Mark Zuckerberg na Facebook Communities Summitu v Chicagu 2017

Mark Zuckerberg na Facebook Communities Summitu v Chicagu 2017 | foto: Facebook

Facebooku klesá návštěvnost, ale zisky stoupají. Zuckerberg chce změnu

  • 70
Londýn (od zpravodaje Technet.cz) - V roce 2017 Facebooku poprvé v historii poklesla doba strávená na stránce. Podle Zuckerberga to však je součást změny směrem k sociální síti, která je lidem užitečnější a je prospěšnější pro společnost. Facebook chce dát větší prostor komunitám a administrátory těchto komunit pozval do Londýna.

Zdá se vám, že se Facebook poslední dobou nějak změnil? Že v proudu příspěvků na hlavní straně (tzv. newsfeed) vidíte méně videí a článků, zato přibylo příspěvků a fotek od jednotlivců nebo ze skupin, kterých jste součástí? Nezdá se vám to. Zřejmě jste jedním z těch, na kterých Facebook testuje nový způsob výběru příspěvků, které zvýrazní a které naopak upozadí. (Čtěte také: Jak Facebook vybírá, co zobrazí a co ne)

„Rok 2017 byl pro Facebook silným rokem, ale také rokem obtížným,“ začíná Mark Zuckerberg, šéf a zakladatel Facebooku, své oficiální zhodnocení finančních výsledků posledního roku (PDF). „V roce 2018 jsme se zaměřili na to, aby nebyl Facebook jenom zábavný, ale také aby přispíval k lepšímu životu lidí a společnosti jako celku.“

Méně virálních videí, více obsahu od „vašich“ lidí

To je odvážný začátek dopisu, který je určen především investorům. Ale Facebook si tyto vznosné myšlenky může dovolit, protože zisky mu stoupají. Co naopak Facebooku poprvé od jeho vzniku nestoupá, to jsou čísla návštěvnosti. Alespoň v USA, kde Facebooku meziročně ubylo aktivních uživatelů.

Zpráva o hospodaření Facebooku 2017 (vydaná na konci ledna 2018)

Příjmy Facebooku z reklamy meziročně rostly o bezmála polovinu, zisk Facebooku meziročně vzrostl dokonce o 56 %.

Zuckerberg ale v dopise investorům úbytek aktivních uživatelů vysvětluje jako odklon od prázdného obsahu: „Povzbuzujeme uživatele k vytváření smysluplných vztahů a propojení, nejenom pasivní konzumaci obsahu. V posledním čtvrtletí jsme již udělali změny tak, aby se lidem zobrazovalo méně virálních videí, aby tak lidé lépe trávili čas. Celkově jsme redukovali čas, který lidé na Facebooku stráví, o 50 milionů hodin denně.“ Toto číslo samo o sobě nedává jasnou představu o reálném poklesu na uživatele, pro kontext tedy aspoň dodáme, že v roce 2016 průměrný uživatel na facebookové stránce/appce trávil přibližně 50 minut.

„Tím, že se zaměříme na skutečná mezilidská pouta, naše komunita a naše podnikání bude do budoucna dlouhodobě silnější,“ věří Zuckerberg. Ve statusu na Facebooku pak tuto svou vizi popisuje podrobněji: „Cítíme se zodpovědní za to, že naše služby nejsou jen zábavné a použitelné, ale také užitečné pro dobro lidí. Pečlivě proto studujeme akademické výzkumy a provádíme také výzkum vlastní. Studie ukazují, že sociální sítě nám mohou pomoci cítit se šťastnější a méně osamocení. Na druhou stranu pasivní čtení článků nebo koukání na videa - i na videa zábavná a informativní - možná není až tak prospěšné.“

12.ledna 2018 v 01:28, příspěvek archivován: 09.února 2018 v 07:36

One of our big focus areas for 2018 is making sure the time we all spend on Facebook is time well spent.

We built Facebook to help people stay connected and bring us closer together with the people that matter to us. That's why we've always put friends and family at the core of the experience. Research shows that strengthening our relationships improves our well-being and happiness.

But recently we've gotten feedback from our community that public content -- posts from busine...sses, brands and media -- is crowding out the personal moments that lead us to connect more with each other.

Ne každý test, který Facebook dělá, dopadne dobře. V roce 2014 se třeba Facebook divil, proč lidem vadilo, že experimentálně zkoušel ovlivňovat jejich náladu v randomizované a neoznámené studii. To je ostatně ve světě on-line služeb poměrně časté. Programátoři změnu nejprve nasadí v různých variantách na malé procento uživatelů v nějakém regionu a pak vyhodnocují, jaké to má dopady na funguvání stránky, aktivitu uživatelů a další čísla.

