NA HRADĚ. Tenistka Petra Kvitová dává při návštěvě Pražského hradě dary

NA HRADĚ. Tenistka Petra Kvitová dává při návštěvě Pražského hradě dary prezidentu Václavu Klausovi. Manažer Miroslav Černošek drží repliku trofeje pro vítězku Wimbledonu. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Manažer oponuje Klausovi. Marketing Kvitovou neničí, tvrdí Černošek

  • 211
Přemíra marketingových aktivit může Petru Kvitovou zahubit, nechal se slyšet prezident Václav Klaus. Naopak, děláme její marketing velmi citlivě, oponuje Miroslav Černošek, který je zodpovědný za smlouvy, jež tenistka uzavírá.

Sedm let je Miroslav Černošek manažerem Kvitové, prošel s ní z juniorských kategorií až na wimbledonský vrchol. V měsících, které následovaly, to byl pouze on, kdo rozhodoval o reklamních aktivitách třetí tenistky světa.

Zaskočila vás kritika, kterou jste od pana prezidenta slyšel?
Zaskočila. Ale také jsem se trochu pousmál, protože pan prezident byl první, který po Wimbledonu vyžadoval přijetí Petry. Marketingové povinnosti k nejlepším sportovcům světa neodmyslitelně patří. Petřin marketing je však dělaný citlivě. Kdyby byl děsivý, jak pan prezident říká, nevyhrála by na konci sezony Masters a Fed Cup. Proto mě zklamalo, že osoba tak vysoce postavená si dovolí říci něco, co vůbec není pravda.

Její současné sportovní porážky tedy nemají nic společného s přílišným množstvím aktivit?
Ne. Na vině jsou zdravotní potíže. Má problém se štítnou žlázou, což s sebou přináší záněty. Nejdřív šlo o zánět achillovky, pak kolena, pak měla i horečnaté onemocnění. Musela odepsat celou kondiční přípravu v Tatrách. Když jsem ji viděl trénovat den před odletem do Indian Wells, hrála údery z místa, a pokud se rozběhla, tak hrozně kašlala. Očekával jsem, že to tam může dopadnout špatně.

Co řekl Klaus o Kvitové v televizi Nova

"Myslím, že řada z nás, kteří tenisu docela rozumíme, jsme se zděsili, jak se Petra Kvitová po svém vítězství dostala do spárů lidí, kterým šlo hlavně o to, aby ji začali marketingově využívat. Jezdila z jednoho televizního přenosu do druhého, z jedné návštěvy na druhou. Musím říci, že v tenisových areálech, kde se pohybuji, se o tom mluvilo nonstop. Pokud takhle chce někdo získat co nejvíc peněz ve velmi krátkém časovém období, tak to Kvitovou zahubí. V novinách, nevím kde, byl velký článek s Kvitovou, kde říkala: Budu muset ubrat toho marketingu a víc se věnovat tréninku. Já myslím, že to je nejpotřebnější věc, kterou dnes potřebuje. Moc bych si přál, aby ji nikdo netlačil do toho druhého."

Přesto, zkuste porovnat: o kolik za jediný rok narostly její marketingové povinnosti?
To musíme rozdělit. Prvotní je marketing, jenž má povinný na základě dlouhodobých smluv s firmami Nike a Wilson, které ji vybavují a jsou nyní docela náročné. Tyto smlouvy jsou však pro ni rozhodující, zatímco všechny ostatní jen nadstavbové - a s těmi pracujeme tak, aby co nejmíň musela cestovat například do Prahy. Tam mezi Wimbledonem a koncem minulé sezony strávila pouze tři dny. Jen pro porovnání: Wozniacká, bývalá světová jednička, měla při Turnaji mistryň v Istanbulu nějakou marketingovou akci čtyři dny po sobě.

Kvitová si nikdy neposteskla: Už jsem z toho všeho psychicky opotřebovaná?
Naopak. Byla úplně v pohodě. Třeba na vyhlašování Slavíka chtěla jít sama. Teď jí nabízejí, aby byla hostem na Miss nebo předávala cenu na TýTý. Asi půjdeme do TýTý, pořad s Markem Ebenem si ji zaslouží. Petru tento typ akcí přitahuje. Přece jen je to jedenadvacetiletá holka, která se chce líbit a chce být viděna.

Kdo jí kompletní program těchto akcí sestavuje? Jen vy?
Já s Karlem Tejkalem (mluvčí Černoškovy společnosti Česká sportovní). Karel odpovídá za mediální stránku, já za tu marketingovou.

