Pondělí 9. prosince 2019, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 9. prosince 2019 Vratislav

Diskuse k článku

Proč pilot nesmí zatajit poruchu motoru? Ohrožuje i ostatní letadla

Chování kapitána letu Smartwings, který letěl s porouchaným motorem přes půl Evropy, mohlo mít fatální následky. Dlouholetý řídící letového provozu v následujícím textu shrnuje, proč je důležité, aby mezi kokpitem a věží vždy proběhla výměna všech důležitých informací.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L52u58k66á10š 24K84o37h69o66u61t 7878454572289

Obávám se že tento let, otáčející se kamion na dálnici, lidé v protisměru apod... jen svědčí o tom, že jako lidé jsme se dostali do tempa, které neumíme zvládnout. Je toho na nás permanentně moc a ekonomická hodnota je nade vše. A tak dochází k podobným excesům.

+7/−2
30.8.2019 18:58

P23e92t74r 74N53o12v97o76t86n52y 1931330591

Hlavně že je to na co svést. Pilot i kamioňák si dnes můžou vybírat zaměstnavatele. Takže nechat se nutit do prasáren je jen jejich volba.

+2/0
31.8.2019 0:09

L44u54k98á82š 38K88o73h81o17u12t 7168504642649

Dělá to čím dál více lidí, čím dál častěji. Prakticky není den kdy bych se nevyhýbal autu jedoucím v mém směru (obvykle zkracuje zatáčku). Vidí mě a neudělá nic, nechá mě jet pomalu škarpou.

Jak si to vysvětlit? Něco se stalo, prakticky globálně. Jsme natolik v zajetí všeho kolem, že už nemyslíme. Ztratilo se pochopení pro druhé, nahradilo ho totální sobectví...

+6/0
31.8.2019 8:49

P49e84t33r 33Š34t92ě94p17á27n17e93k 9602937215101

už je to rozlezlý všude možně po netu, snad se někdo chytne za nos... moc si diskutující servítky neberou, idiot pro pilota je časté slovo...

They might need to rename to #DumbWings after this ;-D;-D;-)R^V!!

+2/0
30.8.2019 14:58

P43e49t78r 39N37o85v37o71t23n63y 1501260171

Smart Wings, Dumb Pilot.

0/0
31.8.2019 0:03

J52a20k20u13b 26Š73n53e62j59d97a25r 7429377604480

Možná jsem uplně mimo, ale nějak nechápu, proč mezi letadlem a věží neprobíhá i automatická datová komunikace a zprávu o závadách nevyšle letadlo samo? Stejnětak jako nechápu, proč řízení provozu mají na starost lidé, když počítač by měl přehled daleko rychlejsí a komplexnější. Samozřejmě lidé by tam stále museli být a kontrolovat jestli nenastala chyba, to je jasné.

0/−3
30.8.2019 14:07

P88e27t88r 20Š48t66ě32p75á22n78e36k 9772707695821

myslím, že je to dané určitou rezistenci na změny, což samo o sobě není špatně, počet fatálních nehod k poměru s tím co je každou sekundu ve vzduchu a kdo kolikrát točí volantem je neuvěřitelný a o něčem vypovídá. Díky mé závislosti na katastrofách a velkém přehledu můžu se 100% jistotou tvrdit, že kdyby byly v kokpitu umístněné kamery a byly online a docházelo i k vyhodnocování zpětně, tak 20% pádů letadel by se podařilo zabránit, minimálně.

Ale pochybuju, že si to nějaká posádka nechá líbit. :-/;-)8-oR^!!!

+1/0
30.8.2019 15:17

Z18d84e52n96ě17k 13Š76ť85a50s58t49n64ý 7285175511780

Upadlo mi levé křídlo

někam dolů k břízkám.

Jiným z toho v žilách stydlo,

já si jenom pískám.

+6/0
30.8.2019 11:32

P87e95t19r 81M13i24c82h92a41l 2390414821352

Takže předpoklad se potvrdil, piloti byli "střelci", možná to i dostali nařízeno od vedení společnosti. A pokud ano, jen mi to potvrzuje správnost mého loňského rozhodnutí, že už s Trouble Service nepoletím. ... No, problém bude při cestě na dovolenou přes cestovku, ale i tam se dá něco vybrat.

