Raketoplán armády USA se po dvou letech vrátil z vesmíru z tajné mise

  0:18aktualizováno  0:18
Čtvrtá a zatím nejdelší mise miniraketoplánu X-37B skončila po 718 dnech. Co stroj ve vesmíru přesně dělal, nebylo odtajněno.

Kontrola bezpilotního raketoplánu X-37B po jeho třetí misi. | foto: AP

Experimentální bezpilotní vesmírný letoun americké armády X-37B přistál v neděli 7.5.2017 na Kennedyho vesmírném středisku NASA na Mysu Canaveral. Letoun dokončil utajenou misi s označením OTV-4 (Orbital Test Vehicle-4), která trvala téměř dva roky, informovala o tom agentura Reuters s odvoláním na americké letectvo.

Fotogalerie

Konkrétní poslání raketoplánu není veřejně známé. Nějaké informace však přeci jen Air Force odtajnilo například pro server Space.com. Během právě ukončené mise vojáci podle své mluvčí AnnMarie Annicelliové testovali technologie pro pokročilou navigaci, autonomní řízení stroje, jeho automatický návrat a přistání, systémy tepelné ochrany včetně opakovaně použitelné izolace.

Letoun X-37B, který se podobá miniaturnímu raketoplánu, přistál na ranveji, jež bývala používána pro přistávání raketoplánů, jejichž program byl pozastaven v roce 2011.

Vesmírný letoun postavila firma Boeing a odstartoval v květnu 2015 s pomocí rakety Atlas 5, kterou vyrobily společně firmy Boeing a Lockheed Martin.

Během více než 700 dní, které strávil na oběžné dráze Země, prováděl X-37B neupřesněné experimenty. Jednalo se o čtvrtou a zatím nejdelší misi utajeného programu amerického vojenského letectva.

Raketoplán X-37B po přistání ze čtvrté mise. Cape Canaveral, Florida, 7.5.2017.

Raketoplán X-37B po přistání ze čtvrté mise. Cape Canaveral, Florida, 7.5.2017.

Přistává jako raketoplán Buran

Projekt X-37B, o kterém se ještě nedávno hovořilo jako o jednom z nejtajnějších amerických zbrojních projektů, je druhým vesmírným prostředkem, který po ukončení vesmírné mise dokázal bez posádky automaticky přistát na letišti. Primát se přičítá sovětskému raketoplánu Buran, který v automatickém režimu absolvoval jediný let v roce 1988.

Raketoplán má malé rozměry, s vyřazenými raketoplány Space Shuttle se nemůže srovnávat. X-37B má délku přibližně 8,8 metru a šířku 4,5 metru. Nákladový prostor má 2,1 metru na délku a 1,2 metru na šířku.

Hmotnost raketoplánu X-37B dosahuje pěti tun. Jedinečným rysem je schopnost zůstat na orbitě velmi dlouho a v případě potřeby se rychle vrátit na Zemi. Během několika dnů až týdnů je možné vyměnit náklad a poslat raketoplán znovu na orbitu.

Projekt raketoplánu X-37 původně spadal pod NASA. Ta v roce 1999 firmu Boeing pověřila, aby zkonstruovala malý raketoplán. Vývoj trval čtyři roky a přišel na 192 milionů dolarů. Druhá fáze začala o čtyři roky později a celkem práce na raketoplánu spolykaly 301 milionů dolarů. Poté však projekt převzala americká agentura pro pokročilé vojenské projekty DARPA a klasifikovala ho jako tajný.

Poprvé tento letoun známý také jako Orbital Test Vehicle (orbitální testovací plavidlo, OTV) odstartoval v dubnu 2010 a na Zemi se vrátil o osm měsíců později. Druhá mise se uskutečnila v květnu 2011 a trvala 15 měsíců. Třetí začala v prosinci 2012 a letoun se na Zemi vrátil po 22 měsících. Pátá mise má následovat během letošního roku.

Autoři: ,
 

Nejčtenější

Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař

Allen Sides v pražském poslechovém studiu VOIX

Pracoval na skoro tisícovce alb, postavil osmnáct nahrávacích studií a jeho reprosoustavy hrají i ve studiích George...

Jednosměrná letenka na rudou planetu se odkládá. Mars One krachuje

Ilustrace základny na Marsu, jak si ji představují v organizaci Mars One...

Firma Mars One, která slibovala soukromý let na Mars už v roce 2024, zkrachovala. Plány dostat na Mars lidské obyvatele...

Tančík pro vnuka poručíka Grubera. Němci ho nasadili i proti Tálibánu

Lehké obrněné vozidlo Wiesel s 20mm kanonem

V množině bojových vozidel Bundeswehru nalezneme s trochou štěstí i malé, ale o to více zajímavé tančíky Wiesel. Do...

Poslední Hitlerovy narozeniny nestály za nic. Supertanků se nedočkal

3D model stíhače tanků Jagdpanther, přezbrojeného na kanón ráže 128 mm tak, jak...

Na podzim 1944 se třetí říše hroutí a německé zbrojovky se snaží o nemožné. Hledají recept na zázračné zbraně,...

Kapitán nedosáhl na pedály. Začátek proudové éry přinesl zvláštní nehody

B-707 N7071  Braniff

Nová technika není vždy nutně bezpečnější. Dokládá to vývoj v letectví na přelomu 50. a 60. let. Piloti se s novými...

Další z rubriky

S posádkou už v červenci. SpaceX otestuje loď pro pilotované lety

Umělecké znázornění kosmické lodi Crew Dragon společnosti SpaceX

První zkušební let nové kosmické lodě americké společnosti SpaceX Crew Dragon určené pro přepravu lidí byl stanoven na...

Ruský modul ISS má prodlouženou záruku, údajně je však v kritickém stavu

Snímek ISS pořízený členem posádky mise STS-96 z paluby raketoplánu Discovery...

Ruský modul Zarja už je na oběžné dráze přes dvacet let a již dávno vypršela původní záruční doba jeho přístrojů....

První letošní „padání hvězd“ zařídily Kvadrantidy. V noci na pátek vrcholily

Simulační grafika k maximu roje Kvadrantidy 2019

V noci ze čtvrtka na pátek vrcholil meteorický roj Kvadrantidy. Mnohde podívanou zkazila zamračená obloha.

Najdete na iDNES.cz