Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Objekt 505 byl unikátem. Podzemní letiště Željava zničily až výbušniny

Byl to jeden z nejutajovanějších a nejdražších areálů jugoslávské armády. Letecká základna, umístěná uvnitř horského masívu Plješevica, byla připravená pojmout až 100 letounů MiG-21. Dnes ji připomínají jen opuštěné ruiny, zaminovaný terén a zarůstající ranveje na chorvatsko-bosenském pomezí.
Podzemí , tzv. Klek, zahrnuje 3,5 kilometru délky chodeb, skladů a galerií.

Podzemí , tzv. Klek, zahrnuje 3,5 kilometru délky chodeb, skladů a galerií. | foto: Profimedia.cz

Letiště Željava, obří podzemní bunkr letectva Jugoslávské národní armády, se nacházelo na hranicích dnešní Bosny a Hercegoviny a Chorvatska, v blízkosti města Bihač. Vznikalo pod krycím názvem Objekt 505 a v Evropě téměř nenašlo srovnání. Svému účelu sloužilo čtyřiadvacet let, než ho 60 tun výbušnin poslalo do dějin.

Počáteční plány na vybudování letecké základny Željava, vytvoření podzemních hangárů, kasáren, operačního a komunikačního centra, včetně dodatečného začlenění systémů včasného varování před balistickými raketami, se datují k 50. a 60. letům minulého století. Vize projektantů postupně nabobtnaly, stejně tak rozpočet. Objekt 505 se tak stal nejdražší vojenskou základnou v historii Jugoslávie a jednou z nejdražších v celé Evropě.

Objekt 505

Pochybnosti o výši nákladů pochopitelně přetrvávají, dnes už se nedá přesně zjistit, kolik výstavba podzemní letecké základy vlastně stála. Některé zdroje uvádějí střízlivější čtyři miliardy dolarů, hlavní architekt celého projektu inženýr s českými kořeny Dragoslav Sobotka před lety mluvil dokonce o osmi miliardách. Se započtenou inflací by to dnes bylo kolem 40 až 50 miliard. Názornější je příměr, který výdaje na výstavbu podzemního komplexu přirovnává ke třem ročním rozpočtům celého tehdejšího jugoslávského ministerstva obrany. A dává je do srovnání s faktem, že za stejné peníze mohlo v hornatém terénu Balkánu vzniknout deset tisíc kilometrů prvotřídních dálnic.

Pevnost proti všemu a všem

Titem kormidlovaná Jugoslávie však neočekávala mír, proto preferovala zahloubený vojenský komplex. Jeho umístění pod vrcholem Plješivica vycházelo z taktických úvah: bylo dostatečně blízko od hranic, aby radarové stanice mohly případné útočníky odhalit a stíhačky je včas zachytit, a zároveň ne příliš daleko na to, aby bylo možné pokrýt kritické severní a západní hranice ve Slovinsku a Chorvatsku, stejně jako útoky ze směru od Jaderského moře. Předpokládalo se, že Sovětský svaz zaútočí na Jugoslávii z Maďarska anebo přes Rakousko, ale nebyl vyloučen ani útok NATO ze strany Itálie.

Základna, budovaná od půlky 50. let a do provozu uvedená ve spěchu v srpnu...

Hora umožňovala letadlům startovat v radarovém stínu, takže nepřítel mohl stíhačky JNA odhalit, teprve až když dosáhly vysoké rychlosti a výšky. Podle původní myšlenky tu měly najít zázemí, pod ochranou horského masivu, dvě až tři stíhací letky, které si uchovají schopnost autonomně reagovat. A to i v případě, že země bude napadena jadernými zbraněmi. Projektanti spočítali, že základna a její obyvatelé přežijí bez úhony výbuch dvacetikilotunové bomby, která by dopadla přímo na horu Plješivica nebo na náhorní plošinu s přistávacími drahami před vstupem do objektu. A že tu, uzavřeni uvnitř bunkru, dokážou vydržet 30 dní.

Z hlediska taktických cílů byl projekt umístěný výtečně, ale pro stavební inženýry představoval noční můru. Geologický profil území je krasový, takže hloubení v podzemí neulehčovaly nejrůznější jeskyně a četné prameny. Do podzemních galerií prosakovala voda a vysoká relativní vlhkost vzduchu se podepisovala na kvalitách letecké techniky. Výstavba trvala 12 let a oficiálně byla ukončena v roce 1968. Komplex tehdy však zdaleka nebyl hotov, důvodem jeho uvedení do provozu byly události Pražského jara. Tehdejší jugoslávské vedení se obávalo, že k podobné intervenci dojde i v Jugoslávii.

