ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Volební spoty pracují s emocí strachu, jsou ​to osudové volby, míní politologové

  • 59
Předvolební kampaně jednotlivých politických stran jdou do finiše. Ve středu dopoledne představily i své videospoty. Zatímco vládnoucí hnutí ANO pokračuje v „antipirátském“ programu, vsadila koalice SPOLU podle odborníků na utvrzování již rozhodnutých voličů. „Pracují s emocí strachu, jsou to osudové volby. Buď my, nebo oni. Je to souboj,“ hodnotí souhrnně spoty politolog Jan Kubáček.

Demonstranti s transparenty či Hamáček v ringu s bijcem „Babou Jagou“ Václavem Mikuláškem. „Důchodci maj dost! Chceme vaše prachy. Pusťte sem migranty,“ straší ve videu maskovaní fanatici hesly přisuzovanými Pirátům. 

Hamáček využil popularity bojových umění, šel do ringu s Babou Jagou

Zatímco například z Hamáčkova odhodlaného výrazu tváří tvář hvězdě české MMA scény Mikuláškovi se stalo virální video kolující po sociálních sítích, mezi politology došlo k dalšímu zklamání. „Celá kampaň je šedivá a nudná. I tentokrát jsou spoty nic moc, nevyčnívají,“ hodnotí práci marketingových agentur politolog Lukáš Valeš.

Koalice cílí na rozhodnuté voliče

Vládnoucí hnutí ANO vsadilo na strašení Pirátem Ivanem Bartošem a jeho koalicí PirStan a svůj volební spot adresuje dvěma skupinám voličů. „Pokouší se trefit dva cíle. Stáhnout část voličů SPD a u části váhavých voličů Pirátu vyvolat, aby nešli volit,“ vysvětluje Kubáček.

Podle něj jde na to ANO chytře. „Vysílají vzkaz typu: Tady může být problém, oni vám mohou vzít kvalitní život, zůstaňte raději doma,“ vysvětluje.

Oba odborníci se shodují nad poselstvím spotu SPOLU. Podle nich cílí trojkoalice na své již rozhodnuté voliče, místo aby oslovovali širší skupiny lidí či se snažili přetáhnout podporovatele premiérova hnutí. „Je tam příliš frází. Chybí mi u nich ekonomická témata,“ uvádí konkrétní příklad Kubáček.

Valeš mu dává zapravdu a dodává: „Nikdo neřekne, z čeho zaplatí schodek a neřekne na rovinu, že je potřeba zvyšovat daně, protože stát si žije nad poměry.“

Volby opět vyhraje ANO, soudí Valeš

Politolog Kubáček očekává, že se celé předvolební zápolení ještě pořádně vyostří pár dní před volbami. „Ještě to může vygradovat a být postaveno na emotivních dopisech, osobních vzkazech či kampani ve stylu Paroubka: ODS minus,“ předpovídá.

Šedí předvolebních kampaní zklamaný Valeš už naopak neočekává, že by strany vymyslely ještě něco dalšího. Myslí si, že spoty, které ve výsledku uvidí maximálně desítky tisíc voličů, vše skončí. Upozorňuje ale, že koalici SPOLU nevytrhne ani osobní navštěvování občanů u prahu jejich dveří, když vidí sabotáž u předsedy Lidové strany Mariana Jurečky.

Naruší stejnopohlavní láska vztahy s lidovci? Odpoví Rakušan v Rozstřelu

„Členové koalic jsou schopni se střílet do vlastních nohou a ještě to podtrhávat nešťastnými výroky o sňatcích gayů a leseb. Překvapuje mě, jak diletantsky je ta kampaň vedena,“ dodává Valeš a vzpomíná na čtyři roky starou kampaň Pirátů Pusťte nás na ně, která byla podle něj zajímavá.

O vítězi voleb má Valeš jasno, otázkou je, s kým bude tvořit vládu. „Dokonce si troufnu tvrdit, že Andrej Babiš vyhraje nejenom to, že bude první ve volbách, ale že to bude zase on, kdo sestaví vládu. Teď je jen otázka, s čí podporou,“ završuje politolog svoji předpověď.


Výsledky pro vaši obec

Video