Vědci naučili potkany řídit. Hlodavci si to podle všeho užívali

  • 59
V laboratoři neurologů z Richmondské univerzity se skupina laboratorních potkanů naučila jezdit malý autíčkem. Rychleji a lépe se to naučila ta zvířata, která měla pestřejší „dětství“ s větším množstvím podnětů.

V laboratoři neuroložky Kelly Lambertové dostávají laboratorní zvířata opravdu velmi nezvyklé úkoly. Tým z univerzity v americkém Richmondu se věnuje především výzkumu vlivu prostředí na mozek a jeho funkci. To znamená, jak vnější podmínky ovlivňují například rozhodování nebo rodičovské chování. Nebo také, jak „výchova“ potkanů ovlivňuje jejich řidičské schopnosti.

To je opravdu téma zatím poslední práce týmu (výsledky jsou zatím dostupné předběžně na webu časopisu Behavioural Brain Research). Vědci v jejím rámci postavili malá elektrická autíčka pro potkany.

Vozy mají „kabinu“ ze staré plastové láhve na krmení s vystřiženým průhledem vpřed a jednoduché ovládání. Na podlaze je měděná destička, v přední části pak tři drátky, které de facto znamenají vlevo, vpřed či vpravo. Když se zvíře postaví zadními končetinami na destičku a přední packou se dotkne některého vodiče, spojí obvod a vůz vyrazí.

Vozítko, které postavili na platformě elektrického modelu pro potkany na univerzitě v Richmondu.

Ve studii se sedmnáct zvířat během zhruba měsíce naučilo ovládat vozítko tak, umí jet až vzdálenost zhruba jednoho a půl metru. Pro úplnost dodejme, že „autoškola“ probíhala zhruba čtyřikrát v týdnu vždy po dobu nejméně patnácti minut. A místo odměny v podobě dalšího papírového dokladu dospělosti si zvířata na konci každé úspěšné jízdy mohla vzít sladkost. Další příklad najdete v článku časopisu NewScientist.

Výsledky měření ukázaly, že zvířata, která prožila mládí v bohatším prostředí s větším množstvím podnětů, se učila rychleji, řídila ve výsledku lépe a získané znalosti pomaleji zapomínala. To odpovídalo původní očekávání autorů studie a asi by to odhadla i většiny laiků. Ostatně v celé řadě studií se ukázalo, že vliv výchovy na učení je poměrně snadno prokazatelný.

Autoři studie však chtěli poukázat na něco jiného: že potkani zvládají při troše snahy (a to i snahy vědců) obtížné úkoly. „Myslím si, že potkani jsou chytřejší, než si většina lidí myslí,“ řekla k tomu Kelly Lambertová pro New Scientist.

Domnívá se, že výzkumníci by se neměli bát jejich schopností využívat naplno. Náročnější experimenty nám ve výsledku dají lepší obrázek o vlastnostech savčího mozku. Argument zjednodušeně říká, že zvířata, která stráví celý život v kleci s minimem podnětů, nebudou představovat vhodný model pro studium nemocí, které trápí i lidi. Lambertová je neuroložka, zmiňuje proto Parkinsonovyu chorobu a další neurodegenerativní onemocnění, které pro stárnoucí svět budou stále naléhavějším problémem.

Štastní žáci

V rámci pokusu jeho autoři nesledovali pouze rozdíly mezi zvířaty s různou „výchovou“, ale také vliv učení na pohodu zvířata. Přesněji řečeno, zaznamenávali ve výkalech zvířat hladinu dvou hormonů spojených se stresem (kortikosteronu a  dehydroepiandrosteronu).

Jak se ukázalo, učení (především tedy úspěšné učení) snižovalo u zvířat hladinu „stresového“ hormonu (kortikosteronu) a zvyšovalo hladinu „protistrestového“ (tj. dehydroepiandrosteronu). Výrazy uvádíme v uvozovkách, protože hormonální soustava je výrazně složitější, než se obvykle v médiích dočtete, tyto hormony mají celou řadu dalších funkcí (stejně jako serotonin rozhodně není „hormon štěstí“, to je nevhodná zkratka). I my se v tomto případě dopouštíme zjednodušení, ale ne zásadního zkreslení situace. 

V každém případě platí, že učení řízení měnilo hormonální rovnováhu v těle potkanů, a to v podstatě pozitivním směrem. Nebylo to samotným zážitkem ze svezení, ale přímo řízením, jak prokázal kontrolní pokus. Zvířata, která vědci jen „povozili“ a nedali jim možnost řídit, reagovala přesně opačně: v jejich výkalech bylo více hormonálních stop stresu.

To samo o sobě není revoluční výsledek. Připomínáme to spíše jako další ilustraci prospěšnosti učení obecně. Zvířata (a jak všichni asi tušíme, tak i lidé) učením získávají nejen dovednosti, ale podle všeho i „duševní rovnováhu“. K té zásadně přispívá, pokud mají možnost samostatného rozhodování a jednání. Tato „samostatnost“ nemusí být absolutní, dokonce může být v mnoha ohledech velmi pochybná (potkani koneckonců byli součástí lidmi připraveného pokusu), ale i v této omezené míře je pro duševní zdraví měřitelně přínosná.


Témata: vědec, hormon