Ale zpět k tématu. Zajímalo by mě, čím zdůvodnil řídícím provozu žádost o sestup do výrazně nižší letové hladiny. A že se nikdo z řídících na trase neptal, proč letí tak nízko. Jistě, kapitán je velitel letadla a jeho rozhodnutí jsou vždy platná, ale že by nebyl žádný zvědavý dotaz?

+4/0
30.8.2019 10:59

J55i14ř70í 54B74r55e27z34o33l83u62b48s68k49ý 8547309584800

Netřeba zvědavých dotazů. Tohle všechno jsou spekulace, ale oznámili "technical issue", takže řídící předpokládal klimatizaci. Což je asi první, co člověka napadne. Taky to může být závada na autopilotu. Asi nikoho nenapadlo, že to budou takoví střelci.

+6/0
30.8.2019 11:16

P81e27t94r 67M54i98c24h52a22l 2650344771302

Aha, tahle informace mi unikla. Díky za doplnění. Takže to suverénně ututlali.

Mě by ale zajímalo, a už jsem to psal u předešlého článku, jestli na palubě nebyl nikdo, kdo se o letectví trochu zajímá a nevšiml si, že mají výpadek motoru (v kabině je to slyšet a z předních sedaček i vidět) a že klesají do výrazně nižší letové hladiny. A že se o to nezajímal a neptal posádky na důvod.

+3/0
30.8.2019 11:19

P81e79t13r 73F18u10k82a 8273936350575

Bylo to zmíněno v předchozím článku. Prý to snad ten den bylo několikáté letadlo Smartwings, které v této letové hladině chtělo letět.

+1/0
30.8.2019 19:35

P50e42t57r 93M33i22c44h15a58l 2650404871592

Jj, už jsem ten článek viděl. Předtím mi asi unikl. Díky za doplnění.

0/0
31.8.2019 0:07

A70r39t31u42r 61N10o55v62a79k 6672647743453

Nevíte prosím kdo je to ten Návara, připadá mi, že je to pod fake jménem sám Šimáně z Unimexu, vlastník Smartwings;-D

+2/0
30.8.2019 10:07

P30e75t62r 12M97i33c75h61a19l 2590744111182

Že by zahájil vysvětlovací kampaň na diskusi iDnes? ;-D

+1/0
30.8.2019 11:00

M17i16c68h47a42l 31Z18e73t52e74k 1472823711

Prostě, všichni v tom letadle, a hlavně posádka, měli z p***e kliku. Chování kapitána je přinejmenším šokující, hlavně jestli pokračoval do Prahy jen kvůli úspoře nákladů. Přebytečné palivo se dá před přistáním vypustit. A pokud jim ten motor vysadil kvůli palivu (příčinu nemohli za letu zjistit), klidně mohl chcípnout i ten druhý a pak by měli opravdu velký problém.:-/

+6/0
30.8.2019 7:45

K41a54r88e84l 67L21a73n57g59r 2422177340888

U B737 se opravdu palivo vypustit nedá, stroj dokáže přistát i s plnými nádržemi, zde měl v okamžiku kdy mohl přistát v Soluni nebo Aténách cca 10 tun paliva, což není ani polovina kapacity nádrží.

+7/0
30.8.2019 8:03

F77r77a98n95t37i23š35e54k 40N18á29v58a59r90a 4325696811922

tak létejte letadlem s jedním motorem a přistávejte s plnou nádrží, když je to tak bezpečné.....

Pilot udělal to nejlepší co mohl. Zvolil pokračovat, nedělat s těžším letadlem manévry, stáčení na letiště, spotřebovat všechno palivo a bezpečně přistát.

..mimochodem k Athénám by musel doprava. S nefunkčním levým motorem je stáčení doprava na pravý motor mimořádné zatížení, tak ano, mohl by dělat osmičky a dostat se tam zleva....

