Poprvé ve vzduchu
Wedgetail (imatrikulace A30-001) se poprvé „podíval vzduchu“ 20. května 2004. Za řízením seděl zkušební pilot firmy Boeing Charles Gerbhart, který po letu prohlásil, že letoun se choval naprosto nezáludně a let probíhal bez problémů. Cílem prvních letů bylo ověřil vliv antény radiolokátoru na aerodynamiku a chování letounu a naopak - ovlivnění vyzařovacích charakteristik drakem letounu.
Mezitím byl dokončen Wedgetail A30-002. Po intenzivních pozemních zkouškách proběhl 31. září 2005 první let s kompletní směnou operátorů, zaměřený na ověření provozuschopnosti radaru a systému sledování cílů. V roce 2006 byly provedeny náročnější testy jako doplňování paliva z tankerů KC-10 Extender a KC-135R Stratotanker, vzlety v horkém počasí a testy vysazení motorů při vzletu a další mimořádné události.
Wedgetail A30-002 využila firma Boeing také k propagaci celého systému na základně v jihokorejském Soulu v listopadu 2005. Předvedení se neminulo účinkem, protože Jižní Korea se zařadila do seznamu potenciálních zájemců o letoun. Nešlo o žádný výlet. Dálkový let využila zkušební osádka k testům dálkové komunikace v pásmu HF a testy NCTR.
Šok přišel 29. července 2006, když australský ministr obrany informoval o tom, že firma Boeing oznámila zdržení v programu Wedgetail. Do té doby výrobce deklaroval, že testy probíhají podle plánovaného harmonogramu a nenaznačoval žádné obtíže. Původní termín předání první dvojice letounů od firmy Boeing byl prosinec 2006. Nakonec dostalo RAAF své první dva Wedgetaily až v listopadu 2009.
Mezitím již běžel výcvik pilotů a operátorů na trenažérech a ve výcvikových střediscích v USA. Cílem bylo udržet návyky operátorů, kteří dostali možnost zvládnout nejen vlastní systém Wedgetail, ale také postupy používané USAF a NATO pro případ vzájemné součinnosti.
Na dosažení IOC musela být peruť vybavena čtyřmi letouny, mít vycvičené minimálně čtyři letové osádky a být schopná zajistit nepřetržité hlídkování (24/7) s jedním letounem trvale na hlídkovém stanovišti. Té bylo dosaženo v listopadu 2012. Nový letoun dostal označení E-7A Wedgetail.