Lázeňské město Luhačovice

Lázeňské město Luhačovice | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Radnice nabízí za návrh loga vstup do bazénu. Amatérské, říkají odborníci

  • 19
Velký ohlas na sociálních sítích vzbudil inzerát radnice v Luhačovicích, která vyhlásila výtvarnou soutěž o nejlepší logo komunitního plánování sociálních služeb. Jako odměnu totiž nabídla vstup do městského bazénu.

„Soutěž je určena pro širokou veřejnost, je dobrovolná a koná se nad rámec aktivit projektu zaměřeného na komunitní plánování sociálních služeb v Luhačovicích. Primárně není určena pro grafiky,“ reagoval místostarosta Jiří Šůstek.

Argumentuje také tím, že bonus ve využití služeb místního bazénu již takto v minulosti Luhačovice nabízely.

„Plovárnu vlastní město, a proto jsme nabídli službu, kterou provozuje město Luhačovice,“ podotkl Šůstek.

Podobný přístup radnice však budí řadu otázek. „Bohužel se stále ještě setkáváme s podobným amatérským přístupem k tvorbě identity, jehož výsledky pak sklízejí oprávněnou kritiku nejen od odborníků,“ uvedl Ondřej Kafka z Unie grafického designu.

Hlavní problém je podle něj v tom, že pokud město nastaví podobně nestandardní podmínky, odpovídá tomu i nízký zájem autorů.

V soutěži o nové logo získá vítězný autor vstup do bazénu.

„Do podobných ‚soutěží‘ se logicky nepřihlašují profesionální grafici, kteří se musejí svou prací uživit a zaplatit třeba i nájem nebo grafický software a hardware, ale své nezřídka jen rukou kreslené malůvky posílají třeba žáci základních škol. Taková ‚loga‘ pak ale neplní svou funkci a jsou spíše pro ostudu daného subjektu a za drahé peníze se brzy zase mění,“ vysvětlil Kafka.

Tvorba loga a vizuální identity je totiž poměrně složitý proces. Ke každému logu navíc musí vzniknout rovněž grafický manuál, který popisuje varianty loga, barevnost a písmo či principy aplikace.

„Výsledek soutěže z Luhačovic se dá už teď odhadnout. Úředníci, kteří nemají odbornou kompetenci, budou pak na základě pocitů vybírat z prací, které nebudou mít potřebnou kvalitu. Nepředpokládám totiž, že by vidina permanentky do bazénu zaujala kohokoliv staršího deseti let,“ poznamenal vsetínský designér Aleš Koňařík.

„V těchto případech je lepší nedělat logo žádné. Jako když chcete vzít partnerku do restaurace na dobrou večeři, také přece nechcete jíst mizerné jídlo zadarmo, a tak počítáte s tím, že musí mít svou adekvátní cenu,“ dodal Kafka.

Právě Unie grafického designu či organizace Czechdesign nabízejí městům v podobných případech profesionální pomoc.

Luhačovická radnice výtky odmítá. Podle ní se jedná o podporu a propagaci zmíněného projektu.

„Pokud se někomu podmínky této soutěže nelíbí, tak se přece stejně jako u jiných soutěží do ní nemusí zapojit,“ řekl místostarosta Šůstek, který podle svých slov žádné negativní ohlasy nezaznamenal.