Pavel Šercl ladí karburátor německého válečného motoru Maybach.

Pavel Šercl ladí karburátor německého válečného motoru Maybach. | foto: Aleš Vašíček

PODCAST: Motory vyprávějí příběhy, říká restaurátor válečných strojů

  • 11
„Už při demontáži ten motor musím číst. Z jeho poškození se dají vyvodit velmi zajímavé poznatky, ale i historické okamžiky,“ říká v Technet podcastu restaurátor historických motorů Pavel Šercl.

Jeho motorářská dílna v Jizerských horách se specializuje na motory, které k rekonstrukci stále ještě potřebují klasickou strojařinu. Rekonstrukce třeba válečného motoru z tanku často může trvat i několik let, ale světová muzea či soukromí sběratelé si na jeho práci rádi počkají. Podobných restaurátorských motoráren zbývá totiž v celosvětovém měřítku už velmi málo.

„Když přijde motor na dílnu, začíná vlastně restaurátorská činnost,“ popisuje Pavel Šercl okamžik, kdy do dílny dorazí motor, který třeba zažil boje na východní frontě. S mnohaletou zkušeností dokáže Pavel z motoru „vyčíst“ nejrůznější poznatky a třeba odhadnout období války, ve kterém byl vyroben. Občas se ale nalezne i skutečný poklad v podobě velmi mazaného pokusu o sabotáž.

Německé útočné dělo StuG III na východní frontě

Jakým způsobem se někdo pokusil vyřadit z boje německý tank Panther? Proč jsou americké a sovětské šroubky často k nerozeznání? A které spojenecké bombardování bylo z jeho pohledu motoráře geniálním tahem?

Výkres tanku Panzer III Ausf. F

Odpovědi najdete v Technet podcastu, natočeném přímo v dílně Pavla Šercla. Řeč bude i o různých motorářských školách a třeba i o tom, jak souvisí německý stíhač tanků Hetzer (o kterém jsme psali v tomto článku) a bezmotorové létání v poválečném Československu.

technet barbarossa mega