Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na obranu proti ruské Baltské flotě mají Švédové neviditelné korvety Visby

Švédsko bylo neutrální, ale to vůbec neznamenalo, že mohlo zanedbávat svou obranu. Výsledkem je moderní zbrojní průmysl schopný vyrábět konkurenceschopná letadla, lodě, řízené střely a další techniku. Podívejme se na korvety Visby, které posunuly etalon obtížné zjistitelnosti plavidel na novou úroveň. Konec studené války však způsobil, že potenciál těchto plavidel se dlouho nedařilo plně využít.
Část 1/6
Korveta Karlstad (K35) v plné rychlosti

V dobách studené války se Švédské královské námořnictvo muselo potýkat s nezvanými návštěvami ponorek sovětské Baltské floty v teritoriálních vodách, které mělo bránit. Sověti sázeli na svou početní i technickou převahu a byli stále drzejší. Vrcholem bylo najetí sovětské útočné ponorky S-363 (třída Whiskey) na mělčinu u námořní základny Karlskrona.

Proto Švédi od 80. let zkoumali možnosti vývoje nových lodí, které by udělaly sovětským provokacím přítrž. Navíc potřebovali nahradit zastarávající fregaty a torpédoborce, jejichž vyřazování mělo být ukončené v polovině 80. let a plánovali využívat jen menší jednotky kategorie korvet. V roce 1985 zpracovali podrobné studie možností a výhod využití prvků obtížné zjistitelnosti (stealth) na hladinových plavidlech.

Vzhledem ke geografickému charakteru země, nabízelo Švédům využití stealth prvků řadu výhod. Členité pobřeží poskytovalo již samo o sobě množství úkrytů a komplikovalo provoz nepřátelských radiolokátorů. Stealth prvky by ještě více usnadnily ukrytí lodí, umožnily provádění nečekaných přepadů, usnadnily pasivní sledování nepřítele a zvýšily účinnost vlastních senzorů.

Nevýhodou byla vysoká cena a značná rizika vývoje, ale Švédi se rozhodli, že výhody převažují. Ostatně podobně uvažovalo i sousední Norsko při vývoji svých rychlých člunů Skjold využívajících koncepci katamaránu na vzduchovém polštáři ACC (Air Cushion Catamaran). Švédi se rozhodli snížit rizika vývoje stavbou pokusného plavidlo HSwMS Smyge. Loď koncepce ACC s výtlakem 140 t byla dokončena v roce 1991. Na základě výsledků testů se konstruktéři rozhodli použít u nových plavidel klasický trup, ale o to více se soustředili na důsledné využití stealth prvků.

Pokusné plavidlo HSwMS Smyge

V roce 1988 byly vypsány dva programy na vývoj lodí se stealth prvky. S koncem studené války, uvolněním napětí a snížením rozpočtů však byly sloučené do jednoho s označením YS-2000. Výsledkem měly být univerzální korvety schopné boje s nepřátelskými hladinovými jednotkami, ponorkami, zajišťování eskorty vlastních lodí a účasti v mírových misích. Na tak malá plavidla to bylo trochu moc, takže posléze měly vzniknout dvě verze, jedna zaměřená primárně na „podvodní hrozby“ (ponorky a miny), druhá s delším trupem a protilodní výzbrojí. Od obou verzí se měly stavět nejméně 4 jednotky s opcí na další dvě.

Kýl první korvety byl založen 17. února 1995 v loděnici SAAB Kockums. Na vodu byla spuštěna 8. června 2000 a byla pokřtěna HSwMS Visby (K31). Švédskému královskému námořnictvu byla předaná 16. září 2002. Stavbu provázely neustálé změny a škrty v rozpočtu související s ukončením studené války, na základě čehož nabyla švédská vláda falešného pocitu bezpečí. Ještě v roce 2008 byl jediným funkčním zbraňovým systémem HSwMS Visby kanon v příďové věži. Plné operační způsobilosti, označované Version 5, dosáhla až v roce 2012.

Korveta třídy Visby v plné rychlosti

Další dvě jednotky HSwMS Helsingborg (K32) a HSwMS Härnösand (K33) byly předané až 16. prosince 2009. Nicméně byly dokončené s plně integrovanými hydroakustickými, radiolokačními a optronickými senzory, což je označované jako Version 4. Poslední dvě HSwMS Nyköping (K34) a HSwMS Karlstad (K35) byly předané shodně 16. září 2015 v plně operační Version 5. Stavba poslední jednotky HSwMS Uddevalla (K36) byla zrušena.

