Ve vesmíru mají šanci i malé firmy, říká šéf veletrhu Toulouse Space Show

  16:05aktualizováno  16:05
„Chceme kosmické technologie dostat do běžného života,“ říká v exkluzivním rozhovoru pro Technet.cz prezident agentury pořádající veletrh Toulouse Space Show Jean-Yves Le Galle.

Velín CNES | foto: CNES

V Toulouse právě probíhá největší výstava kosmických technologií v Evropě Toulouse Space Show. Na místě je Ondřej Mirovský, expert EU programu pro vědu a výzkum v kosmonautice z Technologického centra AV ČR, který na začátku veletrhu vyzpovídal šéfa pořádající agentury CNES Jean-Yves Le Galla. Národní centrum pro studium vesmíru (CNES - Centre National d'Études Spatiales) stojí například za úspěšným vývojem rakety Arianne.

Pane prezidente, jsme v Toulouse, které je považováno za evropské hlavní město letectví a kosmonautiky. Jak se jím vlastně stalo?
Je to dáno historickým kontextem ve vztahu k místnímu letišti Blagnac, kde se dlouhodobě rozvíjelo letectví. V šedesátých letech minulého století došlo k rozhodnutí připojit k letecké technice také rozvoj kosmických technologií, a to nejen ve spojitosti s jejich potřebností pro vojenské účely. Proto byl také CNES primárně situován do Toulouse. Dnes jsou vidět plody tohoto prozíravého rozhodnutí. Padesát firem různých velikostí zde zaměstnává 15 tisíc lidí, a to přímo na kosmických technologiích.

Toulouse Space Show

Je to největší pravidelná akce svého druhu v Evropě. Koná se nedaleko ústředí společnosti Airbus.

Kromě největšího evropského výrobce letadel zde sídlí také ústředí satelitního systému SPOT i francouzské Národní centrum pro studium vesmíru.

Jean-Yves Le Galle

Jean – Yves Le Galle, prezident CNES.

CNES vznikla roku 1961 z iniciativy tehdejšího francouzského prezidenta Charlese de Gaulla. Jako organizace zastřešující veškeré kosmické aktivity Francie byla založena do značné míry jako obdoba americké NASA.

Asi nejznámějším výsledkem práce CNES je v současné době typová řada raket Arianne.

Co tedy bylo hlavním faktorem pro Toulouse? Politické rozhodnutí, nebo už dané zaměření místního průmyslu a výzkumu?
Je to mix obojího. Hlavní bylo samozřejmě vládní rozhodnutí, ale to by nepadlo bez dlouhodobě prokazovaných kvalit místních firem.

Během zahájení konference padla zmínka o tom, že mnoho oborů kosmických aplikací se narodilo v Toulouse. O které jde?
Vše, co je spojeno s dnešním vědeckým oborem pozorování Země, má počátek tady v Toulouse. Jde o meteorologii a předpovídání počasí pomocí družic, ale výrazně jsme zasáhli také do oceánografie. A právě tento obor je naším rodinným stříbrem, což dokazují naše nejmodernější družice SPOT 6 a 7 (rozlišení 150 centimetrů) nebo Pleiades (rozlišení 50 centimetrů). Podobně jsme definovali obor lokalizace pomocí družicových systémů, který znáte jako Galileo. Je logické, že při takové koncentraci výzkumu a průmyslu se dnes v Toulouse odehrává rozvoj mnoha oborů, které podporují Evropské kosmické programy.

Jak vnímáte příležitosti pro menší země EU, například pro Českou republiku?
Přítomnost sídla Galilea v Praze je dobrým impulsem a počátkem mnoha věcí. Na jeho působení se může navázat mnoho firem a vytvořit zcela nové prostředí pro rozvoj celého oboru navigace. Je to velká příležitost pro Českou republiku.

Všiml jsem si, že hodně hovoříte o spolupráci s malým a středním podnikáním. Je to něco specifického právě pro kosmonautiku?
Ano, je to pro nás velký přínos. Pro CNES, Airbus a další velké společnosti pracují desítky malých středních a podniků. V tomto oboru je potřeba neustále něco vymýšlet a přinášet nové impulsy a na to je mix prostředí mezí velkým firmami a malými dodavateli ideální.

Jaké jsou podle vašeho názoru aktuální klíčové výzvy pro celý obor kosmonautiky?
Celý obor je stále populárnější a s tím souvisí, že vše má být levnější a dostupnější. A to jsou přesně věci, na kterých nyní pracujeme například u nosičů, družic, efektivnějších pohonů a podobně. Naším cílem je dostávat kosmické aplikace do denního života všech lidí, aby naše společnost mohla naplno využívat všechen jejich kladný přínos. Klíčovým slovem dneška je dostupnost.

Autor:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. bude zahájen postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Poslední přistání chtěli utajit. Přístroje se tak třásly, že nešly odečíst

Do přistání zbývá 20 sekund a i teď přijde celá akce kapitánovi Kallbachovi jako šílený nápad. Krátká a ještě ke všemu...

Příprava na šílené přistání. IL-62 bude doslova lízat vrcholky stromů

Osmdesátitunový Iljušin IL-62 přistál na hrbolaté travnaté louce na kopci za lesem. To není začátek nepovedeného vtipu,...

Nejlepší zkratka, kterou neznáte. Snímek obrazovky oříznete za sekundu

Jak nejrychleji udělat screenshot? Na vytvoření snímku obrazovky existuje řada specializovaných programů. Pokud ale...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fatální omyl. Jak Američané napadli Rusy a zabili generála Kotova

Mezi nepříjemné válečné omyly patří střelba do vlastních řad, případně po spojencích. Jedna taková událost se stala i...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Když se luxus začal měnit v přeplněný autobus. Jak se létalo před 30 lety

První letenky za pár stovek, nekuřácké lety, zákaz tekutin na palubě, přísnější prohlídky na letištích. Přečtěte si, co...

Odmítli s ním létat, aerolinka ho podržela. První černoch pilotem

V roce 1956 se manažeři společnosti New York Airways rozhodli, že pro zvýšení publicity prolomí segregační opatření v...

Za pád 737 MAX v Indonésii může 9 chyb: Boeing, FAA, mechanici i piloti

Nehodu letounu Boeing 737 MAX indonéské společnosti Lion Air, který se loni v říjnu zřítil do Jávského moře, způsobily...

Lhal jsem úřadům, psal pilot Boeingu už dva roky před nehodou 737 Max

Testovací piloti firmy Boeing měli výrazné pochybnosti o systému MCAS, který v rámci vývoje nového letadla 737 Max...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz