Amatérský astronom vyfotografoval supertajný americký raketoplán X-37B

aktualizováno 
Nizozemský pozorovatel satelitů a vědecký novinář Ralf Vandebergh nejspíš udělal nejlepší fotku svého života. Podařilo se mu zachytit záhadný americký robotický raketoplán X-37B. Co na orbitě dělá, je přísně tajné.

Americký raketoplán X-37B na orbitě | foto: Twitter, Ralf Vandebergh

Pozorovatelé satelitů se podobají šotoušům, kteří fotí vlaky a tramvaje. Jen potřebují o něco výkonnější optiku. Jedním z nich je i Ralf Vandebergh. Tento nizozemský novinář na volné noze provozuje web Spaceflight from the Backyard („Kosmické lety ze zadního dvorku“).

Fotogalerie

Letos třetího července zveřejnil na Twitteru fotku amerického kosmoplánu X-37B. Vandebergh přiznal, že se pokoušel najít americký kosmický dron na obloze několik měsíců. Nebylo to nic lehkého. Raketoplán má na délku jen necelých deset metrů.

Vandebergh poprvé našel X-37B letos v květnu. Nepodařilo se mu ho však vyfotografovat. Kosmoplán neobíhal po běžné předvídatelné orbitě, podle které byste si mohli seřizovat hodinky. Amatérský astronom proto X-37B brzy zase ztratil. „Zkusil jsem ho znovu pozorovat v červnu,“ řekl webu Life Science.

„Neobjevil se v předpovězeném čase na předpovězeném místě. Ukázalo se, že se přesunul na jinou oběžnou dráhu,“ vysvětlil Vandebergh. „Díky síti amatérských pozorovatelů satelitů se ho podařilo rychle znovu najít. Třicátého června a druhého července se mi podařilo udělat pár fotek.“

03.července 2019 v 20:03, příspěvek archivován: 12.července 2019 v 14:52

The #OTV5 / #X37B space plane photographed in orbit! Finally an image showing this mini-Space Shuttle which is only a fraction in size of the real Shuttle. https://t.co/r7zqATUpN4 @SPACEdotcom @planet4589 @Marco_Langbroek @Astroguyz @govertschilling @phi48 @Sterne_Weltraum https://t.co/a5RvgnHPFB

Na zveřejněném obrázku je jen málo podrobností. Není divu. „I ve výšce jen 300 kilometrů je to opravdu malý objekt,“ prohlásil Vandebergh. „Nečekejte stejné množství detailů jako na snímcích skutečného raketoplánu pořízených na zemi. Můžeme rozpoznat kousek nosu, nákladový prostor a ocas.“ Zajímavé je, že nákladový prostor X-37B byl otevřený.

Pokud je známo, tento tajemný kosmoplán existuje ve dvou kusech. Oba provozuje americké letectvo (USAF). Na světě je jen málo lidí, kteří vědí, k čemu je používá.

Data jejich startů a přistání jsou však známá. První start X-37B se konal v roce 2010. Současný let je v pořadí pátý. Stroj X-37B k němu odstartoval už 7. září 2017. Bylo to poprvé, kdy kosmoplán vynesla na oběžnou dráhu raketa Falcon 9 od soukromé společnosti SpaceX. Každý let X-37B byl dosud delší než předchozí.

Falcon 9 je revoluční raketa od společnosti SpaceX, která díky své znovupoužitelnosti výrazně snížila náklady na lety do vesmíru. Nedávno prodala firma SpaceX jeden let NASA již jen za 50 milionů dolarů, což je o 15 milionů méně, než kolik si účtuje Roskosmos za start rakety Proton M a více než dvakrát méně, než kolik stojí start rakety Atlas V od konkurenční americké společnosti ULA (United Launch Alliance). Cena startu Falconu 9 by navíc měla dál klesat.

Video: Start rakety Falcon 9 s raketoplánem X-37B, včetně záběrů samotného raketoplánu

Ale zpět ke kosmoplánu X-37B. O jeho účelu se v minulosti vynořilo množství více či méně divokých teorií. Asi nejkurióznější z nich je názor, že slouží k testování revolučního typu pohonu EmDrive, který je však z pohledu dnešní fyziky fantasmagorií.

Střízlivější jsou spekulace, že X-37B slouží k výzkumu nových typů Hallova motoru. Je to druh iontového motoru, tedy pohonné jednotky, která uděluje kosmické lodi zrychlení pomocí urychleného proudu elektricky nabitých částic (např. xenonu).

Hallův motor se od jiných koncepcí iontových motorů liší způsobem, kterým tyto nabité částice vznikají. Nemá smysl zabíhat do podrobností. Stačí říct, že je to takzvaný Hallův jev, který objevil americký fyzik Edwin Hall v roce 1879. Svůj druh Hallova motoru vynalezli během minulého století nezávisle na sobě američtí i sovětští inženýři.

Sověti ale dokázali koncept lépe dotáhnout do konce. V současnosti se tento druh pohonu používá hlavně k udržování satelitů na oběžné dráze ve správné poloze, případně jako hlavní motor různých kosmických sond.

Tah Hallova motoru je sice velmi malý, ale stroj může pracovat po velmi dlouhou dobu, a je tak efektivnější než chemický raketový motor. V laboratořích se podařilo za použití 100kW zdroje dosáhnout tah 5,4 N.

Jako vcelku pravděpodobná se nabízí i možnost, že X-37B slouží k testování nových typů špionážních elektro-optických senzorů, radiolokačních nebo komunikačních systémů. Nabízí se i dlouhodobé testování materiálů a elektroniky ve vesmírném prostředí.

