Kim jako chudý příbuzný
Když vyrazí vlakem na cesty severokorejský diktátor Kim Čong-un, mají média několik dní o čem psát. Vypadá to, že na humbuku kolem těchto výjezdů si komunistická propaganda náležitě smlsne. Ale podívejme se na Kimův vlak.
Dá se říci, že je to historická souprava, vagony totiž Kim Ir-senovi věnoval v padesátých letech 20. století sám Stalin. Vagony jsou sice pancéřované, věk je na nich ovšem znát, severokorejská souprava může jet rychlostí jen 60 kilometrů za hodinu. To však nebránilo dědečkovi současného diktátora cestovat se svým vlakem až do Evropy. Třeba do Československa dorazil hned dvakrát, naposledy v roce 1984. Z toho vyplývá, že vagony musí být uzpůsobeny pro výměnu podvozků ze širokého rozchodu (1520 mm) na normální (1435 mm).
Záběr z železničního vagonu, kterým 4. června 1984 cestovala z Děčína do Prahy korejská stranická a státní delegace vedená generálním tajemníkem ÚV Korejské strany práce a prezidentem KLDR Kim Ir-senem. Vlevo od Kim Ir-sena Vasil Biľak, naproti ministr zahraničních věcí Bohuslav Chňoupek. Obložení vagonu je ještě tmavé, křesla jsou původní.
Oproti Putinovi se Kimové nikdy svým vlakem netajili, snímky a záběry však existují jen z jednoho vagonu, kde severokorejští diktátoři vítali své hosty. Interiér se za desítky let proměnil, třeba barva obložení byla při návštěvě československých komunistických pohlavárů tmavá, za Kim-Čong-ila zesvětlela, a zůstala tak dodnes.
Vyměnilo se i posezení pro hosty, dřevěná křesílka vystřídaly kožené pohovky. Kim Čong-il seděl ve žlutých, jeho syn však vyměnil potahy za fialové. Na stěně v čele vagonu přibyla LCD obrazovka a na psacím stole pak notebook.
Zatímco Kim Čong-il sedával ve žlutých křeslech, jeho syn Kim Čong-un je nechal přečalounit.
Také Kimův vlak má, alespoň na severokorejských kolejích, absolutní přednost. V této totalitní zemi to jde ovšem tak daleko, že v okamžiku, kdy se má pojízdná pevnost dát do pohybu, z příslušné tratě se musí uklidit všechny ostatní civilní vlaky.
Lidé, kteří mohli, ať už s Kim Ir-senem nebo Kim Čong-ilem, zvláštním vlakem jet, mluvili o tom, že v soupravě byl pokaždé dostatek kvalitního jídla a pití. Ruský úředník Konstantin Pulikovskij tvrdil, že v roce 2001, tedy v době, kdy byl v Severní Koreji hladomor a umírali tisíce lidí, bylo v Kimově vlaku možné si objednat cokoli z korejské, ruské, čínské, japonské a francouzské kuchyně. Samozřejmě včetně francouzských vín.
Dá se předpokládat, že obrana Kimova „Sonderzugu“ bude sofistikovanější než v padesátých letech. Snímek z roku 2011 ukazuje jeden vagon s posuvnou střechou. Můžeme jen spekulovat, jestli se v prostoru pod ní ukrývají radary, protiletadlová obrana nebo jen manuální klimatizace na severokorejský způsob.