla před vydáním územního rozhodnutí. Tak to definuje zákon. Gregůrkovi však požadovali mnohem více, podle Chudárka zhruba 2 500 korun za metr.

„Pozemky se tam vykupují maximálně za tisíc korun za metr, jejich návrh je mimo,“ míní šéf silničářů.

MF DNES se snažila získat názor právního zástupce bratrů Gregůrkových, advokáta Václava Hochmanna, na dotazy zaslané e-mailem však odmítl odpovědět.

„Jsem advokát vázaný přísnou povinností mlčenlivosti,“ reagoval stručně Hochmann.

Dokončení obchvatu je důležité

Z obchvatu Otrokovic je zatím hotová polovina a řidiči netrpělivě čekají na tu druhou, aby nemuseli po pár set metrech sjíždět z dálnice na přetíženou křižovatku a pokračovat po silnici I. třídy směrem na jih. Uvítali by ho i obyvatelé Otrokovic, protože by méně aut jezdilo přes centrum města.

„Intenzivně se pracuje na tom, aby se to vyřešilo,“ naznačil starosta Jaroslav Budek.

„Když se obchvat dokončí, sníží se ve městě hodnoty polétavého prachu, počty aut i nehod. Má to celou řadu pozitivních stránek. Čím dříve obchvat bude, tím lépe,“ doplnil Budek.

Spor o vyvlastnění není jediný, který Gregůrkovi se silničáři vedou. V prvních dvou případech šlo o pozemky, jež byly potřeba pro výstavbu první poloviny obchvatu. Spory se dostaly až k soudům, které vydaly mnoho i protichůdných rozhodnutí.

Ústavní soud se v roce 2015 rodiny dvakrát zastal. V jednom případě dostala původně od státu za pozemky 3,5 milionu korun a požadovala přitom tržní cenu, jež byla tehdy zhruba desetinásobná, tedy asi 36 milionů korun (viz též Za vyvlastnění pozemku se patří dát tržní cenu, zastal se soud rodiny).

„Vyvlastnění kompenzované takto nízkou náhradou ve vztahu k tržní ceně nemovitostí porušilo základní právo stěžovatelů na ochranu majetku,“ uvedla mluvčí Ústavního soudu Miroslava Sedláčková.

V dalším případě vysoudili Gregůrkovi zhruba 11 milionů korun místo původně nabízených 1,5 milionu. Podle Chudárka už jim tak stát vyplatil celkem 50 milionů korun.