Diskuze
Pád železničního mostu na Výtoni nelze vyloučit, říká šéf Kloknerova ústavu
Děkujeme za pochopení.
R46a35d75k88o 92K43ř66i60v67á64n46e73k
Při vší úctě k panu profesorovi na okraj podotýkám:
1. Most v 60. letech žádnou větší opravou neprošlel, v 70. a 80. letech na něm byla povolená rychlost 20 km/h. Soudruzi 20 let řešili jeho havarijní stav a nutnost náhrady, ale nakonec ho alespoň opravili. Koncem 80. let byla důkladně opravena mostovka, vyměměny některé díly a proběhly i nesmírně pracné a zdlouhavé nýtovací práce - z větší části při výluce jen jedné koleje. Osobáky stejně končily na Smíchově. Nákladní tranzit jel od 60. let přes most IQ, pouze místní zátěž (četné smíchovské vlečky a směr Rudná nebo Semmering) přes Vyšehrad. Most byl ve spodní části důkladně natřen, v horní části nátěr opraven. Jsou k dispozici foto z roku 1989, kde je nátěr v dobrém stavu. V 90. letech byly mnohaleté opravy dokončeny a rychlost zvýšena z 20 na 60 km/h. Jestli se někdo domínívá, že podobnou opravou lze stav řešit znovu po dalších 30 letech těžkého provozu OSOBNÍCH souprav (vliv nákladní dopravy už byl zanedbatelný), tak je naivní snílek.
2. Kdyby bolševici most nahradili, tak tam je dnes bytelný, možná ošklivý (a možná ne) most, nebouračů by se nikdo neptal. Příčinou odkladů byla impotence režimu, ne úcta k památce. Větší opravy ani nátěr v posledních 30 letech neproběhly, protože nutnost výměny konstrukce byla nasnadě. Důkladná oprava + nátěr by byly vyhozené stovky (!!!) milionů bez zřetelného efektu.
3. Nepřátelé staveb: jaro, léto, podzim, zima: ano, pro stojící barák. Pan profesof má pravdu, ale zapomněl na dynamické namáhání. Nýty se rozvolňují a otevírají cestu skryté korozi. Co je důležité, je očím neviditelné. Vnější koroze není zásadní problém. Navíc oceli z té doby více trpí únavou materiálu tu také nevidíme.
4. Koroze bez dynamického namáhání zásadní problém není. Udržovaná konstrukce může sloužit ještě 300 let jako lávka pro pěší a cyklisty, promenáda nad vodou s kavárnami apod.
5. Přeji více selského rozumu a méně bojovné nenávisti všem nebouračům, bude se jim lépe spát.
D76a86n29i41e11l 86T77e20n84č70l
Je pro mne velmi potěšující poslouchat někoho, kdo věci rozumí. Ok, most je neopravitelný pro železniční dopravu, možná sám spadne, možná ne.
Včera jsem poslouchal pana Gebriana k tématu soutěže Hlavního nádraží Nový hlavák. A říkal, že památka má být něco, k čemu se přistupuje velmi opatrně, ale že změny jsou v nějaké nerušící míře přípustné. Památka obvykle obsahuje postupné adaptace tak, aby vyhovovala soudobým potřebám a je unikátní jako celek, ne jen nejstarší část. Tedy nikoliv zachráněný skanzen (časem se zákazem vstupu) a vlaky končící na Smíchově.
J92i58r40i 90B87o84r81o61v57y
Profesor Jiří Kolísko, šéf Kloknerova ústavu, varuje před možností pádu Libeňského mostu a mostu na Výtoni, zdůrazňuje, že odborné a politické střety brání adekvátní péči o tento most od devadesátých let minulého století. Problém se týká nejen Libeňského mostu, ale i dalších pražských mostů, jejichž údržba je dlouhodobě zanedbaná.
M59i52r34o89s68l31a79v 56Z36i18k44m14u85n51d
Nejen špičkový odborník z ČVUT, ale každý podprůměrný absolvent strojní / stavební průmyslovky, který většinu učiva z oblasti ocelových konstrukcí a materiálu léty zapomněl, musí mít pochybnosti o "životnosti" mostu. Konstrukce je zhotovena z materiálu existujícího na přelomu 19. a 20. století, toho nejlepšího co tehdejší hutní průmysl dokázal "soudobými" technologiemi vyrobit. Dneska by takový materiál nikdo nepožil (u legendárního Titanicu to bylo stejně, nejlepší možná ocel dané doby, ale z pohledu dnešního technologického pokroku nevhodná).
