Expert ze Schwarzenbergova týmu by Drahošovi radil útočit. Ten to odmítá

  20:22aktualizováno  20:22
Kampaň před druhým kolem prezidentských voleb výrazně přitvrdila inzeráty a billboardy útočícími na Jiřího Drahoše. Stojí za nimi okolí úřadujícího prezidenta Miloše Zemana. Muž, který vedl před pěti lety kampaň Karla Schwarzenberga, by na základě svých zkušeností Drahošovi doporučil, aby také tvrdě útočil. Bývalý předseda Akademie věd se však zatím ušpinit nechce.

Už během volební kampaně před pěti lety se objevila řada lží o rodině i osobě Karla Schwarzenberga. Těsně před druhým kolem se pak v deníku Blesk objevil nepodepsaný inzerát, který například uváděl, že Schwarzenberg „připravuje půdu pro vrácení majetku potomkům válečných zločinců“ a že pokládá poválečný odsun Němců za nespravedlivý (podrobnosti v článku Lživý inzerát proti Schwarzenbergovi zaplatil bývalý důstojník StB).

Jak vzpomíná tehdejší šéf Schwarzenbergovy kampaně Marek Vocel, i do jejich štábu občas přišly kompromitující materiály na protikandidáta. „My jsme se tenkrát rozhodli je nepoužít, bylo to i zadání Karla Schwarzenberga, abychom dělali slušnou kampaň,“ řekl iDNES.cz Vocel. Na lži ohledně problematiky Sudet jeho týmu nezbylo příliš času reagovat. „Musím říct, že to bylo chytře načasovaný,“ dodává marketingový expert.

Ve druhém kole prezidentských voleb se utkají Miloš Zeman a Jiří Drahoš.

Miloš Zeman a Jiří Drahoš

Že se na problém migrace Zemanův tým zaměří, není podle něj překvapivé. Zmíněný inzerát je spíše silně manipulativní než lživý. „Ten tým se za těch pět let doučil, aby nevydával tu lež včas. Ale myslím, že se ještě můžeme obávat, že těsně před druhým kolem vyjde něco vyloženě lživého, na což už není možné reagovat,“ tipuje Vocel.

Přátelé Miloše Zemana útočí na Drahoše inzeráty

Všímá si, že velká část voličů před druhým kolem nemá svého kandidáta, kterého volila „srdcem“. Taktika Zemanova týmu je podle Vocela jasná – odradit voliče potenciálního protikandidáta negativní kampaní.

Jak by se jeho tým zachoval s odstupem pěti let? „Dneska bych už tolik neváhal využít negativní kampaně a pokusil se odradit voliče protistrany, aby vůbec k volbám šli,“ tvrdí Vocel. Po zkušenostech z minula by Drahošovi doporučil zaútočit. Avšak podotýká, že tato taktika má i svá úskalí v závislosti na osobě kandidáta. „Tvrdou“ kampaní by totiž mohl odradit své pozitivně naladěné voliče, kteří slušnou kampaň naopak oceňují.

Drahoš se zatím ušpinit nehodlá

Zdá se, že někdejší předseda Akademie věd se snaží voliče získat právě touto cestou. „Blbosti se těžko brání. Budeme to samozřejmě dementovat, dementujeme to stále. Budeme také apelovat na zdravý rozum lidí, ať všemu nevěří,“ vymezil se proti inzerátu Drahoš.

To NEJ z voleb

Zopakoval, že nesouhlasí s přílivem imigrantů z afrických zemí a rád by jej zastavil. Prosazuje řešení v zemích, odkud uprchlíci pocházejí, protože nelegální migrace jen podporuje pašerácký byznys.

„Od začátku říkám, že migraci nemůže Evropa řešit tím, že otevře hranice. Musíme chránit hranice Schengenu,“ konstatoval Drahoš.

Do „špinavější“ kampaně se pouštět nehodlá. „Stojím si za tím, že člověk se má k bližnímu chovat s respektem a slušně. Když Vás někdo ponižuje úmyslnou lží, nemusíte dělat to samé jemu,“ objevilo se ve čtvrtek na jeho Facebooku. „Vedeme pozitivní kampaň, takže žádná špína ani pomluvy v naší kampani nebudou,“ uvedla pro iDNES.cz mluvčí kandidáta Kateřina Procházková.

