Diskuze

Cesta ke kravce začala sice holubem mírným, ale nakonec dokázala i kopat

Kravka byla láskyplná přezdívka dvouplošníku Letov Š.328. Ten se stal jedním ze symbolů odhodlání našich vojáků bránit v roce 1938 vlast, i když ho po této stránce mezi veřejností zastiňuje Avia B.534. Poodhalme dnes trochu tento stín, kravka si to zaslouží. Ale jak říkám, jenom trochu, nebudeme se pouštět do žádných větších akcí!
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
RV

Jako dítě sem chtěl strašně slepovací letadlo. Prvně mi ho slepil táta, no a samozřejmě to byl Š328 s plovákama!! Já pak začal postupně s dopravákama od Dubeny

Jinak původem britský motor Pegas byl dotažen až k 1000 HP a táhnul mnoho Vickers Wellington.

1 0
možnosti
MH

Pěkný článek. Chtěl bych jenom dodat, že tyto mašiny se aktivně zapojili do bojů na Podkarpatské Rusi jak v říjnu 1938, kdy myslím roj těchto letadel bombardoval maďarské záškodníky v tzv. Kotli u Šalanek, kde československá armáda obklíčila několik stovek Maďarů v lese u Šalanek. Aby nebyly ztráty na naší straně, bylo povoláno letectvo a Šmolíky od 13. letky na tyto pozice zaútočily a bombardovali je. Po tomto náletu se na 300 vojáků vzdalo. V březnu roku 1939 zase jediný poslední Šmolík kryl ustupující československé kolony, které ustupovaly do Rumunska přes hraniční most v Tačevu v oněch kritických dnech, kdy už republika prakticky neexistovala. Ještě dne 17. března 1939 zaútočili maďarští extremisté v počtu asi 25 mužů na oddělení finanční stráže v Selo Slatině a zmocnili se tam zbraní. Vyzbrojení Maďaři se pokusili zaútočit na četnickou stanici Slatinské Doly, kde právě její velitel strážmistr Boháč prováděl evakuaci českých rodin a dalších civilních státních zaměstnanců. Všichni měli odjet do Rumunska malým vláčkem, když na něj Maďaři zaútočili a na rozjíždějící vlak začali házet ruční granáty. Naštěstí nebyl nikdo zraněn a hrstce Boháčových četníků přišla na pomoc skupina českých vojáků od radiostanice z právě z letiště Slatinské Doly. Při přestřelce padlo několik Maďarů a byli lehce zraněni dva českoslovenští vojáci, ale útok byl odražen a četníci s vojáky za obcí nasedli do evakuačního vlaku a v pořádku přejeli přes hraniční most do Rumunska pod ochranou posledního československého letounu typu Š-328 s osádkou desátník aspirant Jiří Mikulecký, npor. Václav Pálka. Tato osádka kryla evakuační vlak a kropila dotírající Maďary palbou z kulometů. Poté přistáli na rumunské straně, konkrétně v Marmarošské Sihoti (Sighetu Marmatiei). Byl to jediný letoun, který nepadl okupantům do rukou.

2 0
možnosti
PH

Já bych doplnil, že Š.328 byla oblíbená nejen v kolektivech letců a mechaniků, ale i modelářů, co se s tímhle letadlem potkali po letech v krabičce od KP Prostějov. Minimálně ten obrázek plovákové kravky od pana Šorela byl a je prostě cool

0 0
možnosti
PH

Pana Velce samozřejmě. Přepsal jsem se

0 0
možnosti
OB

Článek technicky dobrý se spoustou informací byť čtenářům a fandům do letectví povětšinou známých. Ale ano, není to většina čtenářů.

A já jen za sebe, tech úroveň Avie B 534, z hlediska koncepce a ti konstrukčního řešení byla, při vší úctě ke konstruktérům již jaksi mimo, za zenitem . . . Argumentace úspěchem našich pilotů v Curychu je milá, ale argumenty v té doba již byla rychlost a výzbroj . . Avie měla jen kulomety, čtyři, tuším 7,65 ?? A prototyp Bf 109-rok asi 36 měl pravda jen 3 kulomety 7,9? mm a vzápětí dostal kanon ráže 20 mm v ose motoru. Dost neporovnatelné. A střelecky nesrovnatelné

A to opomíjím zatahovací podvozek. Avie neměla. A ostatní typy našeho letectva?? Rychlá "poštovní ! letadla jako He 111, či Dornier 17 konstruovaný za vědomí Anglánů i Frantíků po podpisu Versailleské dohody je jaksi smutné.

A to opomíjím stavbu kapesních bitevních lodí..

Vítězné mocnosti jen koukaly ažto krachlo..

JInak smekám před našimi piloty z II.WW na obou stranách fronty . . .

A hanba komoušům, jak jejich diktatura se k nim zachovala. A nejen k nim. Kdyby si navazovali oprátky jen mezi sebou, Reicin, Slánský a další, tak budiž . . . Mohlo by být líp . . . .

Leč stalo se . . .

0 0
možnosti
PB

P36a95v62e35l 24B76e62r75a14n

25. 7. 2023 10:57

Kulomety byly ráže 7,92 mm. Náboj 7,92x57mm byl standardní náboj čs. armády i letectva. Používal se do pušek vz.24 i do lehkých a těžkých kulometů...

0 0
možnosti
VJ

Díky za článek. Jsem netušil, že se stavěla i verze s plováky.

0 0
možnosti
EL

Stavěla, i u nás doma. Slepil jsem si ji ze stavenice od Kovozávodů Prostějov. Byly tam, jako u skutečného stroje, možné obě varianty podvozku, ale ten plovákový byl prostě atraktivnější - také byl namalovaný na krabici.

2 0
možnosti