Je s podivem, že most dožil "dneška". Tehdejší nápravový tlak nejtěžších vozidel (lokomotiv) 16,5 tuny, poslední čtyři desetiletí (lok 350, ex ES 499.0) 22,4 tuny, nákladní vozy až 22,5 tuny.
K tomu desetiletí rytmického dynamického namáhání v důsledku používání nesvařovaných kolejnic, tedy na každém kolejovém styku si na "mezírce" mezi kolejnicemi, byť široké pouhý milimetr kolo dupne a ráz se přenáší do celé konstrukce. Původně kolejnice 15 m, později 25 m. Takových dupnutí musely být "miliardy".
Rčení - 100 x nic umořilo osla. V případě mostu toho NIC je řádově X-krát více.
Vlivem "dupnutí" se mohou mikroskopické trhliny uvnitř konstrukce, kam "nikdo" nevidí rozšiřovat do velikosti, kdy zbylý oslabený (zkorodovaný) materiál konstrukci neudrží ... a ta se sama vlastní vahou zhroutí, aniž by po ní jel vlak.
Škoda, že není dokument našich pradědů, z něhož by vyplývalo, jakou životnost mostu předpokládali. Lze jen spekulovat, že "měli představu" o 100 letech, po nichž se most zlikviduje a jejich pravnuci postaví nový, tak jako TO udělali ONI. Jenže za c.k. monarchie se nepočítalo s nějakou památkovou ochranou. Most byl pro naše předky "spotřební materiál", který se po dožití "vyhodí" (skončí jako šrot v hutích), nikoli technická památka.
R22a93d58k26o 74K62ř88i43v68á19n74e42k
"Oni" vyměnili původní vyšehradský most po 30 letech provozu. Nevyhovoval nosností a byla potřební další kolej. Totéž, co dnes. Tehdy řešeno pragmaticky a bez zbytečných řečí.
D27a58n11a 55K80o77c16i17á85n30o51v95á
Hmmm, a může mi někdo vysvětlit, proč se přes most v tak kritickém stavu posílají nákladní soupravy 20 plných vagónů a víc?
Děkuji.
M59i20r30o40s51l11a49v 66Z17i16k27m96u39n67d
Neposílají ... nákladní vlak se 20 vozy s nápravovým tlakem 20 tun / lokomotiva až 22,5 tuny zatěžuje mostní konstrukci stejně, jako rychlík se stejným typem lokomotivy. To není o celkové hmotnosti vlaku ....
E16r98i67k 25L82e24v25i36n14s31k54ý
Není nad to si vytvářet památky svépomocí zanedbáním obnovy něčeho, čemu dávno vypršela životnost.
J80a36n 65F96i77a64l90a
Měli by tam dát kamery, aby ten pád byl pěkně zdokumentovaný.
J51u61r66a64j 41V58a91r66j68ú
It's over. The Výtoň bridge has fallen. Billions of trains will be delayed.
P18a34v21e40l 14R25o23h71á17č48e69k
Zdá se, že by to pdo ten most bylo nejlepší řešení.
Ideálně tam nechat pendlovat co půlhodinu soupravu výsypných vozů, ložených štěrkem, a mezi ně zařadit 2-3 salonní vozy, v nichž by měli politici všeho druhu jídlo a pití zdarma.
Z47b37y80n32ě15k 97J84a69n73d83a
Po pravdě bych tady v tomto případě místo politiků nechal naložit raději členy a sympatizanty toho spolku Nebourat. Během cesty by potom mohli mít nějakou přednášku z pružnosti a pevnosti...
M25a54r16t11i92n 89D50i64v23i92s
Rozumím tomu, že Libeňský most je architektonicky cenné dílo, jehož údržba byla zanedbaná a materiály už tenkrát osizene. Ale nevidím problém ho zbourat a postavit jeho přesnou repliku. V čem je sakra problém???
R89a39d93e53k 23J79a43n58a42t73a
To se má udělat, ne? Oficiálně se bude stále dělat rekonstrukce, ale přišlo se na to, že je to v takovém stavu, že nakonec zůstanou pouze pilíře, zbytek prostě postaví znovu.
Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu
Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...
Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti
Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím
Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...
Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví
Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc
Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...
Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let
27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...
Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný
Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...
Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky
Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...
Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek
Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...
Prodej stavebního pozemku v Deštné, místní část Rumberk celkem 6.002 m2
Deštná, okres Blansko
3 990 000 Kč