V lednu 2021 podepsal švédský výzbrojní úřad s firmou Saab kontrakt na modernizaci uprostřed životnosti, která zahrnuje náhradu protilodních ŘS a torpéd modernějšími typy, montáž nových senzorů a elektroniky. Modernizace všech pěti korvet má být dokončena v roce 2030. S využitím korvet se počítá i po roce 2040, kdy by měly být postupně nahrazované vyvíjenou třídou Lulea, která nahradila původně uvažovanou třídu Visby 2. generace, zrušenou začátkem roku 2023.

Nejčtenější

Planety nachystaly mimořádnou podívanou. Vyvrcholí na konci února

Noční obloha nám nyní poskytuje poměrně zajímavý pohled na Sluneční soustavu. Můžeme na ní najednou vidět téměř všechny planety, i když u těch méně viditelných pomůže malý dalekohled. Jedna však ve...

Podívejte se na zázrak. Maličká krabička má výkon jako sálový superpočítač

Las Vegas (Od zpravodaje Technet.cz) Nvidia představila na veletrhu CES maličký počítač nazvaný Project Digits. Je určený na práci s umělou inteligencí, výkonově a efektivitou násobně převyšuje cokoli, co jste si zatím mohli domů nebo...

Jak polozapomenutý nástroj stále usnadňuje život na internetu

V masovém měřítku to nikdy nebyla zase až tak populární internetová technologie. Možná jste o ní do dnešního dne dokonce ani neslyšeli. To je však škoda, protože stále je tu s námi, má co nabídnout,...

Druhý Bush na vlnách. USA tak překvapivě pojmenují další letadlovou loď

Těsně před koncem v úřadu prezidenta Spojených států odsouhlasil Joe Biden jména dvou nových letadlových lodí. Budou se jmenovat po Billu Clintonovi a Georgi Bushovi mladším. Americké námořnictvo už...

Vyplatí se počkat? Notebooky a PC s těmito procesory právě míří na trh

Las Vegas (Od zpravodaje Technet.cz) Všichni přední výrobci procesorů představili na veletrhu CES 2025 své novinky, které aktuálně míří do notebooků a desktopů. Přinášíme velmi stručný přehled, na které čipy se můžeme v příštích...

Před 100 lety se v Praze přestalo vybírat mostné. Zdarma byl jen Karlův most

Před 100 lety se v Praze přestal vybírat poplatek za přechod mostů. Každý, kdo do té doby chtěl břehy Vltavy přejít suchou nohou, musel zaplatit krejcar. Zadarmo byl přechod pouze Karlova mostu. Tomu...

25. ledna 2025

Stačilo málo a prvním letcem z Čech nebyl Kašpar, ale příbuzný Franze Kafky

Stačilo málo a historie létání – tehdy ještě vzduchoplavby – mohla v českých zemích vypadat úplně jinak. Jak zjistil kurátor letecké sbírky Národního technického muzea v Praze Michal Plavec, prvního...

25. ledna 2025

Zavřeni v kouli o průměru dva metry sestoupili na dno Mariánského příkopu

V tomto týdnu – 23. ledna – jsme si připomněli 65 let od chvíle, kdy lidé poprvé dosáhli nejhlubšího místa na Zemi. V tento den, v roce 1960, po pěti hodinách sestupu do temných hlubin, dosedl...

25. ledna 2025

Našel se zdrojový kód prvního chatbota. Slavná ELIZA měla pouhých 420 řádků

Výzkumníci vyhrabali v archivech původní program ELIZA počítačového vědce Josepha Weizenbauma. Konverzoval s uživatelem podobně jako třeba dnešní ChatGPT. Byl ale daleko jednodušší.

24. ledna 2025

Babišová s Bartošem čekají dítě. Nebylo to plánované, ale těšíme se, říkají

A je to venku! Herec Kryštof Bartoš (32) bude otcem. Maminkou očekávaného dítěte je jeho partnerka, herečka Martina...

Po otcově smrti přišlo peklo. Prohrál jsem vše, říká syn Josefa Vinkláře

Herečka a spisovatelka Ivanka Devátá (89) vydala loni knihu s názvem Můj příšerný syn a její hlavní hrdina Adam Vinklář...

V Česku otevírá pobočku nový řetězec. Slibuje velké porce zdravého jídla

Po několika odložených startech vstupuje na český trh řetězec se zdravým jídlem. V přízemí pražského centra Máj Národní...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...

Šedesátník Dominik Hašek bude počtvrté táta. Jsem opatrnější, říká hokejista

Hokejista Dominik Hašek, který 29. ledna oslaví šedesátiny, se pochlubil šťastnou novinkou. Bude z něj opět tatínek. S...