Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Pád železničního mostu na Výtoni nelze vyloučit, říká šéf Kloknerova ústavu

„Odborné i politické střety jsou důvodem, proč se o řešení akutních problémů Libeňského mostu od devadesátých let minulého století pouze hovoří,“ připomíná v Rozstřelu profesor Jiří Kolísko a dodává, že Libeňský most není jediným mostem v Praze, jehož péče je dlouhodobě zanedbaná.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
RK

Při vší úctě k panu profesorovi na okraj podotýkám:

1. Most v 60. letech žádnou větší opravou neprošlel, v 70. a 80. letech na něm byla povolená rychlost 20 km/h. Soudruzi 20 let řešili jeho havarijní stav a nutnost náhrady, ale nakonec ho alespoň opravili. Koncem 80. let byla důkladně opravena mostovka, vyměměny některé díly a proběhly i nesmírně pracné a zdlouhavé nýtovací práce - z větší části při výluce jen jedné koleje. Osobáky stejně končily na Smíchově. Nákladní tranzit jel od 60. let přes most IQ, pouze místní zátěž (četné smíchovské vlečky a směr Rudná nebo Semmering) přes Vyšehrad. Most byl ve spodní části důkladně natřen, v horní části nátěr opraven. Jsou k dispozici foto z roku 1989, kde je nátěr v dobrém stavu. V 90. letech byly mnohaleté opravy dokončeny a rychlost zvýšena z 20 na 60 km/h. Jestli se někdo domínívá, že podobnou opravou lze stav řešit znovu po dalších 30 letech těžkého provozu OSOBNÍCH souprav (vliv nákladní dopravy už byl zanedbatelný), tak je naivní snílek.

2. Kdyby bolševici most nahradili, tak tam je dnes bytelný, možná ošklivý (a možná ne) most, nebouračů by se nikdo neptal. Příčinou odkladů byla impotence režimu, ne úcta k památce. Větší opravy ani nátěr v posledních 30 letech neproběhly, protože nutnost výměny konstrukce byla nasnadě. Důkladná oprava + nátěr by byly vyhozené stovky (!!!) milionů bez zřetelného efektu.

3. Nepřátelé staveb: jaro, léto, podzim, zima: ano, pro stojící barák. Pan profesof má pravdu, ale zapomněl na dynamické namáhání. Nýty se rozvolňují a otevírají cestu skryté korozi. Co je důležité, je očím neviditelné. Vnější koroze není zásadní problém. Navíc oceli z té doby více trpí únavou materiálu tu také nevidíme.

4. Koroze bez dynamického namáhání zásadní problém není. Udržovaná konstrukce může sloužit ještě 300 let jako lávka pro pěší a cyklisty, promenáda nad vodou s kavárnami apod.

5. Přeji více selského rozumu a méně bojovné nenávisti všem nebouračům, bude se jim lépe spát.

7 0
možnosti
DT

Je pro mne velmi potěšující poslouchat někoho, kdo věci rozumí. Ok, most je neopravitelný pro železniční dopravu, možná sám spadne, možná ne.

Včera jsem poslouchal pana Gebriana k tématu soutěže Hlavního nádraží Nový hlavák. A říkal, že památka má být něco, k čemu se přistupuje velmi opatrně, ale že změny jsou v nějaké nerušící míře přípustné. Památka obvykle obsahuje postupné adaptace tak, aby vyhovovala soudobým potřebám a je unikátní jako celek, ne jen nejstarší část. Tedy nikoliv zachráněný skanzen (časem se zákazem vstupu) a vlaky končící na Smíchově.

2 0
možnosti
JB

Profesor Jiří Kolísko, šéf Kloknerova ústavu, varuje před možností pádu Libeňského mostu a mostu na Výtoni, zdůrazňuje, že odborné a politické střety brání adekvátní péči o tento most od devadesátých let minulého století. Problém se týká nejen Libeňského mostu, ale i dalších pražských mostů, jejichž údržba je dlouhodobě zanedbaná.

https://zd3.cz/Vyton

1 0
možnosti
MZ

Nejen špičkový odborník z ČVUT, ale každý podprůměrný absolvent strojní / stavební průmyslovky, který většinu učiva z oblasti ocelových konstrukcí a materiálu léty zapomněl, musí mít pochybnosti o "životnosti" mostu. Konstrukce je zhotovena z materiálu existujícího na přelomu 19. a 20. století, toho nejlepšího co tehdejší hutní průmysl dokázal "soudobými" technologiemi vyrobit. Dneska by takový materiál nikdo nepožil (u legendárního Titanicu to bylo stejně, nejlepší možná ocel dané doby, ale z pohledu dnešního technologického pokroku nevhodná).