Ale novináři a čtenáři na idnes mají největší zkušenosti s pilotování letadla. RvRvRv

Ten pilot možná zachránil cestující které na palubě vezl před katastrofou.

0/−18
30.8.2019 7:31

F89r69a52n43t90i93š96e85k 27N51á74v98a80r79a 4685646321222

A článek mi přijde také trochu manipulativní. V jiném článku na idnes se píše že letěl v jiné letové hladině. To museli řídící letového provozu vidět na svých monitorech - protože je to rádiově propojeno a tam mají údaje o poloze a výšce.

0/−5
30.8.2019 7:37

O45n38d49ř92e51j 63Z22e95m39a93n 5450514918639

Ale ne, už se v vaši hlavě rodí konspirační teorie, no to si ještě s vámi užijeme... :-/

PS je to rádiově propojeno... Je vidět že se v tom opravdu vyznáte.

+4/0
30.8.2019 9:20
Foto

H68a71n63a 90A96n82t80o23n78o84v47á 6357729604484

Ano, letěli v nižší letové hladině, nahlásili "technical issues." V předchozím článku to bylo vysvětleno.

+4/0
30.8.2019 13:40

K63a35r46e54l 92L30a88n51g36r 2572557130958

Proč proboha pořád sem taháte Atény? Soluň má přes 3 kilometry dlouhou dráhu, navíc Thessaloniki je i vojenským letištěm a je vybaveno na takovéto nouzové přistání mnohem lépe.

Je jedno přes který motor se zatáčí, zda přes funkční nebo nefunkční, jen se musí dodržet stanovené postupy a váha letadla nehraje vůbec roli, obzvláště ne u B737, který má možnost přistát i plně naložený.

Ten pilot vystavil pasažéry neúměrnému riziku, stroj neměl certifikaci pro ETOPS 180 a katastrofu mohl svým rozhodnutím způsobit on, let na jeden motor zvyšuje s délkou letu možnost jeho poškození z hlediska tepelné koroze.

+12/−1
30.8.2019 7:40

F58r55a92n62t82i13š44e89k 81N85á83v18a42r59a 4905236291902

Když si myslíte že létat a přistávat plně zatíženým Boingem na jeden motor je bezpečné, tak nechápu smysl této diskuse.

Pokud připustíte, že to úplně tak bezpečné není a že by poslední motor mohl odejít, tak pak je nasnadě tento motor co nejméně zatěžovat.

0/−6
30.8.2019 7:44

F25r57a70n91t49i52š30e12k 22N41á24v18a86r11a 4345346291262

Jinak ten motor má MFTB 30 tisíce letových hodin. Že by se něco mohlo při letu do Prahy stát je pravděpodobnost 0,003%

0/−6
30.8.2019 7:48

F12r44a90n81t77i62š79e26k 14N93á11v17a68r59a 4215986841202

a na nouzové přistání by ta pravděpodobnost katastrofy byla vyšší. Čas sice menší, ale větší riziko, - možné tubulence, možné přerušení přistání - vyšší nároky na tah motoru.

0/−8
30.8.2019 7:53

F56r15a34n89t49i51š87e36k 13N79á60v58a88r26a 4575566321462

...při větší hmotnost - palivo v nádržích.

0/−4
30.8.2019 7:54

O22n62d76ř53e87j 54Z50e23m43a61n 5290244338759

Vy ani nevíte že si sám sobě odporujte, jak roztomilé :-)

+7/0
30.8.2019 8:55

O54n28d98ř38e75j 59Z55e63m78a96n 5110314378869

-te, odpoujete. Ten kdo tu říká že létat s jedním motorem je bezpečné, jste totiž vy.

+2/0
30.8.2019 9:04

K45a54r84e32l 47L58a32n41g32r 2112647210568

Bezpečné není táhnout letadlo 3 hodiny do Prahy na jeden motor, který dostává během tohoto letu štosy, které by v běžném režimu nedostal.

+8/0
30.8.2019 7:56

J86a31k72u13b 37N35o41v58o59t50n96ý 1104678670245

už jste mi odpověděl na kvíz níže? ;-D

+1/0
30.8.2019 10:25

P60e55t25r 11M19i95c38h20a24l 2700914901532

To nedá. :-)

+1/0
30.8.2019 11:11

P53e63t87r 80Š87t38ě82p60á50n71e69k 9712767465471

Františku, uklidnění je potřeba. Máte ve všem pravdu, udělal jste maximum a dostanete metal. Já bych v Řecku taky nepřistával, je tam bída, dluh kam se podíváš a dráha bude jak D1.

+2/0
30.8.2019 7:49

R53o26b63i32n 97Ž75i25ž30k91a 2678824466726

S jedním motorem letěl pokud vím kapitán toho letadla, ne nikdo z diskutujících.

Nicméně nebezpečné je především zamlčování problémů s letadlem a svévolné porušování předpisů, které udělaly z létání pomalu bezpečnější způsob dopravy, než kdybyste šel pěšky.

O Athénách nebyla nikde řeč, v manuálu je řečeno nejbližší vhodné letiště. Na základě kontroly s dispečerem mohlo být vyhodnoceno, že nejbezpečnější bude kterékoliv letiště ve správném směru a stavu a nebo třeba nakonec i Praha - pokud by kapitán na 100 % věděl, že příčina selhání motoru nemá s tím druhým motorem nic společného.

Rekapitulace: Stále nechápete, že hlavní prohřešek a potenciální nebezpečí nebyl samotný dolet, ale zatajování informací.

+11/0
30.8.2019 9:41

P59e79t21r83a 81M76a70l78a61k68o26v17a 1268520890834

R^R^R^

+2/0
30.8.2019 11:08

F48r64a70n52t21a 55S91t72r25n75a32d 7605956145

Víte v čem máte zásadní problém? že jste si špatně přečetl příspěvky. Nikdo totiž nevyčítá kapitánovi, kde měl přistát, jak měl přistát, jak měl točit atd... Ale všichni mu vyčítají, že neinformoval řízení letového provozu o tak zásadní věci jako je výpadek motoru! Případně cestující, ale u toho nevím, zda je to povinné.

Takže vaše osočování čtenářů idnes je neprávem, neboť se zakládá na vašem špatném pochopení probírané látky.

Přečtěte si aspoň ten článek, ke kterému je tato diskuze prosím.

Když i zkušený pracovník letového provozu má kapitánovi za zlé, že je neinformoval, proč by toho názoru neměli být i laici.

+2/0
30.8.2019 11:39

V44a25c78l12a48v 66V89a92v10r97a 3837784365197

Jak jsem už psal, a znovu opakuji.:

Pokud je to jen nepatrně možné, s ch a r t e r y zásadně nelétám. A beru v potaz nikoli cenu letenek ale osobné bezpečnost.Že mezi chartery počítám i ČSA jen doplňuji a na základě hrubých skutečností.

+1/−1
30.8.2019 2:08

J46i79ř17í 91B75r64e30z25o70l89u80b86s63k44ý 8607309794650

Vy nevíte, co je charter, co?;-D

+5/0
30.8.2019 2:15

Š43t45ě89p23á67n 59K62o96p82ř49i80v90a 6259125185212

Neví... 8-D ale zásadně s nimi nelétá.

+4/0
30.8.2019 3:28

A64r33t10u66r 40N80o43v53a44k 6902487143153

Tak zrovna tento let asi nebyla pravidelná linka, takže to byl asi charter pro cestovku, nebo se mýlím ? ČSA nemá vlastní letadla, létá to Smartwings co stejná letadla a posádky, potažmo i celou svoji kulturu charterových letů používá pro pravidelné linky ČSA, Smartwings i charterové lety, takže chápu, že pán mezi chartery počítá tak nějak i ČSA.

0/0
30.8.2019 10:04

P68e22t43r 63L47u88k22e51š 6853271

Jiří, prokazujete obdivuhodnou trpělivost:-), ale bojím se, že trolla nezvikláte. Dobře ví, že je Země dutá. Uvnitř je ještě jedna a daleko větší.

+1/0
29.8.2019 22:09

O20n18d35ř83e38j 98Z68e80m68a32n 5400444938899

S tou poslední větou raději opatrně, jde totiž o Einsteina ;-)

+2/0
29.8.2019 22:12

J98i32ř88í 11Š97t74ě62d54r92a 5840482841427

Alespoň podle docenta Langera.

0/0
30.8.2019 9:28

P12e12t59r 31H93a53r25i73p81r11a80s73a72d 75H68a17j68i21č 5781226213740

Ale k Jardovi Haškovi v blázinci se to doneslo dřív. ;-)

0/0
31.8.2019 13:06
Foto

J46a89r46o87s41l33a35v 68B49e51ň36o 2966197587730

Väčšia neviem.

Ale ťažšia by mohla byť...

0/0
29.8.2019 22:49

J77a24k70u21b 87N27o58v26o34t39n66ý 1934438240715

Pevně věřím, že pánové Návara a další nejsou zaměstnáni u Smartwings.

Jednak SW vydala silné interní upozornění zaměstnancům, že se nemají účastnit diskusí a nemají přispívat na veřejné weby, tedy znamenalo by to jejich neloajalitu k SW.

Zároveň věřím, že jejich argumentace (m.j.) 10 tunami paliva navíc a adorování kapitána vychází jen z neznalosti problému, chybného úsudku, neznalosti rizika a statistiky.

Bezpečností a rizikem se zabývám skoro 20 let v příbuzném oboru, neznám tedy detailně obor letectví, ale principy bezpečnosti jsou stejné (jinak to ani nejde).

Pokud jsou přecijen zastánci kapitána zaměstnanci SW, jde u SW o hluboký kulturně bezpečnostní problém, který, pokud se s ním nebude nic dělat, vyústí časem v havárii s fatálními následky.

+11/0
29.8.2019 22:00

F37r20a94n21t64i71š89e70k 28N55á33v40a74r83a 4645236111892

principy na silnici jsou úplně jiné než v letectví. Na silnici, když vám začne klepat motor, tak je lepší okamžitě zastavit bez ohledu na to jestli máte a nebo nemáte plnou nádrž než pokračovat v jízdě po dálnici.

0/−9
29.8.2019 22:04

J92a97k10u90b 93N61o58v22o60t79n93ý 1964198630415

proč zrovna na silnici? 8-o Nechápu.

Už jste mi odpověděl, proč podle Vaší statistiky, se po výpadku jednoho motoru stane ten druhý násobně spolehlivější?

+8/0
29.8.2019 22:07

F39r56a24n41t46i68š13e59k 68N46á79v22a43r93a 4125336491732

???

Motor má MTBF 30 tisíc hodin. Tj, že to skončí tragédií je pravděpodobnost je 0,003% a pravděpodobnost zvyšuje nebo snižuje jak ten motor budu zatěžovat. Jestli budu přistávat s plnou nebo prázdnou nádrží.

0/−10
29.8.2019 22:39

K94a43r32e76l 74L61a82n59g84r 2762917600648

To není jen o záteži motoru. Začíná to údržbou a pravidelnými kontrolami, pokračuje pravdivým vypisováním motorových knih (v tom hodně firem podvádí), v zimě vyvarování se studených startů při -5°C a nižší, nepřetěžování - douhé vyčkávání se spuštěnými motory, nestání na brzdách s motory puštěnými na plný plyn déle než je stanoveno výrobcem, úplně na konci máte zátěž za letu a ta je u letu na jeden motor přes 2,5 hodiny enormí a motor je zralý na revizi.

+6/0
29.8.2019 22:47

O24n92d83ř59e51j 27Z54e96m39a33n 5600294778609

Přesto jim jeden motor vysadil, tak malé pravděpodobnosti navzdory. Mimochodem, proč by se měla pravděpodobnost že selže druhý snížit selháním prvního? Pořád jste tu velkolepou myšlenku neobjasnil.

+9/−1
29.8.2019 22:47

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

Najdete na iDNES.cz