„Celá armáda a letectvo byly v pohotovosti a připraveny bránit hranice proti Maďarsku,“ vzpomínal Martin Rebolj, který tu byl nasazený jako mechanik 117. leteckého pluku. Na momenty nejvyšší pohotovosti v osmašedesátém nevzpomíná rád. „Přes den jsme přespávali v autobusech zaparkovaných v hangárech, spolu s piloty. Jakmile se setmělo, vyvezli jsme letadla ven a vyzbrojili je, v pohotovosti zůstala až do rána.“ Tehdy také padl rozkaz zastřelit každého nepovolaného člověka, který by se k utajované základně jen přiblížil.

Až tisícovka příslušníku personálu tu měla přežít 30 dní nezávisle na okolí.
Ráno 16. května 1992 vydali velitelé letectva JNA rozkaz ke zničení celé...

Nezničitelné vosí hnízdo

Zklidnění napětí v dalších měsících umožnilo dobudovat provozní zázemí. V celém přísně střeženém areálu bychom napočítali 34 budov: kasárna, garáže pro vozidla, dílny a radarovou stanici, umístěnou na vrcholu hory Plješevica. Pro vlastní provoz byla zásadní pětice ranvejí a samozřejmě i takzvaný Klek. Podzemní komplex hangárů letiště, se čtyřmi vjezdy chráněnými stotunovými dveřmi.

Tři vjezdy byly dostatečně velké, aby jimi mohla projíždět letadla, vyčkávající v „galerii“, v koridorech dlouhých 350, 400 a 500 metrů, v nichž čekalo na vzlet 58 strojů MiG 21. V případě potřeby sem bylo možné naskladnit až stovku letounů.

Vjezdy do galerie kopírovaly siluetu jednadvacítek, a proto tu nenašly místo...

Na základně sídlil 117. stíhací pluk, který byl vybaven nejlepšími letadly, která Jugoslávie v té době měla, a 352. průzkumná letka. Jistou kuriozitou bylo, že vjezdy do galerie kopírovaly siluetu jednadvacítek, proto tu později nenašly místo modernější stroje MiG 29.

Byť byla Željava jugoslávským ekvivalentem Top Gunu, letouny nestartovaly přímo „z nitra hory“, jak se občas tradovalo. Proudové motory nahazovaly až poté, co byly vytaženy elektrickými tahači na ranvej. Na níž obvykle pár stíhaček v pohotovosti už čekal. V režimu nejvyšší pohotovosti potřebovala letadla od povelu k zahájení letu do odlepení kol od země dvě minuty, v druhém pohotovostním stupni pak vzlet trval čtyři minuty.

Tento režim od roku 1968 vyhlášen znovu nikdy nebyl, život na letecké základně plynul ve velmi poklidném rytmu. Až do konce 80. let, kdy začínalo být jasné, že se mění nejen politická situace, ale i celá Jugoslávie. Jugoslávská armáda verbovala kádry vyslané Bělehradem, což se projevilo i v Željavě.

Právě odtud vzlétla některá letadla, která během desetidenní války v červnu a červenci 1991 děsila Slovinsko. Později se odtud startovalo k náletům na cíle v Chorvatsku, které bojovalo o nezávislost. Ve stejné době však začali z Željavy dezertovat piloti chorvatského původu. Nakonec velitelé letectva jugoslávské armády, obklopeni neklidným bosensko-chorvatským územím, ráno 16. května 1992 vydali rozkaz ke zničení a opuštění celé základny.

Svému účelu sloužilo podzemní letiště 24 let, ve stavu nejvyšší pohotovosti...

Příliš riskantní turistika

Likvidace letiště, ostatně dopředu podrobně naplánovaná už za času socialistické Jugoslávie pro případ hrozícího obsazení nepřítelem, byla provedena tak dokonale, že chorvatské i bosenské úřady (letiště totiž leží na pomezí obou někdejších jugoslávských republik) ani po třiceti letech stále nevědí, co si s areálem počít. Vzletové a přistávací dráhy umístěné na úpatí hory vypadají na první pohled zachovale a opravit by asi šly, horší je to však se zbytkem letecké základny. Zejména z podzemního objektu Klek, který stál miliardy dolarů, není k použití prakticky nic.

