Světový pohár na in-linech za přibližně deset let své existence už zavítal například do Říma, Vídně, Berlína, Curychu, jihokorejského Soulu, nebo kolumbijského Cali.
Závodí se na tratích od 30 do 42km většinou přímo v ulicích. Buď je trať tvořena jedním velkým okruhem nebo se závody jezdí jako cyklistická kritéria, kdy borci absolvují několik okruhů. Nyní v Ostravě se pojede 33 km na jedenáct kol.
Podobně jako při světových běžeckých maratonech v první vlně startuje elita a za ní pak tisíce dalších účastníků. Nejlepší závodníci světa jezdí stejně jako třeba cyklisté v týmech - například Rollerblade World Team, Powerslide Phuzion World Team, Powerslide Matter World Team, Bont South America, ZEPTO Skate atd.
Zatímco na začátku udávali tón hlavně bruslaři z USA, dnes tvoří světovou špičku zejména Kolumbijci, Francouzi a Italové.
Rychlost 40 až 60 km/hod
Jezdí se průměrnou rychlostí přes 40 km/hod, v cílových sprintech kolem 50 km/hod a ve sjezdech mohou závodníci dosahovat rychlosti 60 km/hod i více. Lehce si lze spočítat, že klasický maratón jedou ti nejlepší kolem jedné hodiny.
Nejrychlejší světový maraton v Engadinském údolí ve Švýcarsku, kde 42 km dlouhá trať stále mírně klesá, pak světová špička ujede za pouhých 50 minut.
Nejatraktivnější jsou starty, pak nástupy a trháky během závodu a cílové finiše. To na cílovou pásku velmi často dojíždí, stejně jako v cyklistice, balík až několika desítek závodníků a o vítězi rozhodují setiny i tisíciny vteřiny. Hned po startu se závodníci řadí do dlouhých "vláčků" a jedou těsně za sebou.
Podobně jako v silniční cyklistice pak během maratónů hraje velkou roli týmová spolupráce. Každý tým má své tempaře a nosiče vody, kteří zachytávají nástupy soupeřů i sprintery pro cílový spurt. Někdy se jednomu nebo pár závodníkům podaří utrhnout z hlavního pole a dojet do cíle osamoceně.
Karbonové boty a kolečka 110 mm
In-line bruslaři jezdí na speciálních lehkých čtyřkolečkových bruslích. Nízká botička je tvořena hlavně z karbonu, který se dá tepelně tvarovat tak, aby přesně padl na nohu.
Bota se utahuje na tkaničky a většinou má jednu přezku. Šasí je z lehčených kovů a speciální kolečka z polyuretanu mají průměr 100 nebo dnes už většinou 110 mm. Jiná kolečka se používají na suchý povrch (jsou hodně tvrdá) a na mokrý povrch, když je vlhko nebo prší (jsou měkčí, mají větší přilnavost).
Na sobě mají závodníci tenké krátké dresy, povinně nosí helmy, ale ačkoli jsou časté pády, jezdí se prakticky bez jakýchkoli dalších chráničů.
.
Mnoho závodníků jsou čistí profesionálové a kombinují kolečkové bruslení s ledovým – buď s dlouhou nebo krátkou dráhou. Technika od té ledové se však dosti liší. In-line závodníci používají techniku takzvaného dvojitého odrazu, kterou není na ledě možné využít.
Prize money v Ostravě jsou cca 7000 euro, vítěz mužského závodu bere 1500 eur.
nejlepší přijedou i do OstravyYann Guyader (Powerslide Matter World Team) Diego Rosero (Rollerblade World Team) Cecilia Baena (Powerslide Matter World Team) V Česku jsou nejlepšími v tomto sportu Matěj Krupka z týmu Rollerblade ILA Speedodrom/BZK Praha, Ondřej Suchýz BZK Praha a v ženách olympionička na krátké ledové dráze Kateřina Novotná rovněž z BZK Praha. |