Inscenace zlínského divadla Dámský krejčí. Na snímku je Pavel Vacek (hlavní...

Inscenace zlínského divadla Dámský krejčí. Na snímku je Pavel Vacek (hlavní role Moulinot) a Milana Gorská (role Zuzana). (prosinec 2022) | foto: Městské divadlo Zlín, Marek Malůšek

„Dobře ušitá“ bláznivá komedie Dámský krejčí baví diváky ve Zlíně

  • 0
Městské divadlo Zlín změnilo svůj program. Původně plánované představení finančně a jevištně náročné komedie s názvem Hra, která se zvrtla nahradila slavná fraška francouzského autora Georgese Feydeaua Dámský krejčí. Jde přitom o dvojnásobnou premiéru.

Na zlínské scéně dosud nehrané dílo nastudoval slovenský režisér Roman Groszmann, jenž měl původně režírovat i Hru, která se zvrtla. Zlínu se tedy představuje vůbec poprvé.

Náklady na technické zajištění původně zamýšlené premiéry byly enormní. „Jen na materiálech a technologiích bychom ve srovnání s loňskem platili o 350 tisíc korun víc, a to jsme si nemohli dovolit. Takže jsme zvolili náhradní program,“ vysvětlil ředitel divadla Josef Morávek.

Publikum o slavnou komedii s hrůzostrašnou zápletkou, v níž se na herce zřítí scéna, ale nepřijde. „Počkáme, až Hru, která se zvrtla odehraje divadlo v Chebu, a kulisy si následně od něj pořídíme,“ podotkl Morávek.

Velkou porci smíchu má nabídnout i bláznivá komedie Dámský krejčí, jež vypráví příběh pařížského doktora Moulinota. Charismatického sukničkáře a lháře, jenž dlouho úspěšně tají své nevěry před manželkou a tchyní, ztvárnil Pavel Vacek. Hlavní hrdina na sebe přitahuje jednu úsměvnou historku za druhou, přičemž dějištěm se stává pronajatý byt, v němž má lékař působit jako dámský krejčí.

Feydeauovy komedie jsou výzvou k hereckému komediálnímu koncertu. Hrát Feydeaua znamená totální herecké nasazení, fyzické i psychické, v každém okamžiku divadelního představení,“ řekl dramaturg Vladimír Fekar.

Návrat k Feydeauovi po deseti letech

Zdůrazňuje přitom, že postavy příběhu sice řeší situace vážně, ale jsou v nich směšné. O humorné situace přitom nejde jen na jevišti, divadelníci chtějí do hry vtáhnout i diváky.

Podle režiséra Groszmanna je humor přidaná, ale vrtkavá hodnota člověka. „Legrace nebývá snadno nadčasová ani univerzální. Naštěstí je tady ale vedle Moliéra i další Francouz Feydeau, díky kterému má historie divadla i vlastní komediální klasiku,“ poznamenal.

Ve Zlíně se k Feydeauovi vrací po více než deseti letech. Jeho nejznámější dílo Brouk v hlavě zde režisér Petr Veselý nastudoval v roce 2011 a v repertoáru zůstalo přes dva roky.