S takovým postupem souhlasí i odborník na politický marketing Karel Komínek. „Nic jiného mu nezbývá. Jeho politická i osobní značka, tedy co ho odlišuje od ostatních kandidátů a zejména od Miloše Zemana je důstojnost, rozvážnost, vzdělanost a gentlemanství, což není kompatibilní s podpásovými útoky,“ vysvětlil pro iDNES.cz Komínek.

Aktualizace v pátek 19. v 11:37

Prodejce zahradní techniky a bazénů Mountfield odmítá spojení s volební kampaní na podporu Miloše Zemana. Firma se v politice neangažuje, uvedla v prohlášení. Distancuje se od aktivit místopředsedy svého představenstva Miroslava Schöna, který je zároveň ředitelem firmy Euro - Agency.

Zaměstnanec společnosti Euro-Agency CZ, která inzerát namířený proti Drahošovi zhotovila, redakci iDNES.cz sdělil, že za firmu může hovořit pouze její jednatel Miroslav Schön. Ten ale odjel na dovolenou mimo Evropu. Pracovník, který si nepřál být jmenován, uvedl, že inzeráty zaplatili ve třech titulech, tedy v Deníku, Právu a v Blesku. Inzerce je podle něj čistě osobní záležitostí a aktivitou pana Schöna.

V Deníku a Právu inzerát vyšel již ve čtvrtek ráno. V Blesku bude podle informací iDNES.cz publikován v pátek.

Na inzerátu Komínka zaujalo především spojení slov Drahoš a imigranti. „Není to sice ve větě tak, aby to vypadalo, že to spolu souvisí, ale tím, že je umístíte vedle sebe, tak to jednoznačně implikuje,“ říká Komínek. Na druhou stranu podle něj Zemanovi přátelé „vylepšili“ vzhled prezidenta použitím starší fotografie. „Je to další pokus o zakrývání zdravotního stavu pana prezidenta v tuto chvíli,“ míní.

Spolek Přátelé Miloše Zemana zveřejnil v některých denících inzerát, který...

Spolek Přátelé Miloše Zemana zveřejnil v některých denících inzerát, který podporuje současného prezidenta a útočí na jeho protikandidáta ve volbách Jiřího Drahoše (18. ledna 2018).

Sociolog: Nové voliče Zeman inzerátem nezíská, cílí na příznivce

Slogan inzerátu se vrací k problematice imigrace, přestože žádostí o azyl v České republice meziročně ubývá. Kritická a emocionálně vypjatá fáze migrační proběhla v letech 2015 a 2016.

Podle sociologa a odborníka na marketing Jana Herzmanna však vášně ve společnosti nevyprchaly. „Přesto všechny průzkumy ukazují, že pořád je tu velká většina veřejnosti, která má obavy z imigrantů. Ta obava není tak intenzivní jako před dvěma lety nebo rokem a půl, ale je přítomná,“ řekl iDNES.cz Herzmann.

Fotogalerie

Sociolog se domnívá, že cílem Zemanova inzerátu je především upevnění postoje jeho příznivců. Nerozhodnutých voličů podle něj mnoho neosloví. Sám o sobě takový inzerát Miloši Zemanovi volby nevyhraje.

„Je to jeden kamínek kampaně pana prezidenta a všechny ty kamínky mozaiku skládají, takže já bych to nepodceňoval,“ upozorňuje Herzmann.

A na jakou skupinu voličů Zemanovi přátelé sloganem „Stop imigrantům a Drahošovi“ cílí? „U tvrdého jádra odpůrců Miloše Zemana to bude vyvolávat znechucení, ale ti by ho stejně nevolili. Hraje se o ty nerozhodnuté a tam ta bitva bude tvrdá a těžká,“ předpovídá Herzmann další manipulace a útoky v kampani před druhým kolem. „Já bych řekl, že to může zaujmout zejména lidi, kteří se málo zajímají o politiku a přitom čtou papírové noviny, což je střední a starší generace,“ odhaduje sociolog.