Stane se, že ona pak některé vámi vybrané akce odmítne?
Spíš my dopředu odmítáme spoustu věcí, z nichž by mohly být peníze, ale které by jí sebraly moc času.

Do Londýna coby host předávání cen BBC však odletěla.
Jestli se snažíme zaútočit na anglicky mluvící zónu, tak sledovanost BBC, kde přenos vidělo patnáct milionů diváků, je pro ni prestižní. Byl tam Djokovič, byly tam sportovní megastars. To nemohla odmítnout.

Miroslav Černošek

Zaútočit na anglicky mluvící zónu? Co si pod tím představit?
Že olympiáda bude v Londýně a je spojená s Wimbledonem. Proto jsme oslovili firmy, které olympiádu podporují. Máme v hledáčku dvě, už s nimi komunikujeme.

Marketingový potenciál Kvitové stále není plně využitý?
Rozhodně ne. Má na svém těle i ve své duši prostory, které je ještě schopna nabídnout.

Jak velký tento potenciál je?
Nesmím sdělovat čísla, která jsou v jejích smlouvách s firmami. Ale použiju příklad Federera. Ten je schopen vygenerovat od Nike řádově deset milionů eur za sezonu. Bonusy za první až třetí místo na žebříčku a za vítězství na grandslamových turnajích jsou u těchto firem pevně nastavené.

Je Kvitová v tenisovém marketingu už polovičním Federerem?
To ne. Ale vydělala slušné peníze. Tenis je globální sport, má potenciál v řádech stovek milionů korun.

Je pro sponzory přitažlivá? Nejsou jiné hráčky zajímavější?
Je novou tváří, a tím je zajímavá. Nevyzařuje z ní vyumělkovanost Šarapovové. Petra je přirozená, skromná. Pohybuje se mezi Wozniackou a Šarapovovou. Wozniacká je hezká, příjemná holka, ale tenisově pinkalka. Šarapovová je naopak exaltovaná Ruska, co má vše vykalkulované do nejmenšího detailu.

Ovšem éra blonďatých Rusek přesazených do Ameriky je už v tenise obehraný film, nemyslíte?
Je. Ten jejich příběh vytvořila Amerika, ale vy nevíte, kolik to stálo a kdo za tím stojí. Petra je naopak naprosto přirozená.

Na kurtu nicméně nyní předvádí gesta, jaká dřív nedělala. Bouchne raketou, působí vystresovaněji.
To i proto, že trochu předstihla dobu.

Předstihla?
Ano. Nečekal jsem, že vyletí tak rychle nahoru. Předloni před Wimbledonem jsem jí dal auto, protože byla padesátá na světě, ale kromě oblečení a raket žádné zabezpečení neměla. A ona do roka vyhrála Wimbledon! Nikdo nečekal tu loňskou ďábelskou sérii úspěchů. Ani Petra na ni v té době nebyla připravená. Po wimbledonském triumfu stále opakovala větu: Já jsem pořád stejná, nic se nezměnilo. A my jí neustále tvrdili: Změnilo se úplně všechno, už vždycky tě budou brát jinak a tvé výsledky měřit jinými měřítky. Už jsem to kdysi zažil s Martinou Hingisovou.

Té jste byl velice blízký, nastupovala i za váš prostějovský klub.
Dokud byla Martina čtrnáctiletá holčička, byla hravá a v pohodě. Pak vyhrála vše a na každém dalším turnaji přišly stresy. Nezvládala je, a proto skončila dřív, než měla. My se teď snažíme, aby se Petra z toho šíleného tlaku nezbláznila. Přitom Ženská tenisová asociace je náročná, od prvních tří hráček žádá podporu všech svých projektů. Například teď Petru tlačí, aby v dubnu na den odletěla točit pro WTA, zatímco ona by se měla chystat na Fed Cup. Je to velmi složitý boj.

Říkal jste, že loni nebyla připravená vyhrát Wimbledon. Je letos připravená vyhrát olympiádu?
Sportovně ano, tráva je její nejoblíbenější povrch. Zdravotně se musí dát dohromady. A psychicky by to ustála. Ta sláva by byla podobná té, co už poznala po Wimbledonu. Už by si s ní uměla poradit.

,

Tenis v roce 2024

15. - 28. 1. Australian Open, Melbourne
26. 5. - 8. 6. Roland Garros, Paříž
1. - 14. 7. Wimbledon
26. 8. - 8. 9. US Open, New York
12. - 17. 11. Finálový turnaj B. J. Cupu, Sevilla
19. - 24. Finálový turnaj Davisova poháru, Malaga