Po odchodu vojáků není síly, která by zabránila devastaci letiště. Objevily se sice úvahy o jeho možném otevření pro malá letadla, tomu však brání umístění drah u hranice, některé ji dokonce protínají, nebo všudypřítomné nebezpečí min.

Letadla byla připravena k obraně Jugoslávie. Před SSSR i vojsky NATO.

Základna, která se budovala od poloviny 50. let a do provozu uvedla ve spěchu po invazi do Československa v srpnu 1968, přesto láká zvědavce. Díky internetu je snadné nalézt cestu a občasné hlídky pohraničníků odradí jen někoho.

Dostat se na ranveje nebo přímo k vjezdům do podzemí tak není nic složitého. Někdejší pýcha jugoslávského vojenského letectva, kterou dlouho ukrývalo i před sovětskými instruktory, však leží v zakázaném hraničním pásmu. A podzemní hangáry, původně ukrývající migy, nejsou právě bezpečné. Kromě porušené statiky hrozí lidem nebezpečí též od zbytků chemikálií.

  • Nejčtenější

Nahlédněte do ženského orgasmu. Co o něm vyzradila data z vibrátorů

Jak dlouho trvá orgasmus, jak dlouho masturbace? Kdy si ji ženy dopřávají nejčastěji, jaké denní nebo noční doby jim nejspolehlivěji zajišťují, že hrátky vyvrcholením skončí? Do nejintimnějšího...

7. října 2024

Workoholik a líbil se ženám. Etik medicíny o zesnulém Ptáčkovi i chování lékařů

Premium

Dostat se do rukou laskavého lékaře je snem každého pacienta. Emeritní přednosta Petr Bartůněk nejenže sám disponuje empatií, ale snaží se kultivovat i kolegy. K tomu sbírá lékařské historky, které...

6. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Menendezovi: Netflix rozhorlil vrahy, jejich příbuzné i generaci Z

Ona vražda z Beverly Hills žije dodnes, i když je pětatřicet let stará. Nevzrušuje jen hollywoodskými kulisami, dramatickým zvratem. Žije rovněž podporou, které se sourozencům odsouzeným za vraždu...

5. října 2024

Dávka dělá jed, říká fitness kouč Liška. Největší zlo je podle něj alkohol

Již deset let se aktivně věnuje fitness a zdravému životnímu stylu, sbírá ceny na soutěžích a má za sebou tisíce spokojených klientů. Jako trenér se specializuje na redukci tuku a nabírání svalové...

4. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Metodická hrůza. Pákistánec zavraždil sto hochů, s policií se přátelil

Premium

Nad rozsahem jeho běsnění se svírá srdce. Nerušenost, s jakou ho nechala policie zneužívat, vraždit a likvidovat těla chlapeckých obětí, pak za sebou nechává vztek. „Díky Boží přízni je moje poslání...

8. října 2024

Taje tunelů metra, spojky mezi linkami i kuriozity. Reportér vyjel se strojvůdcem

Premium

Když obhlédnu část depa Kačerov a dozvím se malou část toho, co stojí za tím, aby metro jezdilo, napadá mě: Sem by se měli černí pasažéři povinně podívat. Příště by si snad jízdu načerno rozmysleli....

11. října 2024

Nejde hned padnout do postele. Hasič z Ostravy popsal zápřah u povodní

Evakuují, pak zachraňují, nakonec pomáhají s úklidem. Na sebe myslí hasiči při povodních až na posledním místě. Ostravský profesionál Petr Andráško nosí na popruhu navíc foťák, a když má volné ruce,...

11. října 2024

Místo rukou háky. A hlaveň. Detektiv Armes byl reálným superhrdinou

Byl postavou jako z bondovek, fantomasů, rozhodně z inspektora Clouseaua. Místo amputovaných rukou železné háky, opancéřovaná limuzína s rotujícími poznávacími značkami. Zosobnění extravagance a...

10. října 2024

OBRAZEM: Naděje, hrozba, pomoc, zisk. Fota z oceánů ukazují lidské stopy

Dokáže plundrovat, ničit, to když se řídí pouze logikou zisku. Umí však též pomáhat, léčit, obnovovat, chránit. Fotografie soutěže Ocean Photographer of the Year ukazují obě tváře lidské interakce se...

9. října 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...