Štěstí v neštěstí, a naopak
Kdyby let PA 103 vyrazil podle plánu, došlo by k destrukci B 747 někde nad Atlantikem a v Lockerbie by žádné oběti nebyly. Na druhou stranu, je otázkou, kolik trosek a v jakém stavu by se pak podařilo najít a vyzvednout. Takto dokázali inspektoři posbírat prakticky celý drak a najít všechny oběti. To vyvolalo řadu otázek, ale také dalo některé odpovědi.
Z trosek se postupně podařilo zrekonstruovat průběh katastrofy. Exploze vytrhla asi půlmetrový otvor na levé straně trupu před křídlem. Byla přerušena lana ovládající výškovku a směrovku. Piloti nemohli nic dělat. Během tří sekund po explozi se od zbytku trupu částečně odtrhla přední část s kokpitem. „Odklopila se“ doprava a zůstala „přichycená“ přídí vzad, podobně jako když otevíráte plechovku. Když se definitivně oddělila, zasáhla a utrhla motor číslo 3 (pravý vnitřní).
Zbytek trupu padal do výšky 5 800 metrů, kde se vlivem flutteru odtrhla kýlovka a pak oba stabilizátory. Ty společně s ocasní částí tvořily severní pole trosek. Zadní část trupu se třemi podvozkovými nohami dopadla do Rosebank Lockerbie. Centroplán s hlavní částí křídla, třemi motory a zhruba devadesáti tunami paliva zničil domy na Sherwood Crescent, kde zmasakroval jedenáct místních obyvatel.
Pro inspektory bylo dlouho záhadou, proč došlo k totální destrukci draku, když otvor vytržený explozí semtexu nebyl nijak mimořádně velký. Přistála letadla s horším poškozením potahu. Rozsáhlými pokusy a simulacemi, včetně počítačových, se zjistilo, že na vině byla rázová vlna, šířící se nákladovým prostorem a kabinou. Obě „dutiny“ fungovaly jako ozvučnice. Rázová vlna se odrážela a byla zesílena tak, že nakonec vytrhla velkou část potahu kabiny a vytrhla několik otvorů ve spodní části trupu. Tato informace byla předána výrobcům, aby ji mohli zohlednit při konstrukci budoucích letadel.
Smutným faktem je, že katastrofě se dalo předejít. Americká ambasáda v Helsinkách dostala varování, že v následujících týdnech dojde k bombovému útoku na letoun PanAm na lince Frankfurt–Londýn. Americké ministerstvo zahraničí vydalo bulletin s touto informací a zaslalo ho všem americkým leteckým společnostem. Ty ho však ignorovaly a nepřijaly žádná zvýšená bezpečnostní opatření.
Společnost PanAm byla americkým federálním soudem obviněna z nedbalosti a ze záměrného obcházení bezpečnostních opatření. Pokud by dodržovala předpis o párování zavazadel, k neštěstí nemuselo dojít. Společnost založená v roce 1927 vyhlásila na začátku prosince 1991 bankrot a ukončení činnosti.
Párování zavazadel se netýkalo jen obou teroristů. „Sólo“ cestoval i kufr jistého Jaswanta Basuty, který se po odbavení opil v hale tak, že nezvládl nastoupit. Po zřícení letadla byl vyslýchán jako jeden z hlavních podezřelých. Podobnou „kliku“ měli manželé John Joseph Lydon – známější z dob, kdy zpíval s kapelou Sex Pistols jako Johnny Rotten – a Nora Forsterová. Údajně si nestihli sbalit. Zdržení v nahrávacím studiu zachránilo i čtyři členy jazzové skupiny The Four Tops.
Složený drak B 747 The Maid of the Seas byl převezen do Farnborough, kde slouží k výcviku leteckých inspektorů vyšetřujících letecké katastrofy a detektivů v boji s terorismem.