Putinův Vlak přízrak
Ruský diktátor Vladimir Putin si začal svůj svůj vlak stavět už na počátku 21. století a jeho stavba stále není ukončena. Do dnešní dnů měl podle odhadů stát přes miliardu rublů, v přepočtu kolem 77 milionů dolarů. Podobnost s Hitlerovým vlakem je až zarážející.
Putinův vlak obvykle táhnou dvě dieselové lokomotivy, třetí je na konci vlaku. Dieselové proto, kdyby v síti Ruských železnic vypadlo napájení trakčního vedení. Že by obavy ze sabotáže?
Vlak se skládá minimálně z 11 vagonů. V prvním je konferenční místnost, v dalších najdeme posilovnu, masážní a kosmetický salon a turecké lázně. Dva vagony slouží pro prezidentův doprovod a jeden jako restaurační vůz. Nejméně čtyři vozy slouží výhradně Putinovi, z nichž jeden je jídelní. Na konci vlaku je pak řazený vagon pro společenské akce.
Součástí jednoho vagonu je posilovna, kosmetický a masážní salon a turecké lázně.
Vozy jsou samozřejmě pancéřované. Stěny a okna jsou odolné minimálně proti střele z AK-47 nebo odstřelovací pušky Dragunov, všechno však nasvědčuje tomu, že balistická ochrana bude daleko silnější. Dokazuje to třeba i váha jednoho vagonu, přes 100 tun. To je dvakrát více než u vozů pro obyčejné cestující.
Podle investigativních novinářů z Dossier Centra, které je napojeno na Michaila Chodorkovského, používá Putin pro svůj vlak několik soukromých nádraží. Jedno podědil ještě po Stalinovi v centru Moskvy u Jaroslavského nádraží, další je však nově postavené na několikakilometrové vlečce u prezidentovy rezidence (a domu jeho milenky Aliny Kabajevové) u města Valdaj asi dvě hodiny jízdy severně od metropole. Na leteckých snímcích je vidět heliport těsně vedle peronu. Putin prý těch posledních pár kilometrů odmítá jezdit autem.
VIP stanice stojí v Moskvě na okraji Jaroslavkého nádraží.
Pohyb Putinova vlaku se nedá vystopovat, ruští šotouši mu přezdívají Vlak přízrak. Podle nich se nejčastěji pohybuje na trase Moskva – Valdaj, Moskva – Petrohrad nebo Moskva – Soči. Poznat se dá především podle speciálních antén na střeše několika vagonů. Dosahuje rychlosti 160 kilometrů za hodinu, a když je na kolejích, má absolutní přednost.