Náklady na billboardy a jiné reklamy ve výši 17 milionů korun vyúčtoval jako bezúplatné plnění, většinou od organizací blízkých jeho spolupracovníkům včetně spolku Přátelé Miloše Zemana nebo Strany práv občanů (SPO). Stranu Zeman zakládal a pomáhala mu sbírat podpisy pod kandidátskou petici. V jejím sídle Zeman pořádá tiskové konference (podrobnosti o vyúčtování kampaně najdete v tomto článku).

Prezidentské volby 2018

O funkci prezidenta ČR se utkají Miloš Zeman a Jiří Drahoš, kteří byli nejúspěšnější v prvním kole voleb. Druhé kolo se uskuteční 26. a 27. ledna 2018. Vítěz voleb převezme úřad 8. března.

Zpravodajství - Výsledky 1. kolaVoličský průkaz - Transparentní účty - Preference - Volební kalkulačka

Do Evropského parlamentu v ČR kandidovalo 39 uskupení. Vyhrálo hnutí ANO (6 mandátů) před ODS (4), Piráty a koalicí TOP 09+STAN (po 3). Do parlamentu se dostaly i SPD, KDU-ČSL (po 2) a KSČM (1).

Dita Charanzová, Martina Dlabajová, Alexandr Vondra, Marcel Kolaja, Luděk Niedermayer, Hynek Blaško, Tomáš Zdechovský

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Letní radovánky v Německu. Na koupaliště raději s policejním doprovodem

Němečtí policisté dorazili urovnat jeden z násilných incidentů ve venkovním...

Teploty stoupají a s nimi i počet návštěvníků koupališť. Německo uvažuje o posílení bezpečnosti na plovárnách kvůli...

Expremiér Nečas si koupil byt. Finanční transakce však nahrávají spekulacím

Manželé Petr a Jana Nečasovi přicházejí na slavnostní  recepci, kterou...

Byt o velikosti téměř sto metrů čtverečních s terasou o výměře 37,66 metrů čtverečních v sedmém patře Rezidence Na...

Ukradl auto i s třemi dětmi. Dostihli ho v koloně, vytáhli a zlynčovali

Američtí policisté při dopravní kontrole ve městě Falcon Heights zastřelili...

Udělala chybu, z níž se snad již poučila. Zastavila s autem v americké Filadelfii před pizzerií, kam mířila za...

Známá britská youtuberka zahynula při nehodě na elektrokoloběžce v Londýně

Známá britská youtuberka Emily Hartridge na smíku z roku 2018

Emily Hartridgeová, populární britská youtuberka a televizní moderátorka, zahynula v Londýně při nehodě na...

Teenager přišel při protestu o oči, jeho obličej zasáhlo 52 gumových broků

Šestnáctiletý Rufo Chacon zraněný při střetu demonstrantů s...

Šestnáctiletý Rufo Chacón začíná zapomínat, jak vypadají barvy. Teenager přišel před čtrnácti dny o oči během protestu...

Další z rubriky

I tyto volby jsou průzkumem popularity vládních stran, řekl Zahradil

Europoslanec Jan Zahradil oslavuje ve štábu ODS volební úspěch. (26. května...

Ze srazu absolventů pražského gymnázia Jana Keplera zamířil do volebního štábu ODS na očekávání volebních výsledků...

Huawei je jen součást mozaiky, problém je širší, řekl lídr Pirátů do voleb

Lídr Pirátů do evropských voleb Marcel Kolaja v diskusním pořadu iDNES.cz...

Piráty povede do evropských voleb Marcel Kolaja, veřejnosti téměř neznámý 38letý softwarový specialista. V diskusním...

Sněmovní volby by vyhrálo ANO, ODS má o půlku hlasů méně

Andrej Babiš komentuje úspěch Alexandra Vondry do EP

Sněmovní volby by nyní jasně vyhrálo hnutí ANO se ziskem 30,5 procenta hlasů. Druhá ODS by dostala zhruba o polovinu...

Najdete na iDNES.cz