Boeing GA-1
Po první světové válce pojala americká armádní letecká služba (USAAS, United States Army Air Service) touhu zařadit do své výzbroje letoun pro přímou podporu pozemních vojsk, který by se vyznačoval velkou palebnou silou a pancéřovou ochranou osádky a motorů. Letecké továrny však poptávka na vývoj takového stroje neoslovila, a tak prototyp vznikl v inženýrské divizi USAAC na letišti McCook Field v Daytonu.
Prototyp s názvem GAX (Ground Attack Experimental) se poprvé vznesl 26. května 1920. Na realizaci sériové výroby dostala objednávku firma Boeing. Původní objednávka v počtu dvaceti kusů sériových strojů, které dostaly označení GA-1, byla vzápětí redukována na pouhých deset kusů. Letoun se totiž při zkouškách ukázal jako ne příliš povedený, což je řečeno ještě velmi kulantně.
Letouny GA-1 byly armádě dodány v roce 1921. Letcům stačilo s nimi jednou vzlétnout a už k nim pojali velký odpor. Relativně těžké stroje, jejichž tvary byly prakticky kontraindikací slušného letu (podle známé Dassaultovy teze), měly špatnou manévrovatelnost, nedostatečnou rychlost i stoupavost, příliš hlučely a pancíř přenášel nepříjemné vibrace.
Dva dvanáctiválce v tlačném uspořádání Liberty 12A o výkonu po 435 koních dokázaly nadělit letounu maximální rychlost 168 km/h, cestovní rychlost byla 150 km/h. Kvůli způsobu umístění motorů trpěly tyto problémy s chlazením. Maximální vzletová hmotnost dosáhla 4 730 kilogramů, z toho hmotnost pancířových plechů o tloušťce 4,75 milimetru činila téměř tunu.
Osádku GA-1 tvořilo pět mužů: v trupu byli přední střelec, pilot a zadní střelec, na stanovištích v přední části motorových gondol další dva střelci. Výzbroj se potom vyznačovala na tu dobu nebývalou mohutností – skládala se z jednoho 37mm kanonu a z osmi 7,62mm kulometů. Kanon ovládal přední střelec.
Je zajímavé, že řada zdrojů uvádí i osádku tříčlennou. Je možné, že případná redukce vznikla během služby, aby se redukovala vzletová hmotnost. Otázkou potom je, zda vypadli střelci ze stanovišť na motorových gondolách, nebo střelci z trupu (kanon by potom byl zaaretován a ovládán pilotem).
Když se demontovala část kulometné výzbroje, unesl letoun i deset malých protipěchotních 25librových pum.
V roce 1926 došlo ke zrušení všech GA-1. Je pravděpodobné, že už nějaký čas předtím se nepoužívaly, byť dotčený útvar je měl v hangáru. Zlé jazyky potom tvrdí, že měl-li některý z pilotů kázeňský prohřešek, poslal ho velitel proletět se za trest s jedním z těchto nechtěných strojů.