Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Bez koncernu už by Barum neexistoval, tvrdí pamětník prodeje firmy Němcům

  15:20
Otrokovická pneumatikárna Barum se před 25 lety stala součástí německého koncernu Continental. Bez něj by dnes nebyla na tak vysoké technologické úrovni a neprodukovala by tolik osobních a nákladních plášťů. A dost možná, že by továrna založená v roce 1932 firmou Baťa už vůbec neexistovala.
Den otevřených dveří v otrokovické pneumatikárně Continental Barum.

Den otevřených dveří v otrokovické pneumatikárně Continental Barum. | foto: Luděk Ovesný, MAFRA

„S ohledem na to, jakou techniku, kvalitu pracovníků a rozsah prodejní sítě jsme tehdy měli, byla pravděpodobnost přežití samostatného Barumu blízká nule. Intenzivně jsme hledali kvalifikovaného partnera, který nemá jen peníze, ale i know-how, obojí jsme nutně potřebovali,“ popsal situaci ze začátku 90. let minulého století tehdejší ředitel pro oblast strategie v Barumu Petr Zítek, který se na prodeji otrokovické továrny podílel.

Podnik zaostával po desítkách let socialismu za evropskou konkurencí po všech stránkách, patřilo mu pár desetin procenta na celosvětovém trhu s pneumatikami.

„Chtěli jsme moderní technologie. To byla stejná motivace, která je dnes významná pro Čínu. Stejně jako Čína jsme tehdy ve vývoji kopírovali všechno, co se nám dostalo pod ruku, ale stejně jsme viděli, že nám ujíždí vlak, že potřebujeme větší výzkumné a vývojové zázemí a více vědět o tom, co bude za deset let,“ uvedl Jiří Jabůrek, který býval ředitelem kvality a výroby Barumu.

Ozývala se i kritika

Vedení Barumu sondovalo situaci u velkých světových pneumatikáren. Postupně se ukázal jako nejvýhodnější Continental, přestože jednání nebyla jednoduchá a končila někdy i odchodem od stolu jedné ze stran. Dohoda se připravovala tři roky.

„Viděli jsme firmy v Rakousku či Portugalsku, které zkrachovaly a Continental je postavil na nohy. Důležité bylo i to, že jsme si opakovaně prohlédli mateřskou firmu v Hannoveru,“ přiblížil Zítek.

Barum slaví 70. výročí své známé značky

Přesně před sedmdesáti lety bylo zaregistrováno typické logo s okřídleným B na začátku. Značka vznikla spojením názvů podniků Baťa, Kudrnáč-Rubena a Matador/Mitas.

V padesátých letech se podnik přejmenoval na Rudý říjen Gottwaldov, později Otrokovice, v osmdesátých letech to byl Barum – Rudý říjen Otrokovice, po roce 1990 Barum.

První nákladní pláště v Otrokovicích v roce 1932 vylisoval průmyslník Tomáš Baťa. Velice rychle následovaly i osobní pláště a Baťova společnost dokázala v několika letech změnit poměry na československém trhu s pneumatikami.

Její výrobky se prodávaly levněji než konkurenční z dovozu, takže zatímco v roce 1932 se do Československa dovezlo 522 600 pneumatik, roce 1935 klesl tento počet na 40 tisíc.

Podle výsledků průzkumu společnosti Continental Barum provedeném v roce 2017 na vzorku 1920 aut v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Liberci, Olomouci, Českých Budějovicích a Zlíně používá pláště Barum 18 procent tuzemských řidičů.

„Vzpomínám si, jak zástupci koncernu při jednání prosazovali rozvojovou stránku podniku, což směřovalo k ceně firmy. Jestli totiž zdůrazním, co všechno se tam musí zmodernizovat, tak snižuju kupní cenu,“ všiml si.

Vybavuje si také, že ministerstvo průmyslu a obchodu si tehdy nechalo zpracovat dvě odborné studie, z nichž vyplynulo, že strategický partner pro tuzemské pneumatikárny v zahraničí neexistuje.

Přesto však dohoda s Continentalem byla na konci roku 1992 podepsána a vstoupila v platnost o čtvrt roku později.

Tehdy to byl poměrně odvážný krok, protože kromě automobilky Škoda v Mladé Boleslavi ještě žádný větší tuzemský podnik pod křídla zahraničního koncernu nepřešel. Nikdo přesně netušil, co bude dál. A ozývala se i kritika.

„Samozřejmě, že šlo o ‚rodinné stříbro‘ a my jsme ho zaprodali, takže jsme byli zločinci. Takové hlasy se objevovaly,“ říká dnes už s úsměvem Zítek.

Z komunistického dělníka zaměstnanec kapitalistické firmy

Budoucnost ale záhy ukázala, že šlo o správný krok, byť přechod na nový model fungování podniku nebyl úplně jednoduchý.

„Investice do nejnovějších technologií nám dával Continental opatrně a postupně. Hodně nás zpočátku podceňovali. Museli jsme se snažit a ukázat, že to zvládneme,“ přiblížil Jabůrek.

Ale nešlo jen o technologie. Podle pamětníků bylo nejdůležitější změnit přístup zaměstnanců: od prvního po posledního.