Většinu lidí asi napadne, že kromě testů slouží X-37B i k opravdové špionáži. Tuto myšlenku podporuje i prodlužující se doba, kterou X-37B tráví na oběžné dráze. X-37B může například sledovat a zkoumat cizí satelity, a zjišťovat jejich schopnosti.

Video: X-37B

V době prvních letů výzvědných letadel U-2 Dragon Lady tvrdily Spojené státy, že slouží k meteorologickému výzkumu. CIA dokonce udělala z letounů několik fotografií mraků, které předhodila tisku. Těžko říct, jestli tomu tehdy někdo věřil. Sovětský svaz patrně nikoliv. USAF obvykle tvrdí, že X-37B slouží jako testovací platforma k vývoji kosmických technologií. Spojené státy ovšem už mají s provozem velmi podobných strojů bohaté zkušenosti.

X-37B je všeobecně považován za zmenšenou kopii raketoplánu Space Shuttle, jehož lety Američané ukončili v roce 2011. Celkem letů Space Shuttle bylo 135. Družicový stupeň raketoplánu (tj. to, čemu většina lidí říká „raketoplán“) měřil 37,24 metru a měl rozpětí 23,79 metru. X-37B má na délku 8,92 metru a rozpětí 4,55 metru.

Je tedy asi čtyřikrát menší. Jinak se ale raketoplánu velmi podobá. Během návratu do atmosféry využívá tepelný štít z keramických destiček na spodní části trupu. Stejný měly i raketoplány. Pokud zanedbáme velikost, je nejvýraznější odlišnost mezi oběma stroji v řešení ocasních ploch, X-37B je má ve tvaru V.

Kosmické Drony X-37B nejsou jen zmenšeninou amerických raketoplánů. Podle původních plánů měly létat na oběžnou dráhu v jejich nákladním prostoru. Nikdy k tomu však nedošlo. Stroje X-37B aspoň po raketoplánech zdědily hangár v Kennedyho vesmírném středisku na mysu Canaveral. Mnoho čtenářů si určitě vzpomene, že raketoplány čas od času létaly s utajeným nákladem. Ať už to bylo cokoliv, je dost možné, že to teď vozí malý bezpilotní X-37B.

O významu strojů X-37B svědčí i skutečnost, že Rusko se snaží vyvinout něco podobného. Moskva letos v únoru oznámila, že pracuje na vlastním kosmickém dronu. Kromě skutečnosti, že připomíná americký kosmoplán, je o něm známo jen málo podrobností. Má startovat ze hřbetu výzkumného výškového letounu Mjasiščev M-55 Geofyzika.

Zdroje: Universe Today, Live Science, Space, Popular Mechnics

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Do vesmíru se vrátil tajný raketoplán. Jeho úkol zůstává záhadou:

Autor:

Nepřehlédněte:

Nejčtenější

Miliony uživatelů řeší problémy s Windows 10. Někomu i zrudla obrazovka

Aktualizace Windows 10

Kontrola aktualizací Windows se v poslední době Microsoftu nedaří tak, jak by měla. Nové aktualizace přinášejí řadě...

USA by mohly prohrát omezený konflikt s Čínou, soudí vědci ze Sydney

Americká ponorka USS Hawaii na manévrech RIMPAC 2018 u Havajských ostrovů

Vojenská nadřazenost Američanů v Jihočínském a Východočínském moři je věcí minulosti. Jejich ozbrojené síly jsou...

Kdy ani ochranný oblek nepomůže. Co dokáže granát nebo zákeřná motýlí puma

Podívejte se s námi k pyrotechnikům PČR

„Pokud mě uvidíte utíkat, snažte se mě předběhnout.“ Vtip, který laika pobaví, ale z pohledu pyrotechnika je otřepaný a...

Proč byli někteří dinosauři tak velcí? Měli něco, co savci ne

Jedním z evolučních důvodů gigantických rozměrů sauropodů byla pasivní obrana...

Největší suchozemští tvorové všech dob, pravěcí sauropodi, byli výrazně větší než všechna zvířata, která známe z naší...

Firma chtěla krávy bez rohů. Na zvláštní chybu přišli, než zvíře snědli

Geneticky modifikovaný organismus (v tomto případě kráva)

Americká společnost se pokusila genetickou úpravou skotu zbavit krávy bolesti a chovatele práce. Vytvořila plemeno bez...

Další z rubriky

Zemřel letový ředitel NASA Christopher Kraft. Byl u Apolla i Mercury

Chris Kraft v původním řídícím středisku v Johnson Space Center v Houstonu,...

Ve věku 95 let v pondělí v Houstonu zemřel bývalý letový ředitel americké Národní agentury pro letectví a vesmír (NASA)...

Družici se marně snažili dostat pod kontrolu. Jaderný reaktor zasáhl Kanadu

Druhý největší nalezený díl Kosmosu 954 na zamrzlém Velkém Otročím jezeře....

Co se stane, když satelit s jaderným reaktorem na palubě spadne na Zem? O tom se mohli nejlépe přesvědčit Kanaďané v...

SpaceX se nepovedl start prototypu Starhopper. Zastavila jej po zážehu

Zážeh experimentální rakety Starhopper společnosti SpaceX

Poměrně kuriózní byl první „letecký“ test rakety Starhopper. Krátce poté, co byl proveden zážeh, zůstala stát raketa na...

Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku
Můj syn má svalovou dystrofii, od 12 let je na vozíku

Na 7. září připadá Světový den Duchennovy svalové dystrofie. Tímto vzácným genetickým onemocněním trpí i Jaroslav, který je v současnosti plně odkázaný na pomoc druhých.

Najdete na iDNES.cz