V tomto případě ale Zuckerberg říká, že jde o více než jen běžné testování. Má jít o zásadní změnu toho, jaké cíle si Facebook dává a na kterou veličinu optimalizuje: „Změnil jsem cíle. Svým týmům jsem dříve zadával jako úkol, aby našim uživatelům pomohli najít relevantní kontext. Nyní jim jako cíl dávám, aby lidem pomohli ke smyslupným mezilidským interakcím.“

Jak Facebook vybírá, co vám ukáže a co ne? (video Technet.cz, 2013)

Facebook chce naslouchat komunitám

„Abychom věděli, co to pro lidi znamená smysluplná interakce, chceme uživatelům více naslouchat,“ řekl nám jeden ze zástupců Facebooku na komunitním setkání v Londýně. Jde historicky o druhou akci tohoto typu, první se konala v létě 2017 v Chicagu.

Evropské komunitní setkání Facebooku v únoru 2018 v Londýně

Na londýnský Facebook Communities Summit dorazili adminitstrátoři komunit z různých částí Evropy. Z Česka je tu třeba zástupkyně skupiny Czechitas, která učí ženy a dívky programovat, zástupce skupiny Nuselská parta nebo zástupce stránky Psí detektiv, která pomáhá lidem hledat ztracené mazlíčky.

Nejzajímavější bude zřejmě konfrontace různých způsobů, jakým lidé v různých zemích Facebook používají. „Američané jsou velmi sdílní. To my ve Finsku jsme spíše samotáři a na Facebooku až tak moc osobních věcí nesdílíme,“ řekla redaktorovi Technet.cz třeba administrátorka finské komunitní stránky. Právě kulturní rozdíly jsou něco, co musí globální firma typu Facebook řešit. Jak nastavit pravidla, aby fungovala všude po světě, přestože lidé mají různá kulturní očekávání a různé komunikační potřeby a návyky? Odpověď nejspíš nebude jednoduchá, pokud tedy vůbec existuje.

Prvním krokem, který FaceFace oznamilu, je podpora administrátorů, kteří jsou podle něj hlavními hrdiny při tvorbě komunit. Facebook v Londýně oznámil stipendia a vzdělávací programy pro vybrané administrátory a také několik nových nástrojů pro jednodušší správu pravidel a nástrojů skupiny. 

Záznam vystoupení Marka Zuckerberga ze setkání v roce 2017:

Může Facebook sloužit lidem a přitom vydělávat reklamou?

Řešit se bude také případná monetizace. Naprostá většina správců facebookových komunit dělá svou práci bez nároku na odměnu. Facebook nyní podle neoficiálních zpráv hledá způsob, jak tyto správce odměnit, případně jim umožnit monetizovat jejich skupinu.

Ale podle některých komentátorů Facebook (a další internetové služby, které závisí na příjmech z reklam) čelí mnohem větší a obtížnější výzvě, která s financemi souvisí. „Facebook je především firma, a každá firma usiluje o zisk,“ připomíná pro The Verge bývalý vysoce postavený manager z Facebooku Dipayan Ghosh. „Facebook si nechce podřezat větev sám pod sebou a omezit své příjmy.“

Kdyby byl Facebook založený na měsíčním předplatném (jako například Netflix), mohl by se zcela soustředit na to, jak pomáhat lidem hledat smysluplné vztahy a dostát tak idealisticky šlechetným cílům, které Zuckerberg nastínil. Jenže Facebook vydělává na reklamách, a proto přirozeně tíhne k tomu, aby udržoval pozornost lidí na stránce. Facebook (stejně jako Google a další společnosti, včetně většiny on-line publikací) vydělává na tom, že prodává pozornost svých uživatelů zadavatelům reklamy. Proto je logické, že se Facebook snaží (nebo alespoň dosud snažil) stát se návykovým.

Jak funguje reklama na Facebooku:

Zpoplatnění Facebooku by převrátilo motivaci směrem, který Zuckerberg naznačuje, ale je to naprosto nerealistické opatření. Dvoumiliardový Facebook si něco takového zkrátka nemůže dovolit. Cesta ke smysluplné, lidem prospěšné sociální síti tak bude složitější. Paradoxně možná o to složitější, oč úspěšnější Facebook nyní je po stránce finanční.

Aktualizace: Doplnili jsme aktuální informace ze summitu v Londýně.