Je s podivem, že most dožil "dneška". Tehdejší nápravový tlak nejtěžších vozidel (lokomotiv) 16,5 tuny, poslední čtyři desetiletí (lok 350, ex ES 499.0) 22,4 tuny, nákladní vozy až 22,5 tuny.

K tomu desetiletí rytmického dynamického namáhání v důsledku používání nesvařovaných kolejnic, tedy na každém kolejovém styku si na "mezírce" mezi kolejnicemi, byť široké pouhý milimetr kolo dupne a ráz se přenáší do celé konstrukce. Původně kolejnice 15 m, později 25 m. Takových dupnutí musely být "miliardy".

Rčení - 100 x nic umořilo osla. V případě mostu toho NIC je řádově X-krát více.

Vlivem "dupnutí" se mohou mikroskopické trhliny uvnitř konstrukce, kam "nikdo" nevidí rozšiřovat do velikosti, kdy zbylý oslabený (zkorodovaný) materiál konstrukci neudrží ... a ta se sama vlastní vahou zhroutí, aniž by po ní jel vlak.

Škoda, že není dokument našich pradědů, z něhož by vyplývalo, jakou životnost mostu předpokládali. Lze jen spekulovat, že "měli představu" o 100 letech, po nichž se most zlikviduje a jejich pravnuci postaví nový, tak jako TO udělali ONI. Jenže za c.k. monarchie se nepočítalo s nějakou památkovou ochranou. Most byl pro naše předky "spotřební materiál", který se po dožití "vyhodí" (skončí jako šrot v hutích), nikoli technická památka.

14 0
možnosti
RK

"Oni" vyměnili původní vyšehradský most po 30 letech provozu. Nevyhovoval nosností a byla potřební další kolej. Totéž, co dnes. Tehdy řešeno pragmaticky a bez zbytečných řečí.

11 0
možnosti
DK

Hmmm, a může mi někdo vysvětlit, proč se přes most v tak kritickém stavu posílají nákladní soupravy 20 plných vagónů a víc?

Děkuji.

0 7
možnosti
MZ

Neposílají ... nákladní vlak se 20 vozy s nápravovým tlakem 20 tun / lokomotiva až 22,5 tuny zatěžuje mostní konstrukci stejně, jako rychlík se stejným typem lokomotivy. To není o celkové hmotnosti vlaku ....

7 0
možnosti
EL

Není nad to si vytvářet památky svépomocí zanedbáním obnovy něčeho, čemu dávno vypršela životnost.

6 0
možnosti
Foto

J80a36n 65F96i77a64l90a

18. 1. 2024 11:47

Měli by tam dát kamery, aby ten pád byl pěkně zdokumentovaný.

7 0
možnosti
JV

J51u61r66a64j 41V58a91r66j68ú

18. 1. 2024 11:29

It's over. The Výtoň bridge has fallen. Billions of trains will be delayed.

0 0
možnosti
PR

Zdá se, že by to pdo ten most bylo nejlepší řešení.

Ideálně tam nechat pendlovat co půlhodinu soupravu výsypných vozů, ložených štěrkem, a mezi ně zařadit 2-3 salonní vozy, v nichž by měli politici všeho druhu jídlo a pití zdarma.

9 0
možnosti
ZJ

Po pravdě bych tady v tomto případě místo politiků nechal naložit raději členy a sympatizanty toho spolku Nebourat. Během cesty by potom mohli mít nějakou přednášku z pružnosti a pevnosti...

16 1
možnosti
MD

Rozumím tomu, že Libeňský most je architektonicky cenné dílo, jehož údržba byla zanedbaná a materiály už tenkrát osizene. Ale nevidím problém ho zbourat a postavit jeho přesnou repliku. V čem je sakra problém???

14 2
možnosti
RJ

To se má udělat, ne? Oficiálně se bude stále dělat rekonstrukce, ale přišlo se na to, že je to v takovém stavu, že nakonec zůstanou pouze pilíře, zbytek prostě postaví znovu.

3 0
možnosti
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 173 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 30 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi je 8 příspěvků

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi je 1 příspěvek

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...