Neděle 17. ledna 2021, svátek má Drahoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 17. ledna 2021 Drahoslav

Hitlerovy „létající vlaky“ ukázaly cestu dalším rychlovlakům

Patří ke světovým železničním legendám a měnily svět železnice stejně jako Orient Express, britská rekordmanka Mallard, rychlovlaky TGV nebo Pendolina s naklápěcí skříní. Někdy jsou označovány za první rychlovlaky na světě a určitě jsou předskokany moderní vysokorychlostní železnice.

Vlak s neobvyklým aerodynamickým čelem se skosenou střechou a elegantním nátěrem v krémové a fialové barvě vyhrazený jen luxusním expresům musel na trati vzbuzovat pozornost. Od 15. května spojoval Berlín s Hamburkem a vysloužil si přezdívku „Létající Hamburčan“. Prototyp označení VT 877 nabízel 98 míst ve 2. třídě, byl 42 metrů dlouhý a vážil 77 tun. Měl dva motory Maybach s výkonem 604 kW a elektrický přenos výkonu. Trakční byl střední podvozek. Dodnes se zachovalo jen několik metrů dlouhé torzo v železničním muzeu DB v Norimberku. | foto: Archiv Petr Štáhlavský

Tyto stroje se staly inspirací pro mnohé železnice po celé Evropě. Jako u mnoha legend byl však jejich „život“ krátký.

„Fligende Züge“ neboli „létající vlaky“ znamenaly ve 30. letech 20. století skutečnou revoluci na železnici. Nabízely nevšední pohodlí, ale především do té doby nevídanou rychlost cestování. Nacistické Německo se jimi chlubilo, aby demonstrovalo úspěchy pod vedením Vůdce, stejně jako to činilo u jiných projektů, třeba konstrukce obřích luxusních vzducholodí, výstavby dálnic, zahájení televizního vysílání a mnoha dalších věcí, jejichž vznik lze vysledovat v časech před nástupem nacistů k moci.

Vývoj rychlých motorových vozů pro budoucí „létající vlaky“ začal v únoru 1931, když Německé říšské dráhy (Deutsche Reichsbahn) objednaly u společnosti WUMAG v lužickém Zhořelci první dvouvozovou jednotku za 322 126 tehdejších říšských marek. První zkušební jízdy se uskutečnily již koncem roku 1932. Adolf Hitler se stal říšským kancléřem 30. ledna 1933.

Motorové „rychlovlaky“ slavily v Německu velký úspěch. Do 22. srpna 1939, kdy byl jejich provoz kvůli přípravám na válku s Polskem zastaven, bylo vyrobeno 35 motorových jednotek několika různých typů a tři elektrické jednotky. Od roku 1933, kdy byl zaveden první pár spojů mezi Berlínem a Hamburkem s denním výkonem pouhých 586 kilometrů, se do léta 1939 rozrostl provoz „létajících vlaků“ na 40 spojů, které denně ujely téměř 19 000 kilometrů. Nejdelší trasou s 880 kilometry bylo spojení Berlína s Basilejí. „Létající expres“ ji tenkrát zvládl přes Erfurt za 9 hodin, dnes ta samá cesta – ale přes Braunschweig – trvá rychlovlaku ICE 7 a čtvrt hodiny.

Fascinující byly tehdy dosažené rychlosti. Ta maximální představovala neskutečných 160 km/h. Díky tomu v roce 1939 dosahovalo 25 z oněch 40 spojů průměrnou rychlost 100 km/h a víc. V Československu tenkrát dosahovaly „parní“ expresy pouze na několika málo úsecích maximální stokilometrovou rychlost a pouze jeden pár vlaků, legendární Slovenská strela provozovaná lehkými motorovými vozy, měl maximální rychlost 130 km/h. Mezi Prahou a Bratislavou dosahovala cestovní rychlost 92 km/h.

„Létající Hamburčan“ zvládl v roce 1933 cestu mezi Berlínem a Hamburkem (287 km) za 2 h. 18 min. cestovní rychlostí 125 km/h. Tehdy nejrychlejší expres s parní lokomotivou potřeboval na cestu 2 h. 59 min. a současný rychlovlak ICE ji zvládne za hodinu a tři čtvrtě. Kvůli „dětským nemocem“ byl však z počátku často nahrazován klasickou „parní“ soupravou. Přesto slavil úspěch a DRG v roce 1935 zařadila do provozu dalších 13 vylepšených jednotek typu „Hamburg“. Byly delší, komfortnější (pouze 77 míst) a měly nové čelo charakteristické pro všechny další předválečné německé „rychlovlaky“.

