Lukáš Pešek

Lukáš Pešek | foto: René Volfík, ČTK

Teď už jezdím i na běžkách, směje se na prahu nové sezony motocyklista Pešek

  • 3
Z jeho tiskové konference uběhla sotva minuta, když mikrofon na stole před ním znenadání spadl na zem. A jeden ze sponzorů ihned zareagoval: "Doufám, že je to poslední pád Lukáše Peška v sezoně." Sám motocyklista se jen usmál a řekl: "Pády k závodění patří. A kdo nepadá, nikam se neposune." Pro pražského rodáka za měsíc začne nová sezona mistrovství světa.

Druhá ve třídě dvěstěpadesátek. A druhá, na kterou 23letý závodník v zimě dřel. Třeba i na trampolíně nebo na běžkách. "Zkouším i další novinky. Jestli se podaří, hned vámje řeknu," slibuje s úsměvem Pešek.

Lukáši, jak se vůbec motocyklista dostane k běžkám?
Jak slepý k houslím. Zavolali mi, jestli bych nechtěl jet doprovodný závod k Jizerské padesátce. A já hned: Jasně. Pak jsem si to šel vyzkoušet a dvacet kilometrů jsem jel tři a půl dne. A ještě pak doma celej den spal. Bál jsem se, abych tu třicítku dojel dřív, než bude tma. Jenže jak padl výstřel, splašily se ve mně hormony a pádil jsem dopředu. Doběhl jsem celkem fajn. A běžky se staly součástí mé přípravy.

Tou je i trampolína. V čem vám ta pomáhá?
Člověk si uvědomí, jak funguje tělo. Když při saltu nezapnete břicho nebo zadek, tak letíte úplně jinam. Musíte své tělo ovládat, aby se vše dařilo. Třeba když jsem salto udělal poprvé, vůbec jsem nevěděl jak. Netušil jsem, jak se točím. Teď už je to jiné. A to pomáhá i do závodění. Když se člověk nesoustředí, jednotlivé svaly vypnou. Jsem člověk, který rád zkusí všechno a který by taky všechno chtěl umět. Vím, že to nejde, tak aspoň ty sporty...

Očima manažera

jak Peška vidí týmový manažer Pavel Vokatý

"Lukáš udělal velký pokrok v oblasti fyzičky. Ve všech měřených parametrech se oproti loňsku zlepšil a jeho přístup k tréninku je víc než stoprocentní a je teď na něm, aby v této sezoně svůj potenciál prodal. Ovládání dvěstěpadesátky má už zčásti zautomatizované. Věřím, že jako tým budeme mnohem silnější než loni, a chceme být pravidelně v první desítce. Už proto, že oproti loňsku máme data k nastavení Lukášovy motorky pro všechny okruhy." 

Před loňskou sezonou jste si stěžoval, že jste v minulosti hodně zanedbal fyzičku. Už je to lepší?
Tuky už se změnily ve svalovou hmotu. Dvěstěpadesátky jsou náročné na kondici, a tak jsem hned týden po konci minulé sezony začal makat. Vše ostatní šlo stranou. Odvedl jsem práci na sto procent, takže věřím, že to bude dobré.

V tom jste asi hodně vděčný kondičnímu trenérovi Antonínu Strachovi, že?
Přesně. Je super, i když mě pořád buzeruje. Ale není to typ trenéra, který by si něco vyčetl z tabulek a jen sledoval, jestli to plním, nebo ne. On reaguje na situaci. Teď spolu pojedeme na testy, doprovázet mě bude i na prvních třech závodech. Chceme zkusit nějaké věci. A pokud se podaří, hned vám je řeknu.

Jedny testy už máte za sebou. A byly pro vás trochu krkolomné, že?
Vykradli mi tašku, sebrali kombinézu. Ale díky pohotovosti našeho manažera, který mi hned dovezl náhradní, jsme ztratili jen půl dne. A ten první den byl vlastně vůbec chaos. Já totiž v zimě trénoval na motokrosové motorce, která je samozřejmě pomalejší. Takže když jsem na testech vjížděl do první zatáčky, říkal jsem si, jak jsem úžasně rychlej – a najednou mě předjeli tři jiní. Druhý den se to ale zvedlo a od všech jezdců to bylo hodně rychlé. Až moc. Tlačil jsem na pilu, takže přišel pád, který u mě každý zná.

Co ostatní jezdci, kdo z nich bude hrát podle vás v nadcházející sezoně prim?
Simoncelli a Bautista, takže to bude stejné jako loni. V naší kategorii je třináct továrních motorek, my máme polotovární. Když budeme jezdit do desátého místa, bude to pro nás úspěch.

Je to velký handicap, že nemáte tovární stroj?
Handicap to je, ale když na to budu myslet, tak mi to nepomůže. Spíš je nevýhodou, že mám jen jednu motorku, což může být dost špatné v kvalifikaci. Letos se pojede jen jedna, budu muset hodně tlačit, a když spadnu, budu se muset modlit, aby nebyla motorka moc poškozená a mohli jsme pokračovat.

V tom má výhodu Karel Abraham, druhý Čech v seriálu. Je pro vás prestižní ho porážet?
Neberu to tak. Je tam 26 jezdců a všichni jsou mými soupeři. A už testy naznačily, že rozdíly budou minimální.

Hned na úvod vás čeká jedna z nejexotičtějších částí okruhu, že? Pojedete jej v Kataru.
Tenhle první závod ale nic nenaznačí. V Kataru je to extrém, jede s v noci pod umělým osvětlením, je tam zima. Ta opravdová sezona začíná až druhým závodem, tam se teprve ukáže síla všech.

Motosport teď – stejně jako většina sportovních odvětví – trpí finanční krizí. Jak je to u vás?
Dotýká se především týmu. Já mám naštěstí své partnery, díky kterým proběhla zimní příprava v pohodě.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž