- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Takže teď se bude létat do vesmíru zadarmo? A sen o bezúdržbovém provozu se také splnil? Ten už přece dávno zrealizovali v Rusku v leteckém provozu a výsledkem je více než trojnásobná četnost havárii z technických příčin oproti světovému průměru.
Ještě bych úplně nejásal, raketoplány se také vyznačovaly tím, že byly znovupoužitelné a úspory to nepřineslo, naopak, bylo to dražší. Na druhou stranu, mezi návratrovým prvním a druhým stupňem a raketoplánem, je přece jen rozdíl. Tak uvidíme, jaká bude životnost a jaká spolehlivost. Těch 100 startů je opravdu hodně, to nevím, jaestli se povede, ale i kdyby to bylo jen 25-30, tak je to pořád velký úspěch.
Úspěch to bude už od deseti startů, úspora na jeden start řádově 20M$.
Budoucí zisk Space X nebude z vynášení satelitů, ale z prodeje satelitního internetu sítě Starlink. A čím levnější bude jeho provozování a výstavba, tím vyšší zisk bude. A protože si Space X bude satelity vynášet samo znovupouzitelnymi raketami, bude cena vynesení minimální. To, že tím zničí 80% ostatních výrobců raket je jen vedlejší efekt.
A hned po nich půjdou výrobci malých satelitů. Když máte kapacity pro vytvoření tisíců satelitů, tak je pak zřejmě nabýdnete i a trhu. Doprava v ceně :)
Fanoušci SpaceX dost odvedli pozornost od tématu, tak ji k němu zkusím vrátit...
problém tkví v tom, že cena výroby je závislá na počtu vyrobených kusů. Aby SpaceX udržela cenu výroby svých raket i pokud bude jedna raketa startovat 10x, musí i 10x zvýšit počet svých zakázek.Jinak půjde cena výroby jedné rakety rapidně nahoru a znovupoužitelné rakety můžou být paradoxně i dražší.
Myslíte si, že to dokáže? Že skutečně bude mít ročně stovky startů? Kde ty zakázky vezme?
Pozornost od tématu odvádíš akorát ty sám - tím, že když se dostaneš argumentačně do úzkých, tak prostě se zcela vyhneš problému a plácneš do toho něco zcela nesouvisejícího - a nakonec zbaběle utečeš založením nového vlákna.
Ve svých úvahách máš tolik děr - že se to skoro nedá ani jednotlivě vyvracet a mělo by se to mazat.
1) Cena samotné výroby v kusové výrobě (což rakety jsou) - na počtu vyrobených kusů závislá příliš není (respektive pouze minimálně). Tzn. s počtem vyrobených kusů výrazně neklesá.
2) Motáš cenu za výrobu a cenu za start (jako celkovou službu) - což u normální rakety není tak zásadní, ale u znovupoužitelné rakety to je zcela zásadní.
3) A úvaha na téma - když bude raketa znovupoužitelní, tak její cena musí jít rapidně nahoru ... by asi zasloužila z tvé strany nějaké vysvětlení... protože to je nesmysl.
...to bych nevěřil, že trollit se dá i o tomhle, Urbane...
Hádat se s fanoušky SpaceX je obtížené, protože většinou nemají žádné povedomí o technice ani ekonomice.
Pořád ale zůstává otázka, jestli se to vyplatí ekonomicky. Jako že ostatní hráči na trhu tomu moc nevěří.
Trochu s křížkem po funuse ne?
Satelit je dávno na GTO.
A první stupeň už nějakou tu hodinu dřepí na lodi...
Raketa startovala v 7:18, přistání v 7:27 ...v 8:34 odpojení druhého stupně od satelitu.
Vše uvedeno v našem čase (startovala v 1:18 EDT).