„Všimněte si těch ladných tvarů plyšových křesel. Červené potahy jsou stále jako nové, je to zkrátka čirá krása.“
Angličan Tim Beach stojí u malého konferenčního stolku mezi objemnými křesly, které se uvnitř Iljušinu14 T vyjímají mezi klasickými sedadly. Brit drží v ruce hadici od vysavače a důkladně čistí křesla i malý koberec pod nimi.
Milovník historických letadel je z možnosti uklízet v jednom ze svých oblíbených strojů nadšen, stejně jako 130 dalších dobrovolníků. Všichni se před pár dny společně zapojili do očisty třiadvaceti exponátů Leteckého muzea v Kunovicích.
Beach to na kunovické letiště, kde muzeum sídlí, neměl daleko. Společně se svojí českou partnerkou bydlí poblíž, a když se dozvěděl o možnosti nablýskat obdivovaná letadla, neváhal prý ani chvíli.
„Přijel jsem hned na devátou ráno, kdy se muzeum otevíralo. Ten krásný stříbrný dvoumotorový pístový dolnoplošník s obřími vrtulemi jsem si vyhlédl už dřív. Líbil se mi a chtěl jsem být u něj první,“ říká.
Usměvavý Angličan nebyl jediným zahraničním účastníkem akce, která se do Kunovic vrátila po dvouleté pauze způsobené pandemií koronaviru. Přijeli i dva slovenští nadšenci letectví Samuel Meluch a Jakub Zigo z Považské Bystrice. „Přivstali jsme si, ale stálo nám to za to,“ poznamenali.
75 dobrovolníků s kbelíky, kartáči a mopy
Areál muzea se od rána rychle plnil, už hodinu a půl po otevírací deváté hodině bylo na místě s kbelíky, smetáky, kartáči, mopy, hadry a saponáty pětasedmdesát dobrovolníků. Od muzejníků dostali k dispozici vodu, sociální zařízení a přístup k elektřině, vše ostatní zůstalo na nich.
„Umýt letadlo zvenčí i zevnitř včetně oken a skleněných kabin, a k tomu ještě očistit a vyleštit palubní desky, to není hračka,“ popisuje náplň několikahodinové práce Lukáš Skládal z organizačního štábu.
S čištěním velkých letadel letos pomáhali i místní hasiči. „Kvůli bezpečnosti nemůžete pustit nevyškolené lidi k ocasu letounu, který je několik metrů nad zemí,“ vysvětlil Skládal.
Kromě vystavených letounů se čistil rovněž radar a vlečný terč. V takzvané aleji MiGů, již zatím tvoří čtyři historické stroje, si jednu ze stíhaček zamluvil Vlastimil Peška. Do Kunovic přijel z Hovoran na Hodonínsku s celou rodinou i čtrnáctiletým vnukem. Ještě nevynechal žádný ze šesti jarních úklidů, jež muzeum dosud uspořádalo.
„Tak nějak jsem kunovické muzeum adoptoval,“ vtipkuje Peška.
Pomohli i gymnazisté, dostanou jedničky
Tentokrát se společně se čtrnáctiletým vnukem Pavlem Janem Horkým pustil do umývání stroje MiG-15.
„Děda mě naučil pracovat s tlakovou myčkou,“ potěšilo mladíka. „Jsem nadšený, jak nám to jde od ruky, stíhačka se bude blýskat jako nová.“
Další z proudových letounů obsadilo dvacet studentů z primy a septimy gymnázia v Kroměříži.
„Chtěl jsem studentům nabídnout živou historii, kterou kunovické muzeum píše,“ vysvětlil jejich učitel Evžen Petřík.
Všichni studenti od něj za svoji víkendovou aktivitu dostanou v dějepisu jedničku.
„Strávili kus volného dne prací, podíleli se na zvelebení muzea a využili motivaci přispět k dobré věci. Dostanou proto všichni výbornou, jako kdyby psali písemku,“ upřesnil kantor.
Hitem sezony bude Čmelák i bitevní stíhačka
Všichni účastníci akce získali od pořadatelů permanentku na celoroční vstup zdarma. Nová návštěvnická sezona začala v Leteckém muzeu sice už v pátek, ale největší atrakce se mají na letišti objevit až na konci června. Muzejníci chystají představení ikonického práškovacího letadla Z-37 Čmelák a především stíhačky MiG-23 MF, jež patřila díky nastavitelné geometrii křídel k nejúdernějším bitevním strojům armád Varšavské smlouvy.
„Čmeláka lidé uvidí v původní podobě, kterou měl na konci šedesátých let při svém dodání do východního Německa, kde celou svou kariéru létal,“ přibližuje ředitel muzea Martin Hrabec.
Co se týče stíhačky MiG-23 MF vyrobené jako poslední model svého druhu v roce 1979, ta má ambice vyrovnat se dosud největší atrakci muzea, letounu TU-154. „Naganský expres, na jehož palubě slavili v roce 1998 čeští hokejisté olympijské zlato, bude mít v nové stíhačce velkou konkurenci,“ tuší Hrabec.
Nejnovější exponát získaný loni v prosinci na zápůjčku od státního podniku LOM, je stále bez křídel, složení a nejnutnější renovace má následovat v nejbližších dnech.
„MiG poskládáme, umyjeme, zakonzervujeme, navoskujeme a vystavíme,“ vyjmenoval Hrabec.
Hlavní fáze obnovy začne až na podzim, kdy se stroj kvůli tomu stáhne z expozice.