Tomáš Tomeček na Africa Eco Race.

Tomáš Tomeček na Africa Eco Race. | foto: tomastomecek.cz

Tomeček zdolal na Africa Eco Race duny jako druhý. A vrátil se na pomoc

  • 1
Devátá etapa Africa Eco Race 2019 se jela stejně jako před rokem jen v protisměru. Závodníci na ní v pátek našli vše včetně méně tradičních úseků ve vegetaci. Tomáš Tomeček ji projel ve druhém čase mezi kamiony. Celkově je pátý. V cíli byl přerovský rodák spokojený. Jenže pak se musel na trať vrátit, aby pomohl kolegovi.

Ale postupně. Hned ráno čekal na všechny závodníky sice ne příliš dlouhý, ale obtížně sjízdným terénem vedený přejezd na start. Z něj už se rozjeli do dalšího typického mauritánského měřeného speciálu. Hlína, písek, vegetace, kamení, duny. Spousty dun včetně jednoho souvislého stokilometrového dunového pole. „Tohle byla krásná etapa. Plná dun, takové mám rád,“ byl nadšený Tomáš Tomeček.

„Konečně jsem ne měl žádný problém. Jelo se mi celou dobu dobře, auto fungovalo, všechno super.“ Spokojená byla i většina Tomečkových soupeřů. Po odstoupení olomouckého jezdce Petra Čapky pokračuje v závodě devět kamionů. Pro srovnání se podívejme třeba na Noela Esserse a Johana Elfrinka. Před rokem tady na Tomečka ztratili přes dvě, respektive tři hodiny. Letos to bylo jen 15 minut. „Zlepšili se. Asi na jízdě v dunách zapracovali,“ všímá si Tomeček. „Pohnuli také s technikou, jsou lépe připravení než loni. To samé se dá říct třeba o Elisabetě.“

Smůlu měly naopak ob a nizozemské Ginafy. Kamion Coena den Hartigha už od osmé etapy jezdí po objízdných trasách, devátou etapu standardním způsobem nedokončil ani vůz Aada van Velsena. Do problémů se ale dostala také oranžová Tatra Balai, kterou řídí Petr Foltýn a naviguje Niels Hatzmann. Zůstala stát v dunách asi 130 kilometrů od cíle.

„Vypadá to na problém s pravou přední kloubovou hřídelí,“ tlumočil Tomeček zprávu od Foltýna a hned začal organizovat záchrannou výpravu. „Sedám si z pět do závodní tatry, protože je mnohem rychlejší než druhé baléčko nebo doprovodná tatra. K sobě beru mechanika Pavla Kletenského a nějaké díly a vracíme se na trať.“ Vyjádření do kamery pr o denní sestřih tak musel poskytnout mechanik Milan Spáčil.

Závodit a přitom se starat o čtyři dakarské tatry najednou není jednoduché. Technické problémy hlásili také dva ze tří českých a slovenských účastníků kategorie moto. Martin Benko vážně bojoval o celkové třetí místo v celém závodě. Problémy s motorem jej ale přinutily na 300. kilometru ze speciálu vyjet a do bivaku dojet po asfaltové cestě. Lukáš Kvapil zase přeskočil jednu z dun a za ní upadl. Při stavění motorky měl co dělat, aby ho nepřejelo auto. Ještě stačil uskočit, ale motorka se srážce s autem nevyhnula: nefunkční startér, ulomená stupačka, utržený výfuk, zkřivená řídítka, polámané páčky.

V sobotu následuje desátá etapa, poslední opravdu závodní. V jedenácté už se málokdy mění pořadí a dvanáctá je vyloženě mávací, počítaná jako neutralizace. Zato desátá loni přesypala pořadí ve většině kategorií. Letos ji ale údajně pořadatelé zjednodušili. Údajně.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž