Po čem marně touží Ukrajina i Thajsko: tank T-84 Oplot-M

aktualizováno 
T-84 Oplot-M je nejmodernější tank ukrajinského zbrojního průmyslu. Svého zákazníka si našel v dalekém Thajsku a ukrajinská armáda plánuje nakoupit 50 tanků Oplot-M. Výrobu však komplikuje ztráta některých průmyslových podniků na Krymu a východě Ukrajiny.

Ukrajinský tank BM Oplot | foto: Wikimedia commons

Vývojová řada ukrajinských tanků se oddělila už před rozpadem Sovětského svazu. Vedení ukrajinské Charkovské konstrukční kanceláře Alexandra A. Morozova (ChKBM) ještě v Sovětském svazu prosadilo výrobu tanku T‐80UD s dieselovým motorem, zatímco původní „ruský“ T‐80U měl plynovou turbínu.

V následujícím kroku v ChKBM vznikl tank s novou svařovanou věží. Jeho výroba však začala až po rozpadu Sovětské svazu. Kromě nové věže dostal tank výkonnější motor a označení T‐84. Ukrajina ho dovyvinula v letech 1994 až 1995. Hlavním hnacím motorem vývoje vlastního tanku byla snaha osamostatnit se od ruské zbrojní výroby. To bylo nutné nejen kvůli domácím potřebám, ale i kvůli jednoduššímu exportu.

T-84 navazuje na sovětský tank T-80, který vychází z typu T-64. Tank T‐84 se od T‐80U/UD liší především zmiňovanou odlišnou věží, která má v půdorysu tvar šestiúhelníku a vyznačuje se podstatně vyšší balistickou odolností. I přes očividnou podobnost je T-80 (a potažmo navazující ukrajinský T-84) a sovětská ikona T-72 (a navazující ruský T-90) zcela jiné konstrukce. Tanky T-72 a T-80 navrhovaly jiné konstrukční kanceláře. T-72 je mechanicky jednodušší, snadnější pro (masovou) výrobu se snadnějším servisem v terénu.

T-84 prošel během své existence pochopitelně řadou modernizací. Posledním vývojovým krokem je typ T-84 Oplot-M (nebo „BM Oplot“). Nejnovější model stroje přijala ukrajinská armáda do výzbroje v roce 2009, ale jen na papíře - fyzicky žádný nemá. Objednávka na prvních deset kusů byla zrušená z důvodů nedostatků financí.

V současné době kromě několika stovek tanků T-64 a T-72 (většina uložených ve skladech) vlastní ukrajinská armáda 176 tanků T-80UD. Do letošního roku tanky T-80UD ležely ve skladech, ale ukrajinský průmysl je začíná renovovat a připravovat pro operační nasazení.

Tank pro tři

Základní hmotnost Oplot-M je 51 tun a tank ovládá tříčlenná posádka. Hlavní výzbroj tvoří ukrajinský kanón KBA-3 (46 nábojů) ráže 125 mm s hladkým vývrtem hlavně. Kanónu sekunduje spřažený 7,62mm kulomet KT-7,62 (1250 nábojů) a protiletadlový 12,7mm kulomet KT-12,7 (450 nábojů).

KBA-3 je ukrajinskou verzí sovětského kanónu 2A46M1. Nabíjení je automatické, nabíjecí automat (karusel) umožňuje dosáhnout rychlosti střelby 9 ran za minutu. V karuselu je 28 nábojů, dalších 18 lze doplnit ručně ze zásobníku.

Automat pojme nejrůznější protitankovou munici včetně ukrajinských střel Kombat. Protitanková střela Kombat ničí cíle až na vzdálenost 5 000 metrů. Využívá navedení po laserovém paprsku, ale lze ji jen obtížně rušit, protože paprsek nesměřuje přímo na cíl, nýbrž nad něj; raketa letí po obloukové dráze a paprsek se přesune na cíl až 0,3 sekundy před zásahem

Hlavní pohonnou jednotkou je moderní dvoutaktní vznětový motor 6TD-2E s výkonem 850 kW (1 200 koní). Maximální rychlost na silnici je 65 až 70 km/h (v terénu 45 - 50 km/h), dojezd 450 km (v terénu 350 km). Oplot-M lze vybavit výkonnějším motorem 6TD-3 o výkonu 1 100 kW (1 500 koní).

Systém řízení palby se skládá z pozorovacího přístroje velitele, termovizního zaměřovače (dosah 8 km) a také kompletu pro zaměřování a dálkové ovládaní protileteckého kulometu. Systém řízení palby je však obecně považován za největší slabinu tanku. Jednou z nevýhod je například vysoko umístěný pozorovací přístroj velitele, který je náchylný k poškození nebo zničení.

Největší výhodou (tedy v rámci ukrajinské armády) je termovizní pozorovací přístroj. Právě absence termovizních přístrojů na tancích T-64BV vedla při nedávných bojích ke značným ztrátám několika stovek ukrajinských tanků. Velké ztráty Ukrajincům způsobovaly ruské T-72B3, které jsou termovizí vybaveny. Ukrajinské posádky tanků tak údajně v některých případech odmítaly bojovat v noci, kde neměly proti T-72B3 prakticky žádné šance. Termovizní zaměřovač posouvá možnosti tanku Oplot-M mnohem dále. Během nočních testů dokázal Oplot-M za jízdy zasáhnout cvičný terč na vzdálenost 1600 až 1800 metrů.

Nejsilnější stránkou T-84 Oplot-M je silné pancéřování. Základní balistickou ochranu dramaticky posiluje reaktivní pancíř Nůž. V blízké budoucnosti lze tank osadit těžším dvojvrstvým pancířem Duplet.

Na vývoz

Že myšlenka přijít s tankem pro export nebyla zcela špatná, dokazuje i to, že se podařilo najít zahraniční zájemce. Thajsko v roce 2011 podepsalo smlouvu na dodávku 49 tanků Oplot-M a dvou odtahových vozidel BREM-84. Cena kontraktu dosáhla 240 milionů dolarů. Ale vše jde snadno a podle plánu opět jen na papíře.

V roce 2014 Ukrajina poslala do Thajska prvních pět tanků a na začátku tohoto roku dalších pět tanků. Rychlost výroby a dodávek je tak tristní a není jisté, kdy Thajsko dostane další tanky. Přitom Thajsko je potenciálně velmi důležitý kupec: uvažuje o nákupu až 200 tanků T-84 Oplot-M.

Pro výrobce tanku, firmu Malyšev se sídlem v Charkově, je sice dodávka pro Thajsko absolutní prioritou, ale k běžným problémům ukrajinských firem se v poslední době přidaly další, které objektivně firma nemohla ovlivnit: výrobní plány narušila válka na východě Ukrajiny. Některé výrobní podniky se nacházejí v oblasti bojů (Doněck, Lugansk a Mariupol) a ke všemu je nutné nahradit některé dosud používané komponenty původně ruského původu.

Ještě výrazněji váznou dodávky pro ukrajinskou armádu, která ještě nedávno plánovala mezi roky 2015 až 2016 získat 50 tanků T-84 Oplot-M. To se ale téměř určitě nestane. Vedení ukrajinského státního konsorcia Ukroboronprom, pod kterou patří firma Malyšev, ještě před dvěma lety mluvilo o rychlosti výroby až 40 tanků Oplot-M ročně, s cílem zvednout výrobu na 100 až 120 tanků ročně. Nyní ale připouští očividně realističtější výrobní tempo - 20 tanků ročně. A to je plán - realita bývá obvykle v dnešních ukrajinských podmínkách skromnější.

Přitom Oplot-M je žádaný produkt. V Pákistánu Oplot-M údajně při porovnávacích testech porazil čínský exportní tank MBT-3000. Hlavním plusem Oplotu-M byla mobilita díky moderní pohonné jednotce, vysoká úroveň balistické ochrany a také schopnost účinně vést palbu.

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní verzi najdete zde, stejně jako další články ze světa armády a vojenské techniky.

Autor:

50. výročí přistání na Měsící

Americký kosmický let Apollo 11 splnil svoji misi 20. července 1969. Na povrch Měsíce jako první člověk vstoupil velitel posádky Neil Armstrong. Doprovázel jej Edwin "Buzz" Aldrin, zatímco Michael Collins zůstal na palubě vesmírné lodi.

Téma Apollo 11 v článcích Technet.cz:
O čem si povídali kosmonauti Apolla 11. Poslechněte si tisíce hodin „ticha“
Co kdyby Apollo 11 zůstalo na Měsíci? Pohřbili by je přes rádio zaživa
Vlajky na Měsíci stále stojí. Podívejte se na důkaz ze sondy LRO

Nejčtenější

Chyběl necelý metr. Parašutisté nekopali v kryptě obležené nacisty marně

Radarový průzkum krypty v únoru 2019

Po 77 letech od atentátu na Heydricha se podařilo prokázat existenci průchozí stoky před kostelem sv. Cyrila a Metoděje...

Neudělejte chybu jako Ovčáček. Ověřovací kód nikdy nikomu neposílejte

Pro bezpečí na internetu je důležité nesdělovat soukromé ověřovací kódy, někdo...

Pokud vám přijde zpráva s potvrzujícím kódem, zacházejte s ní jako s tajemstvím. Nepište ji nikam, kam nepatří. Nikomu...

Jsou neskutečně levné a jedovaté. Čínské tonery do tiskáren obsazují trh

Jak vybrat náplň do tiskárny, aby do ní padla jako ulitá? Ne každá je vhodná a...

Především kvůli nízké ceně lidé riskují zdraví a kupují ultralevné tonery do laserových tiskáren od neznámých výrobců....

Proč havarovaly Boeingy 737 Max? Firma spěchala a porušila vlastní zásady

Jak vznikly problémy, které vedly k havárii nejnovějších letadel Boeing 737 MAX

Nejnovější letadla Boeing 737 MAX 8 už tři měsíce nelétají. Při dvou jejich nehodách totiž zemřelo 346 lidí. Stopy...

Nečekaný objev. Našli jsme stopy po posledním boji parašutistů

Stopy po výbuchu granátu, který podle dostupných indícií smrtelně zranil Jana...

Osmnáctého června 1942, ve čtyři hodiny deset minut ráno, začal v Resslově ulici v Praze nerovný boj. Stovky esesmanů...

Další z rubriky

Smrt agenta Knotka. Unikl výslechu díky jedu skrytému v zubu

Výsadek CHROMIUM někde v Itálii v roce 1945. Václav Knotek je uprostřed.

Václav Knotek byl jediným západním agentem v komunistickém Československu, který spáchal sebevraždu ještě před prvním...

Místo rakví vyráběli pro armádu piana. Vojákům USA je shazovali na padáku

Slavná firma Steinway a synové měla během války zákaz výroby pian. Vypořádala...

Slavná firma Steinway a synové měla během války zákaz výroby pian. Vypořádala se s tím velmi prakticky. Nejprve...

Muž, který vyhrál válku. Jeho čluny nesly vojáky na pláže Normandie

Výsadkový člun LCVP převážel vojáky na pláže při vylodění v Normandii

Bez nich by se žádné vylodění nekonalo. Na plážích v Normandii se před 75 lety přepravily na pláže desetitisíce vojáků....

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz