Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rychlovlak Alvia S 730, který vykolejil ve Španělsku, umí jet 280 km/h

Rychlovlaky Alvia patří k tomu nejrychlejšímu, co ve Španělsku jezdí po kolejích. Vlak s typovým označením Alvia S 730 je stroj pro dva typy rozchodů. Unikátní jednotka navíc umí jezdit i bez elektrického napájení, byť pomaleji.
Vlak Alvia Serie 730 (Híbrido) projíždí nádražím.

Vlak Alvia Serie 730 (Híbrido) projíždí nádražím. | foto: Renfe

Státní železniční společnost Renfe provozuje rychlovlaky s vlastním označením Alvia ve Španělsku zhruba dvě desetiletí. Firmě je zatím dodávali dva různí výrobci, novější stroje vyrábí už jen španělská společnost Talgo.

Vykolejený rychlovlak

Pro laika je poněkud složité se vyznat v označení vlaků. Vlastní označení používá státní železniční společnosti Renfe, typovou pak výrobce vlaku, madridská společnost Talgo (podobně to je v ČR i jinde).

Když jsme hledali vlak, který ve středu vykolejil u Santiaga de Compostela, zjistili jsme, že by to měl být model RENFE série 730, který tamní dráhy označují jako Alvia Serie 730 (Híbrido). Na webu výrobce vlaku se však o podobném vlaku podrobněji nehovoří, neboť jsme později zjistili, že vznikl dodatečnou přestavbou typu Renfe 130.

Přestavbou pasažérského oddílu na motorový (motor 12V4000R43L) vznikla jedinečná dieselelektrická jednotka. Tedy vlak, který zvládne jet po elektrifikovaných tratích a bez zastavení přepnout na naftu, který je schopen provozu na vysokorychlostní (normálněrozhodné) i běžné iberské (širokorozchodné) trati.

Přetavbou vzrostla hmotnost z 312 na 385 tun. Kapacita jednotky poklesla z 299 na 262 sedících pasažérů. Konsorcium firem Petentes Talgo-Bombardier přestavělo 15 vlaků za přibližně 2020 mil. korun (78 mil. Euro). 

Vykolejený Alvia S 730 (Talgo T250 Dual) byl v provozu od roku 2012 a Renfe si jej pořídila, aby mohla nabídnout univerzální vlak pro vysokorychlostní tratě a zároveň pro další oblasti Španělska, kam se zatím tyto tratě nerozšířily.

Vedle alvií jezdí po více než dva tisíce kilometrů dlouhých vysokorychlostních tratích ve Španělsku ještě rychlejší stroje AVE, které mají povolenou cestovní rychlost 300 km/h, ale umějí uhánět i více. Stejné je to i s nejrychlejšími alviemi. Ty mají v rodokmenu nevyšší rychlost až 280 km/h, ale v reálném provozu nesmějí překročit 250 km/h.

Tato rychlost je v případě vlaku Alvia S 730 navíc určena pouze pro vysokorychlostní tratě s 25kV AC soustavou (v toto případě má trakční výkon 4 800 kW).

Kde je stroj nucen využít 3kV DC (4 000 kW) vedení, sníží rychlost na 220 km/h. Se vznětovým motorem pak může dosáhnout nejvyšší povolené rychlosti 180 km/h (3 600 kW). Stroj je přitom schopen plynule bez zastavení přepínat z jednoho pohonu na druhý.

Předchozí zmíněné maximální rychlosti přitom samozřejmě platí pro úseky, kde je taková rychlost povolena. Při středečním neštěstí však byla povolená rychlost daného úseku překonána možná až dvojnásobně (více v tomto článku).

Normálně i širokorozchodně

Vlak má vedle dvousystémového elektrického pohonu s přídavným vznětovým motorem také  další zajímavou schopnost, která jej činí unikátním ve světovém měřítku. Umí totiž využít dva typy rozchodů. Samozřejmá je pro něj jízda po vysokorychlostních tratích o rozchodu 1435 mm.  Navíc zvládá také tzv. iberský rozchod 1668 mm používaný na běžných  tratích Španělska a  Portugalska. 

Změna rozchodu přitom probíhá poměrně plynule na k tomu určených zařízeních, kde se však nemění podvozek, ale pouze se pomocí speciálního mechanismu kola jakoby posunou a zamknou v nové poloze. Vše probíhá plynule při rychlosti 15 km za hodinu.

Rychlovlakem na EXPO

Španělská vysokorychlostní železnice začala jezdit v dubnu 1992 mezi Madridem a Sevillou, kde se tehdy konala výstava EXPO. Španělská státní železniční společnost RENFE provozuje na dálkových tratích rychlovlaky AVE, Alvia, Altaria, Alaris, Euromed, Talgo, Arco a noční linky Trenthotel a Star.

Zdroj: ČTK

Tuto technologii využívají i jiné vlaky, protože tento systém nazývaný Talgo RD přinesla firma už v roce 1968.

Rychlejší cestování

Španělská Renfe v současné době používá v řadě Alvia modely 120, 130, a 730, které se liší technickým i vnitřním vybavením. Poslední zmíněný typ nabízí 48 míst v první a 216 míst ve druhé třídě.

Maximální délka vlaku může dosáhnout 183 metrů při zapojení 11 vagonů pro cestující. Souprava má v nejvyšším místě výšku 2,96 metru a široká je 4 metry. Hmotnost prázdného stroje je 354 tun, maximální zatížení pak činí 385 tun. Vlak je obousměrný, takže jej není třeba pro cestu zpět otáčet. Má tedy na obou koncích lokomotivy

Soupravy jsou v provozu od června 2012 a pomohly zrychlit cestu na trati Madrid - A Coruña o necelou hodinu.

Nehodu vlaku zachytila kamera. Podívejte se:

Jak se "na dálku" kontroluje rychlost vlaku

Technické zajištění bezpečného provozu na železnici je velmi komplikovaný systém, který se v jednotlivých zemích vyvíjel od vzniku železniční dopravy (na území ČR od  poloviny 19. stol.). Zabezpečovací systémy se pochopitelně neustále vylepšují.

V dobách, kdy ještě neexistovalo dálkové (telegrafické) spojení, bylo hlavním technickým bezpečnostním opatřením vypravování vlaků podle jízdního řádu. Časté srážky protijedoucích vlaků na tehdy jednokolejných tratích si  "vynutily" zavedení pravidel pro měření času, kdy se místní (astronomické, bohužel velmi nepřesné) časy nahradily jednotným údajem v časovém pásmu. Součástí systému je GMT (Greenwich Mean Time).

Z historických důvodů existuje v Evropě dvacet národních zabezpečovacích systémů. Donedávna to znamenalo, že na státní hranici se musely přepřahat lokomotivy (nebo lokomotiva obsahovala několik zabezpečovacích systémů). Aby to nebylo nutné, buduje se Jednotný evropský systém pro řízení dopravy – ERTMS (European Traffic Management System).  Díky ERTMS vlak sestavený ve Francii dojede bez jakýchkoliv technických úprav (zejména přepřahání lokomotiv na hranicích) třeba do Varšavy v Polsku.

Součástí ERTMS je zejména ETCS (European Train Control System neboli evropský systém vedení vlaku) a GSM-R (Global System for Mobile Communication for Railway – komunikační systém pro hlasové i datové služby na železnici).

Technologie GSM-R nově umožňuje dispečerům kontrolovat parametry jízdy vlaku včetně rychlosti. Pokud by dispečeři zaznamenali překročení rychlosti, tak v krajním případě mohou zastavit vlak.

K tomu, aby za­bez­­­pečovač správně fungoval, musí být příslušnou technikou vybavena trať i vozidla. Náklady na tento krok jsou poměrně vysoké a mohou dosáhnout až 10 milionů korun za jednu instalaci. 

V ČR bude ERTMS  v běžném provozu od podzimu 2014. Pilotní projekt proběhl v úseku Poříčany – Kolín. První úsek se nachází na trati z Kolína do Břeclavi přes Českou Třebovou. České dráhy mají tímto zabezpečovačem vybaveny zejména lokomotivy vlaků třídy EC (např. 162, 151, 163 a 380) a jednotky 471 (City Elefant). 

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Severoamerické kosatky nosí na hlavě mrtvé lososy. Už zase. Proč to dělají?

Kdybyste začali chodit po ulici s mrtvou rybou na hlavě, nejspíš by vás lidé považovali za blázny. Mezi kosatkami z okolí Pudgetova zálivu to zjevně neplatí. Nosí rybí klobouky už podruhé. Zoologové...

5. prosince 2024

Komáři se proměnili v létající injekční stříkačky s vakcínou

Štípnutí komárem tentokrát nepřenáší nákazu, ale člověku naopak zajistí odolnost vůči jedné z největších metel lidstva – malárii. Vědci cíleně poškodili dědičnou informaci prvoka tak, aby zahynul...

4. prosince 2024

Vybíráme nový televizor pod stromeček. Jak se vyznat v záplavě možností?

Televizor nepatří mezi nejmenší investice a zároveň jej neměníme příliš často. Je tedy dobré věnovat výběru patřičnou pozornost. V následujících kapitolách vás volbou televizoru stručně a přehledně...

2. prosince 2024

Výrobci TV utíkají od Googlu. Titan potěšil rychlostí, zaskočil reklamou

Vyzkoušeli jsme televizor s novým operačním systémem Titan, jenž postupně nahradí Google TV v televizorech Philips. V budoucnu se však může objevit i v přístrojích jiných značek. Je to v Evropě...

4. prosince 2024

Jak Sovětský svaz napadl neutrální Finsko a co byl mainilský incident

Zimní válka proti Finsku byla jednou z dobyvačných válek vedených Moskvou. Cílem zimní války bylo připojit menší část finského území k Sovětskému svazu a na té větší ustanovit loutkovou Finskou...

5. prosince 2024

Američané za druhé světové války ukázali cestu, po které se vydat s vrtulníky

Během druhé světové války se dočkaly operačního nasazení tři typy amerických vrtulníků. Nový druh vojenské letecké techniky se teprve rozvíjel, obecně se v té době jednalo o stroje lehké s malou...

8. prosince 2024

Před 100 lety se zrodila z blízkovýchodního chaosu Sýrie. Ve zmatku je dodnes

Před 100 lety, na začátku prosince 1924, se zrodil z blízkovýchodního chaosu způsobeného politikou velmocí, zejména Francie a Británie, „de facto“ stát Sýrie, „de iure“ byl ustanoven o pár dní...

8. prosince 2024

KVÍZ: Soutěžní kvíz o knihu: Boom AI začal před dvěma lety, co o něm víte?

Soutěž

Už dva roky se zžíváme se generativní umělou inteligencí. Vyzkoušejte se, zda si pamatujete, co vše nám přináší. Můžete vyhrát knihu „Proč se nebát umělé inteligence?“ Pravidla soutěží najdete...

vydáno 8. prosince 2024

Beneš nadbíhal bolševikům už před 100 lety. Podobně jako Mussolinimu

Před 100 lety se dostala na veřejnost informace o tom, že Československo začalo diplomaticky mnohem intenzivněji komunikovat se Sovětský svazem. Iniciativa ministra zahraničí Edvarda Beneše vzbudila...

7. prosince 2024

Patrik Hartl odstupuje ze StarDance, vrátí se Lucie Vondráčková

Po důkladném zvážení a na doporučení lékařů se spisovatel Patrik Hartl rozhodl ukončit svoje účinkování v taneční...

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...