Josef Král

Josef Král | foto: Roman Klemm

Místo závodění sháněl peníze na formuli 1. Teď se Král sveze v Brně

  • 0
Má za sebou zvláštní období. Josef Král je formulový závodník, který však víc než rok nezávodil. Před seriálem GP2, v němž loni svůj poslední start proměnil ve vítězství, totiž dává přednost shánění peněz pro splnění svého snu.

"Jsem tady od toho, abych se dostal do formule 1. Snažím se myslet pozitivně a dělám pro to maximum,“ oznamuje 23letý jezdec z Dvora Králové. Dlouhou pauzu bez závodního volantu ukončí až tento víkend na Masarykově okruhu v Brně, kde naskočí do klání formulí AutoGP.

"Upeklo se to na poslední chvíli. Nebude to pro mě jednoduché, protože s takovým autem jsem zatím nejezdil, ale chci doma udělat radost fanouškům a poprat se o vítězství," slibuje Král.

Proč vlastně váš závodní půst trval tak dlouho?
Protože GP2 stojí strašné množství peněz a výsledek je hodně nejistý, je to takový vabank. Jel jsem v nejlepším týmu a stejně měl strašnou kupu technických problémů. Letos mi spousta týmů volala, ale přijet na jeden závod a zajet v něm nějaký výsledek, je hodně těžké. Rád bych si do toho auta sedl, jízda v něm je opravdu hezká, ale z dlouhodobého pohledu to nemělo moc smysl.

Takže raději šetříte na formuli 1?
Dá se to tak říct. Řekli jsme si, že nebudeme investovat peníze do GP2, ale zkusíme sehnat ještě o to víc a pokusit se o vstup do formule 1.

Jakou část z potřebné sumy už jste nashromáždil?
To se dá těžko říct, ty peníze nemám doma na kupičce. Jednáme se sponzory, máme nějaké přísliby, a když zjistíme, jakou budeme potřebovat sumu, tak se to bude dohadovat dál. Nemůžu říct, kolik mi chybí, ale ta suma se pohybuje v milionech eur.

Kde sháníte peníze?
V podstatě všude. Česko je hodně malý trh na sehnání takového balíku, takže jednáme všude možně po světě.

Je teď příhodná doba na vstup do F1? Týmy mají finanční problémy, takže se jim jezdec s penězi hodí.
Na jednu stranu ano a některé týmy o mě měly už v minulosti zájem. Ale na druhou stranu je potřeba hrozně velký balík peněz. Břemeno se z týmů přeneslo na jezdce a to není úplně ono.

Jak si vlastně udržujete závodnický um, když nezávodíte?
To se nezapomíná, je to jako s bruslením. Člověk jen musí být fyzicky a mentálně připravený, když ta šance přijde. AutoGP má výhodu, že má dva tréninky, kde se můžu rozjet. Uvidíme, jak to půjde, protože jsem zatím takovou pauzu nezažil.
Měl jsem jedinou vážnější nehodu, kdy jsem si zlámal dva obratle a byl jsem mimo pět měsíců, ale hned po návratu jsem bodoval. Proto myslím, že jsem teď ze závodní rychlosti nic neztratil. Spíš to bude o tom, si zvyknout na auto a dostat zpátky dravost a sebedůvěru.

Co od auta očekáváte?
Aby bylo rychlé. (směje se) Ale těžko říct. Mělo by to pro mě být lehčí než GP2, zároveň je to pro mě něco jiného, hlavně kvůli gumám. Když máte jet s jakýmkoliv vozem nebo i motokárou na samotné hraně nebo až za ní, tak je to vždycky těžké. Je potřeba být s autem sžitý, v čemž mají ostatní výhodu.

Troufáte si na rekord Masarykova okruhu?
Byl bych strašně rád, aby Čech držel rekord na českém okruhu. Na druhou stranu pro mě bude celý styl jízdy jiný, takže uvidíme.

Obětoval byste vůbec snu o F1 ještě jeden rok?
Asi jo, na druhou stranu v příští sezoně přece jenom bude muset být víc ježdění, protože dva roky stát a jenom koukat nejde. Ale prioritou je pro mě formule 1, od té se bude vše odvíjet.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž