Co zrovna děláte, v těch umazaných montérkách?
Teď jsem vstal od spodku auta. Měnímě přední tlumiče pérování, dotahujeme všechny důležité spoje, vyměnili jsme vzduchové i palivové filtry, nahodili nové zadní pneumatiky... je toho hodně, ale zatím vše lze nazvat běžným servisem.
Pojďme k soutěži. Zhodnoťe prvních jedenáct etap rallye.
Jsem moc spokojený s autem, nové vzduchové pérování i čtrnáctistupňová převodovka jsou perfektní. Také mě překvapil výkon motoru. Poprvé v historii předjela tatrovka v přímém souboji na rovině ruský kamaz. S tím jsem před startem vůbec nepočítal. Ale za co jsem nejvíce rád, je skutečnost, že se nám vyhýbají technické problémy. Tedy zatím.
Jaký je rozdíl ve výkonech obou vozů?
My máme sedm set koní a Rusové tak o třicet více. Po etapě, ve které jsem kamaze na pláni předjel, za mnou přišel pilot ruského týmu Kabirov a vyzvídal, co mám v autě za motor, že to nemůže být tatra. Nevěřil, že máme kopřivnický motor.
A co otec a syn De Rooyové, kolik dávají jejich vozy DAF?
Ty žene asi osm set koní, ale je to jen můj dohad, oni to tají.
Do cíle zbývá šest etap. Na vedoucího Gerarduse De Rooye ztrácíte padesát minut, na druhého Čagina o něco méně a za vámi je už poměrně velký odstup. Jaká je nyní vaše taktika?
Rozhodně nepojedeme takzvaně na dojetí. Chci závodit až do konce, chci, aby De Rooy a Čagin věděli, že jsem za nimi. Že číhám s nohou na plynu.
Před odjezdem jste řekl, že vaším cílem je být ve zdraví na bedně. To vám v tuto chvíli vychází.
Samozřejmě budu spokojený, pokud dojedu třetí. Ovšem je to závod a já chci bojovat až do konce o úspěch nejvyšší.
Když jste se dozvěděl o havárii Karla Lopraise, co vás jako první napadlo? Že vám odpadl vážný soupeř?
Je přeci jasné, že hlavní bylo, že se klukům nic nestalo. A dál to nemá cenu komentovat. Snad jen tolik, havárie ukázala, že i takové eso jako je Kája, může skončit v kotrmelcích. Taková je prostě tato rallye. Pokaždé extrémně těžká, pokaždé jinak záludná.
Myslíte, že to souvisí s profilem letošního Dakaru?
Jsem o tom přesvědčen. Soutěž je letos výjimečně rychlá a zároveň velmi, velmi zrádná.
V čem?
Jedete na plný plyn po pláni, uháníte si to ostošest, a najednou vletíte do díry jako hrom nebo na nějaký hrb, malou dunu. A je zle. Letíte ani nevíte jak. Také jsem si to už zažil, ale naštěstí bez následků.
Váš navigátor Jaromír Martinec poslal redakcím dopis, ve kterém vzpomenul váš příběh s kameramanem na duně. Co se stalo?
Ani nemluvte. Vyjíždím na dunu, jedu, jedu, chystám se na přehoupnutí a najednou vidím na hraně kopce chlapa, jak na mě mává. Jsem na horizontu, klopím auto dolů a pět metrů pode mnou stojí další chlápek, s kamerou. Na místě jsem auto zašlápnul, zabrzdil tak, že jsem se zabořil do písku. Kdybych vteřinu koukal jinam, je po něm.
Zdržení jste nabral velké?
Ne, ne, to byla chvilka, upustil jsem vzduch z pneumatik, vyjel z písku a bylo.
Dakar přináší téměř v každé etapě vážné havárie. Jaká je atmosféra v bivaku po etapě, ve které zahynul člověk?
Je to smutné, ale každý, kdo tady je, musí počítat se vším. Můžu jen zopakovat věty, kterými jsem odpovídal na otázku ohledně havárie Karla - Dakar už takový je.
A nemáte strach, že najedete na minu, jako včera váš soupeř Pichlbauer?
To byla obrovská náhoda. Na to vůbec nemyslím.
Tomáš Tomeček vede tatru v závěru Rallye Total Dakar |
Tomeček projíždí pískem při 3. etapě Rallye Dakar. |
6. etapa: Tomáš Tomeček projíždí s Tatrou 815 mezi dunami |
Tomáš Tomeček skáče s Tatrou 815 v pouště v 6. etapě Rallye Dakar |
Tomeček překonává dunu v 8. etapě Rallye Dakar |
Tomáš Tomeček sjíždí dunu v 9. etapě Rallye Dakar |
Za Tomečkem se zvedají oblaka písku v 9. etapě Rallye Dakar |
Tomáš Tomeček zdolává jednu z dun 10. etapy Rallye Dakar |
Tomeček žene tatru podél kamení v 11. etapě Rallye Dakar |
Tomáš Tomeček s buginou v zádech v 10. etapě Rallye Dakar |
Jaromír Martinec (vlevo) a Tomáš Tomeček pózují brazilskéhmu fotografovi Ricardu Ribeirovi v egyptské Sivě, kde v ponděli měli den volna a věnovali se údržbě tatrovky |