„Stavba roste a počítáme s podzimním termínem dokončení,“ říká Radim Gálik, starosta Prostřední Bečvy, do jejíhož katastru Pustevny patří.
Největší pozornost vzbudí nízká a ze dvou stran prosklená dřevostavba, která nabídne nejen střechu nad hlavou, ale také výhledy do beskydské přírody. Kromě ní vznikne i skutečná průchozí brána, zvonička, kamenem dlážděné prostranství a točna pro autobusy.
Stávající parkoviště zůstane zachované pro 250 aut. Rozšířit ho není kam, vedení obce se však podařilo získat pozemek dole u hlavní silnice, kde bude parkoviště pro stovku vozů.
Přístup na Pustevny se promění zcela zásadně. Ještě nedávno turisty vítala jen dřevěná budka s obsluhou, u které řidiči platili parkovné. Chybějící zázemí před pěti lety částečně vyřešila stavba nové stanice lanovky, která nabízí veřejné toalety. Kapacitně ale nestačí především během letní sezony a akcí. V Bráně proto přibudou další.
„To už by mělo být dostatečné,“ věří Gálik. „Problém ale je, že nevznikly taky v blízkosti vyhlídky.“ Stezka mezi stromy, která je na Pustevnách od roku 2019, totiž zvýšila nápor návštěvníků na celou lokalitu. Zázemí pro ně ale nepřidala.
Právě absence toalet, které byly celá desetiletí jen v restauracích a s omezeným přístupem, je opakovaným terčem kritiky. Turisté místo nich využívali porosty podél turistických chodníků.
Beskydy lidé podceňují, ale umí být nebezpečné, varuje náčelník horské služby |
Autory návrhu Brány Pusteven jsou architekti z rožnovského ateliéru Henkai architekti Daniel Baroš a Michal Vašek. „Je to velmi exponovaná lokalita, o to byla práce na návrhu složitější. Ctíme ten prostor i celý region,“ vypráví Baroš.
Jako rodák z Rožnova pod Radhoštěm má k Pustevnám osobní vztah, který se v návrhu odráží. „Je to moje dětství, učil jsem se tam lyžovat.“
S kolegou vytvořili velkorysý prostor doplněný ochozem, který nabídne výhledy do krajiny. Objekt má plochou zatravněnou střechu a v terénu bude poměrně nenápadný. Stavební materiál – dřevo, sklo a kámen – odpovídá regionu i náročným klimatickým podmínkám panujícím na Pustevnách.
O tom, že je sedlo potřeba proměnit, se řadu let diskutovalo a další roky se na plánu pracovalo. Prvním skutečně viditelným počinem bylo v roce 2018 otevření horní stanice lanovky, moderní stavby, která nahradila chátrající objekt. Také zmizely nevzhledné reklamní poutače, jichž bylo ve vstupní části velké množství.
Po zničujících plamenech přišlo vzkříšení. Libušín má za sebou rok jedna |
Protože Pustevnami prochází hranice Zlínského a Moravskoslezského kraje, nastartovala se mezikrajská spolupráce a vznikl společný fond. Do něj přispívají oba regiony, ale také obce Prostřední Bečva a Trojanovice, do jejichž katastrů lokalita spadá, i místní podnikatelé.
Zlínský kraj letos na Pustevny uvolní 10,5 milionu korun. Z nich půjde deset milionů na stavbu Brány, pro kterou obec už dříve získala víc než devítimilionovou dotaci z ministerstva pro místní rozvoj, a půl milionu do Fondu Pusteven.
Peníze poslouží na zpracování dokumentace na kultivaci veřejného prostranství v centrální části Pusteven, která je vymezená budovou stanice, Jurkovičovým Libušínem a chatou Šumná. Projekt počítá s úpravou cest, novým mobiliářem a turistickou infrastrukturou.
„Pustevny jsou atraktivní díky spojení beskydské přírody a unikátní Jurkovičovy architektury. Jejich návštěvníci si zaslouží důstojné a kvalitní zázemí, díky kterému budou moci zahodit starosti a stres všedních dní,“ uvedl náměstek hejtmana Lubomír Traub.