„Lidé se museli poměrně rychle pod tlakem změnit z komunistického dělníka v zaměstnance prosperující kapitalistické firmy, která tiká jak švýcarské hodinky. V tom byl největší přínos koncernu,“ je přesvědčený Zítek.

Měnilo se celé řízení podniku a začaly se opět uplatňovat i baťovské způsoby.

„Například systém řízení výroby byl vybudován podle některých Baťových myšlenek,“ připomenul Jabůrek, jehož otec byl dlouholetým předsedou Klubu absolventů Baťovy školy práce.

„Důraz byl kladený na budování důvěry, což je něco, co lze těžko měřit, ale má to největší hodnotu. Manažeři, kteří zajišťovali privatizaci, nemysleli na svůj prospěch, ale na prospěch podniku; byla tam velmi morální, až náboženská atmosféra,“ vzpomíná Jabůrek a při této příležitosti připomněl tehdejšího ředitele Barumu Pavla Pravce, který je po smrti.

V řízení podniku ale měli hlavní slovo lidé z vedení Continentalu. Otrokovičtí šéfové museli poslouchat. Svoboda rozhodování byla ta tam. A je stále omezená. Což je jeden z handicapů začlenění do koncernu. „Když jste součástí většího celku, tak je restrikcí více,“ potvrdil Zítek.

Produktivita vzrostla osmkrát

Čísla ale jasně ukazují, že šlo v roce 1993 o správný krok. Ať už jde o zisky, produkci, nebo investice v areálu Continentalu Barum v Otrokovicích. Oproti roku 1993 došlo k sedminásobnému navýšení produkce osobních plášťů (dnes se jich vyrobí ročně 21 milionů), a dokonce čtrnáctinásobnému v nákladních pláštích (dnes 1,6 milionu).

Za poslední čtvrt století se v Otrokovicích vyrobilo přes 400 milionů nákladních a osobních plášťů. Produktivita a efektivita výroby vzrostla osmkrát.

„Spojení s koncernem Continental v roce 1993 patřilo k významnému strategickému rozhodnutí, které přineslo zvýšení produktivity a efektivity výroby. Během uplynulých 25 let bylo v Otrokovicích investováno 35 miliard korun do moderních výrobních technologií, výstavby a rozšíření výrobního areálu,“ poznamenal současný jednatel Continentalu Barum Libor Láznička.

Koncern Continental má v současné době 22 pneumatikáren po celém světě a otrokovická je mezi nimi největší, pokud jde o počty vyrobených plášťů. V případě osobních plášťů se podílí skoro sedmi procenty na evropském trhu, u nákladních jedenácti procenty.

Continental Barum se zabývá výrobou forem na pneumatiky, jejichž produkce také roste. Dnes už části forem tisknou laserové stroje z vysokopevnostní oceli (viz též V Barumu si začali sami tisknout části ocelových forem na výrobu plášťů).

Předloni firma otevřela novou halu za miliardy, v níž výrobu hlídají koloběžkáři:

12. října 2016

Autor:
  • Nejčtenější

Slovácko - Sparta 2:4, obhájce se strachoval o výhru, uklidnil ho Krejčí

5. května 2024  17:10,  aktualizováno  21:16

Dvakrát přišli o dvoubrankové vedení, soupeři ale vyrovnání nepovolili a nakonec slaví. Sparťanští...

Mladý sparťan utrpěl v druhé lize vážný úraz hlavy, klub podal protest na sudího

6. května 2024  16:25

Fotbalový talent Roman Horák, jeden z nejnadanějších současných sparťanů, leží po operaci s vážným...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kolem Zlína se může pohybovat medvěd. Strážníci vyzývají k opatrnosti

11. května 2024  14:37

Městská policie ve Zlíně vydala bezpečnostní upozornění kvůli medvědovi, kterého spatřil muž v...

Třetí stupeň poplachu, 13 jednotek hasičů. Na Zlínsku hořel kovošrot

4. května 2024  13:06,  aktualizováno  14:56

V Tlumačově na Zlínsku hořel kovový šrot na autovrakovišti v průmyslovém areálu. Zasahovalo tam 13...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kvůli fraktuře lebky disciplinárka koná, viníkovi hrozí trest až na rok a půl

9. května 2024  17:25

Disciplinární komise zahájila řízení s kroměřížským fotbalistou Tomášem Matouškem, jenž v...

V okolí Zlína se pohybuje medvěd, potvrdili policisté. Našly se jeho stopy

12. května 2024  11:06

Pohyb medvěda v okrajové části Zlína, který ohlásil v sobotu před polednem náhodný svědek,...

Pěvecký sbor Mistřické frajárky chystá repertoár k tradičnímu čepení nevěsty

12. května 2024  10:37

Sedmadvacetiletá folkloristka a umělecká vedoucí dívčího sboru Mistřické frajárky Michaela...

Koruna krále střelců? Finále poháru je pořád víc, hlásí plzeňský Šulc

12. května 2024  10:01

Spoluhráč Cheick Souaré ho na konci nastaveného času krásným pasem poslal za hostující obranu,...

Svědíka čeká pauza, musí na operaci kolene. Chci klid, ne další angažmá, řekl

11. května 2024  20:33

Nervy, dvě penalty a také červená karta. To vše provázelo trenéra Martina Svědíka v Plzni při...

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...