Slibný vývoj „létajících vlaků“ zastavila zničující válka. Výroba dalších již objednaných jednotek byla zrušena ve prospěch válečných potřeb a poslední největší před válkou plánovaný čtyřvozový vlak typu „Mnichov“ zůstal jen v plánech. Úspěšné a oblíbené expresy byly odstaveny a do provozu se vrátily až po světové válce. V bývalé Německé demokratické republice vydržely poslední z nich v provozu až do roku 1980.

Autor:

Největší veletrh spotřební elektroniky CES, který se tradičně koná v Las Vegas, proběhne letos zcela online v termínu 11.-14. 1.

  • Nejčtenější

Kdo je tu kapitán? Výměna rolí v kokpitu vedla k tragickému konci

Vymyšlené příběhy z vojny obvykle nikoho život nestojí. Ale před třiceti lety na letišti přispěly ke smrti několika...

Tři cestující přišli o hlavu. Nehoda, která dopadla lépe, než mohla

Před 30 lety došlo v Detroitu k nevšední události. Byla to nehoda, do které se zapletly dva stroje jedné letecké...

Válka v jednom čísle. Jak Sověti na papíře vyhráli nad Západem

Sověti vyvinuli na přelomu 60. a 70. let analytickou metodu, která měla umožnit snadné srovnání vojenské techniky...

Rezervace očkování je plná zbytečných chyb. Způsobila i pád celého systému

Státní web na rezervaci očkování proti covidu-19 byl plný úplně základních chyb a zbytečných komplikací. Navíc začal...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dakota všem vytřela zrak. A s turbovrtulovými motory dvakrát

Žádný jiný typ letadla se délkou aktivní služby nemůže vyrovnat slavné americké Dakotě, jejíž historie se začala psát...

TEST olejů: nejhorší je kokosový, zdravější je i sádlo

Premium Na smažení a fritování, do salátů, omáček i dresinků... Do velkého srovnání olejů a tuků jsme vybrali dvacet výrobků....

Život s Ester. Není úplně málo komplikovaná, přiznává trenér Bank

Premium Je to už pět let, co od svého bratra Ondřeje přesedlal jako trenér k Ester Ledecké. Dovedl ji k olympijskému zlatu v...

Expremiér Sobotka se vrátil do pražských Stodůlek. Pořídil si byt v paneláku

Premium Expremiér Bohuslav Sobotka se v tichosti vrátil z Moravy, kam se uchýlil po odchodu z politiky, do Prahy. Jak zjistila...

  • Další z rubriky

Přivezla toaletu na ISS, nyní popelářská loď Cygnus shoří v atmosféře

Vesmírná loď Cygnus, která na začátku října vynesla k ISS náklad včetně nové toalety, se ve středu ráno odpoutala od...

Kdo je tu kapitán? Výměna rolí v kokpitu vedla k tragickému konci

Vymyšlené příběhy z vojny obvykle nikoho život nestojí. Ale před třiceti lety na letišti přispěly ke smrti několika...

Kolejové autobusy zachránily lokálky před rušením, dnes už se nevyrábějí

Místní dráhy, která byly budovány na sklonku věku páry, daly vzniknout speciálnímu druhu kolejových vozidel. Kolejové...

Pozitivní efekt pandemie? Brutálně urychlila vývoj i využívání technologií

Deset let rozvoje za osm týdnů, desetinásobek rozšíření za patnáct dní. Výzkumná agentura CTA, která pořádá největší...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

WhatsApp si znepřátelil uživatele. Hromadně přecházejí na jiné platformy

Začátkem února vstoupí v platnost nové podmínky oblíbené chatovací aplikace WhatsApp, které umožní sdílet řadu nových...

Vágner ulovil Nechranického krokodýla. Bájná štika vzdorovala několik dní

Jakub Vágner procestoval svět v honbě za gigantickými a vzácnými rybami. V minisérii České televize pátrá po legendách...

Vytetovaná sexuální instrukce zaráží i mého gynekologa, líčila dívka

Nesedí k ní, ale onen vulgární sexuální povel má na podbřišku opravdu vytetovaný. Vznikl jako rozpustilá, hrdá,...

Evropě hrozil masivní blackout. Rakušané narychlo zapojili jádro i uhlí

Kvůli silnému poklesu frekvence v elektrické přenosové soustavě hrozil v pátek Evropě masivní výpadek dodávek...

Dopisy od Němcové jeho žena spálila, říká potomkyně spisovatelčina milence

Irena Maňáková promluvila o vztahu svého předka Václava Bolemíra Nebeského s Boženou Němcovou. Básník byl jedním z...