Diskuze
Cesta ke kravce začala sice holubem mírným, ale nakonec dokázala i kopat
Děkujeme za pochopení.
R69o61b55e47r60t 61V15á67l30e87k
Jako dítě sem chtěl strašně slepovací letadlo. Prvně mi ho slepil táta, no a samozřejmě to byl Š328 s plovákama!! Já pak začal postupně s dopravákama od Dubeny
Jinak původem britský motor Pegas byl dotažen až k 1000 HP a táhnul mnoho Vickers Wellington.
M44a46r97t80i55n 66H49o14r16n19ý
Pěkný článek. Chtěl bych jenom dodat, že tyto mašiny se aktivně zapojili do bojů na Podkarpatské Rusi jak v říjnu 1938, kdy myslím roj těchto letadel bombardoval maďarské záškodníky v tzv. Kotli u Šalanek, kde československá armáda obklíčila několik stovek Maďarů v lese u Šalanek. Aby nebyly ztráty na naší straně, bylo povoláno letectvo a Šmolíky od 13. letky na tyto pozice zaútočily a bombardovali je. Po tomto náletu se na 300 vojáků vzdalo. V březnu roku 1939 zase jediný poslední Šmolík kryl ustupující československé kolony, které ustupovaly do Rumunska přes hraniční most v Tačevu v oněch kritických dnech, kdy už republika prakticky neexistovala. Ještě dne 17. března 1939 zaútočili maďarští extremisté v počtu asi 25 mužů na oddělení finanční stráže v Selo Slatině a zmocnili se tam zbraní. Vyzbrojení Maďaři se pokusili zaútočit na četnickou stanici Slatinské Doly, kde právě její velitel strážmistr Boháč prováděl evakuaci českých rodin a dalších civilních státních zaměstnanců. Všichni měli odjet do Rumunska malým vláčkem, když na něj Maďaři zaútočili a na rozjíždějící vlak začali házet ruční granáty. Naštěstí nebyl nikdo zraněn a hrstce Boháčových četníků přišla na pomoc skupina českých vojáků od radiostanice z právě z letiště Slatinské Doly. Při přestřelce padlo několik Maďarů a byli lehce zraněni dva českoslovenští vojáci, ale útok byl odražen a četníci s vojáky za obcí nasedli do evakuačního vlaku a v pořádku přejeli přes hraniční most do Rumunska pod ochranou posledního československého letounu typu Š-328 s osádkou desátník aspirant Jiří Mikulecký, npor. Václav Pálka. Tato osádka kryla evakuační vlak a kropila dotírající Maďary palbou z kulometů. Poté přistáli na rumunské straně, konkrétně v Marmarošské Sihoti (Sighetu Marmatiei). Byl to jediný letoun, který nepadl okupantům do rukou.
P39e75t21r 87H55e27n55d31r10i33c45h
Já bych doplnil, že Š.328 byla oblíbená nejen v kolektivech letců a mechaniků, ale i modelářů, co se s tímhle letadlem potkali po letech v krabičce od KP Prostějov. Minimálně ten obrázek plovákové kravky od pana Šorela byl a je prostě cool
P73e64t91r 51H30e45n77d88r74i93c67h
Pana Velce samozřejmě. Přepsal jsem se
O55l92d78ř67i49c73h 17B73a48r20v53í70ř
Článek technicky dobrý se spoustou informací byť čtenářům a fandům do letectví povětšinou známých. Ale ano, není to většina čtenářů.
A já jen za sebe, tech úroveň Avie B 534, z hlediska koncepce a ti konstrukčního řešení byla, při vší úctě ke konstruktérům již jaksi mimo, za zenitem . . . Argumentace úspěchem našich pilotů v Curychu je milá, ale argumenty v té doba již byla rychlost a výzbroj . . Avie měla jen kulomety, čtyři, tuším 7,65 ?? A prototyp Bf 109-rok asi 36 měl pravda jen 3 kulomety 7,9? mm a vzápětí dostal kanon ráže 20 mm v ose motoru. Dost neporovnatelné. A střelecky nesrovnatelné
A to opomíjím zatahovací podvozek. Avie neměla. A ostatní typy našeho letectva?? Rychlá "poštovní ! letadla jako He 111, či Dornier 17 konstruovaný za vědomí Anglánů i Frantíků po podpisu Versailleské dohody je jaksi smutné.
A to opomíjím stavbu kapesních bitevních lodí..
Vítězné mocnosti jen koukaly ažto krachlo..
JInak smekám před našimi piloty z II.WW na obou stranách fronty . . .
A hanba komoušům, jak jejich diktatura se k nim zachovala. A nejen k nim. Kdyby si navazovali oprátky jen mezi sebou, Reicin, Slánský a další, tak budiž . . . Mohlo by být líp . . . .
Leč stalo se . . .
P44a92v50e66l 90B43e15r82a66n
Kulomety byly ráže 7,92 mm. Náboj 7,92x57mm byl standardní náboj čs. armády i letectva. Používal se do pušek vz.24 i do lehkých a těžkých kulometů...
V95i52k69t81o16r 38J34a31n70e24b41a
Díky za článek. Jsem netušil, že se stavěla i verze s plováky.
E25r71i29k 27L18e86v76i81n24s35k83ý
Stavěla, i u nás doma. Slepil jsem si ji ze stavenice od Kovozávodů Prostějov. Byly tam, jako u skutečného stroje, možné obě varianty podvozku, ale ten plovákový byl prostě atraktivnější - také byl namalovaný na krabici.
Ruské radary včasné výstrahy. Ani jim neprospívá válka proti Ukrajině
V předposledním květnovém týdnu ukrajinské drony zřejmě zasáhly ruské radarové stanice u měst...
Zamáčknete slzu? Windows se definitivně zbavuje tří typických aplikací
Premium Změna je život, řekli si možná v Microsoftu. V nadcházející aktualizaci systému Windows 11 24H2 se...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Hoffmann nechal vypnout rozhlas. Jako jeden z mála komunistů skončil ve vězení
Před 100 lety se narodil Karel Hoffmann, člen konzervativní kliky uvnitř KSČ, který během okupace v...
Možná jste ani netušili, že Microsoft Word umí tyto tři věci
Je těžké narazit na někoho, kdo by neznal Microsoft Word. Možná však bude stejně vzácné potkat...
{NADPIS}
{LABEL} {POPISEK}
Vyhlídkový raketoplán Richarda Bransona letěl naposledy
Minulou sobotu se uskutečnil historicky poslední let raketoplánu SpaceShipTwo se čtyřmi pasažéry na...
OBRAZEM: Zlatou éru dopravního letectví nám připomene ikonická Caravelle
U příležitosti letního sezonního zvyšování intenzity letecké dopravy nad Evropou si ukažme obrázky...
Zamáčknete slzu? Windows se definitivně zbavuje tří typických aplikací
Premium Změna je život, řekli si možná v Microsoftu. V nadcházející aktualizaci systému Windows 11 24H2 se...
Nedávno odepisovaná nejvzdálenější sonda Voyager zase posílá všechna data
Přelom minulého a letošního roku byl pro sondu Voyger 1 velice dramatický. Pozemní tým se s ní...
Možná jste ani netušili, že Microsoft Word umí tyto tři věci
Je těžké narazit na někoho, kdo by neznal Microsoft Word. Možná však bude stejně vzácné potkat...
Máte starý fén? Přečtěte si, co vašim vlasům způsobuje.
Máte ve své koupelně starou žehličku na vlasy nebo fén? V oblasti vlasové péče došlo v poslední době k obrovským inovacím. Je ale opravdu nutné...