Tentokrát bez kabrioletu. Nejsilnější raketu čeká první komerční let

  10:34aktualizováno  10:34
Po testovacím letu s kabrioletem se raketa Falcon Heavy poprvé vydá na komerční let.

Falcon Heavy u startovní rampy LC-39A | foto: SpaceX

Nejvýkonnější dnes fungují raketa, Falcon Heavy společnosti SpaceX, zažije svůj první komerční let zřejmě v druhém dubnovém týdnu. Televizi CNBC (a později i dalším médiím) to tvrdí nejmenované zdroje, které znají plány společnosti SpaceX. Byl by to první start od prvního zkušebního letu, který na oběžnou dráhu kolem Slunce poslal elektromobil.

Start podle těchto informací neproběhne dříve než v 7. dubna ve 22:36 světového času. Již delší dobu se ví, že náklad bude tvořit satelit Arabsat 6A, tedy komerční telekomunikační satelit, který pro společnost Arabsat postavil Lockheed Martin. Podle původních plánů měl start proběhnout v posledním kvartálu roku 2018. 

Satelit má hmotnost zhruba šest tun a měl by poskytovat televizní, internetový a telefonní signál zákazníkům v částech Středního východu, Afriky a Evropě. Profile letu je poměrně obvyklý: Falcon Heavy satelit vynese na tvz. GTO orbit, tedy přechodový orbit na cestě k jeho konečnému cíli, tedy na geostacionární dráhu zhruba 36 tisíc kilometrů nad povrchem Země. (Pro informaci, přímo na geostacionární dráhu by měl mít Falcon Heavy maximální nosnost cca 13 tun, na GTO cca 22 tun. Výkony výrazně ovlivňují parametry letu jako například to, zda se plánuje přistání všech tří stupňů atd.). 

Fotogalerie

Cena za start nebyla zveřejněna, podle dostupných údajů se cena za start Falconu Heavy pohybuje někde mezi 90 a 150 miliony dolarů. Z objednaných startů Falconu Heavy známe cenu pouze jedné smlouvy, a to s americkým letectvem, které SpaceX zaplatí za start satelitu Command-52 130 milionů dolarů.

První stupeň Falconu Heavy je velmi zjednoduše řečeno sestaven ze tří prvních stupňů Falconu 9, které (především středový) ovšem musely projít značnými konstrukčními úpravami. Při většině misí by se všechny tři stupně měly vrátit na Zem a být připraveny k dalšímu použití tak, jako tomu bylo při zkušebním letu. Více si můžete přečíst v našem starším článku.

 

Nejčtenější

Ochranka prezidenta Putina mate GPS. Lodě se přemístily na pevninu

Obrázek ukazuje pozice rušených lodí na letišti ruského města Gelendžik, ležící...

Americká nezisková organizace C4ADS si všimla, že když se ruský prezident Vladimir Putin přiblíží k přístavu, satelitní...

USA budují Vesmírné síly. Evropa ani Rusko nemají potřebné technologie

Nejsilnější raketou současnosti je Falcon Heavy od společností SpaceX. Motory...

K zahájení budování samostatných Vesmírných sil Spojených států zbývá už pouze jeden legislativní krůček. Základní...

Neuvěřitelné množství chyb! Jako zázrakem většina lidí havárii přežila

Pohled na kokpit, patrný je splasklý skluz. Boeing 707 společnosti BOAC...

Piloti letu BA712 společnosti BOAC udělali koncem šedesátých let jednu fatální chybu. Neaktivovali hasicí zařízení...

OBRAZEM: „Největší“ letadlo světa se vydalo na svůj první let

První let stroje Stratolaunch (13. duben 2019)

Speciální letadlo Stratolaunch, které bude sloužit jako platforma pro vypouštění kosmických raket, absolvovalo v sobotu...

Přistál, ale neudržel se. SpaceX přišla o centrální stupeň rakety

Falcon Heavy u startovní rampy LC-39A

Společnost SpaceX přišla o prostřední stupeň rakety Falcon Heavy. Incident se stal až po návratu z kosmu, když nosič...

Další z rubriky

Jak vydělat na boji s oxidem uhličitým? Snad výrobou benzínu ze vzduchu

Podoba navrhovaného projektu firmy Carbon Engineering, který by měl z atmosféry...

Společnost Carbon Engineering dostala od velkých těžařských společností peníze na rozvoj technologie pro získávání...

Jak se přenášely fotografie na dálku pomocí telegrafu

Obraz přenesený „methodou Bortini-Ascoli-ovou“.

Posílat obrázky telegramem zní možná na pohled nesmyslně, ve skutečnosti to samozřejmě možné bylo. A to s využitím...

Letuška se mohla zachránit, vrátila se však do plamenů pro cestující

Letoun Boeing 707 společnosti BOAC imatrikulace G-ARWE v plamenech na letišti...

Oheň z poškozeného motoru vedl osmého dubna 1968 ke strašlivé havárii Boeingu 707 v Londýně. Těsně po nouzovém přistání...

Jak připravit dítě na očkování, aby nemělo strach z lékaře?
Jak připravit dítě na očkování, aby nemělo strach z lékaře?

Očkování absolvují malé děti v prvních letech života hned několikrát. Zpočátku si to ani neuvědomují, později už mohou mít „vypěstovaný“ strach z toho, že to bude bolet. Nervozita rodičů jim nepřidává. Jak bychom měli své dítě připravit na očkování, aby se nebálo a zvládlo tuto povinnou (a nemilou) událost co nejlépe?

Najdete na iDNES.cz