Falcon Heavy u startovní rampy LC-39A

Falcon Heavy u startovní rampy LC-39A | foto: SpaceX

Tentokrát bez kabrioletu. Nejsilnější raketu čeká první komerční let

  • 17
Po testovacím letu s kabrioletem se raketa Falcon Heavy poprvé vydá na komerční let.

Nejvýkonnější dnes fungují raketa, Falcon Heavy společnosti SpaceX, zažije svůj první komerční let zřejmě v druhém dubnovém týdnu. Televizi CNBC (a později i dalším médiím) to tvrdí nejmenované zdroje, které znají plány společnosti SpaceX. Byl by to první start od prvního zkušebního letu, který na oběžnou dráhu kolem Slunce poslal elektromobil.

Start podle těchto informací neproběhne dříve než v 7. dubna ve 22:36 světového času. Již delší dobu se ví, že náklad bude tvořit satelit Arabsat 6A, tedy komerční telekomunikační satelit, který pro společnost Arabsat postavil Lockheed Martin. Podle původních plánů měl start proběhnout v posledním kvartálu roku 2018. 

Satelit má hmotnost zhruba šest tun a měl by poskytovat televizní, internetový a telefonní signál zákazníkům v částech Středního východu, Afriky a Evropě. Profile letu je poměrně obvyklý: Falcon Heavy satelit vynese na tvz. GTO orbit, tedy přechodový orbit na cestě k jeho konečnému cíli, tedy na geostacionární dráhu zhruba 36 tisíc kilometrů nad povrchem Země. (Pro informaci, přímo na geostacionární dráhu by měl mít Falcon Heavy maximální nosnost cca 13 tun, na GTO cca 22 tun. Výkony výrazně ovlivňují parametry letu jako například to, zda se plánuje přistání všech tří stupňů atd.). 

Cena za start nebyla zveřejněna, podle dostupných údajů se cena za start Falconu Heavy pohybuje někde mezi 90 a 150 miliony dolarů. Z objednaných startů Falconu Heavy známe cenu pouze jedné smlouvy, a to s americkým letectvem, které SpaceX zaplatí za start satelitu Command-52 130 milionů dolarů.

První stupeň Falconu Heavy je velmi zjednoduše řečeno sestaven ze tří prvních stupňů Falconu 9, které (především středový) ovšem musely projít značnými konstrukčními úpravami. Při většině misí by se všechny tři stupně měly vrátit na Zem a být připraveny k dalšímu použití tak, jako tomu bylo při zkušebním letu. Více si můžete přečíst v našem starším článku.